۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
انواع خرما: کاملترین لیست انواع خرما از خرما کبکاب تا خرما زاهدی

انواع خرما: کاملترین لیست انواع خرما از خرما کبکاب تا خرما زاهدی

آیا شما انواع خرما را می‌شناسید؟ آیا در هنگام خرید فقط به دنبال یک نوع مشخص از خرما هستید یا اینکه صرفاً یک مدل از خرماهای موجود در مغازه را انتخاب می‌کنید؟

به گزارش بازار، آیا شما انواع خرما را می‌شناسید؟ آیا در هنگام خرید فقط به دنبال یک نوع مشخص از خرما هستید یا اینکه صرفاً یک مدل از خرماهای موجود در مغازه را انتخاب می‌کنید؟ به نظر شما گرانترین خرمای ایران الزاماً بهترین نوع خرماست؟ راستی بهترین نوع خرما را می‌شناسید؟ لیست بهترین و محبوب‌ترین خرماهای ایران از خرما مضافتی و پیارم تا زاهدی و کبکاب برای شما گردآوری شده است. توصیه من به شما این است که از این به بعد بدون اطلاعات کافی در مورد خرما و انواع آن وارد هیچ مغازه‌ای نشوید و خودتان بهترین نوع خرما را برای مصارف شخصی و خانگی خود انتخاب کنید. فقط کافیست این راهنما را با دقت مطالعه کنید.

 چگونه انواع خرما را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

صادقانه بگوییم، بیش از ۳۰۰۰ نوع خرمای متفاوت در سراسر دنیا وجود دارد و تقریباً برای شناخت و بررسی انواع خرما باید یک مقاله تحلیلی چندصد صفحه‌ای بخوانید! از آنجایی که توضیح در مورد این ۳ هزار مدل خرما از حوصله من و شما خارج است، بنابراین در ادامه فقط به معرفی محبوب‌ترین و بهترین انواع خرمای موجود در ایران می‌پردازیم.

خواص خرما و طعم خوشمزه آن باعث شده است تا این میوه بهشتی به بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شود. یک اسموتی مقوی و خوشمزه یا رنگینک فرقی ندارد! در هر صورت برای تهیه این میان‌وعده‌های جذاب باید خرما داشته باشید. کدام یک از انواع خرما؟ در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم.

  • خرما زاهدی: بیضی‌ شکل با بافت نرم و آبدار

طعم شیرین و بافت لطیف در کنار پوست قهوه‌ای روشن این خرما باعث می‌شود تا همیشه طعم و شکل خرمای زاهدی در ذهنتان باقی بماند. این خرما از انواع خرمای نیمه‌خشک به حساب می‌آید که در استان‌های خوزستان، بوشهر، کرمانشاه و فارس کشت می‌شود. خرمای زاهدی را با خامه و مغزیجات نوش‌جان کنید تا از خوردن آن لذت ببرید. نخل این خرما در مقایسه با سایر خرماها دیرتر میوه می‌دهد ولی میوه آن به صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

قیمت خرمای زاهدی به فاکتورهای متعددی از جمله اندازه، میزان گوشت، منطقه برداشت، نوع بسته بندی، رنگ، میزان رطوبت خرما، کیفیت و غیره بستگی دارد. معمولا قیمت خرمای زاهدی در فصل تابستان به دلیل افزایش میزان عرضه در بازار با کاهش چشمگیری همراه خواهد شد. معمولا تمامی صادرکنندگان و خریداران خرما زاهدی عمده در فصل برداشت این محصول نسبت به خرید و انبارداری خرمای زاهدی اقدام می کنند.

  • گرانترین خرمای ایران: خرمای پیارم

ظاهر بلند و درشت، پوست نازک و تیره، رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه و شیرینی دلچسب خرمای پیارم از ویژگی‌های بارز این نوع از خرما به حساب می‌آید. این خرما رطوبت کمی دارد و به راحتی می‌توانید تا مدت‌های طولانی آن را در یک ظرف سربسته نگهداری کنید. غلات صبحانه، پودینگ، نان، کیک و کلوچه یا حتی شکر خرما نیز از این نوع خرما تهیه می‌شود.

حکایت "آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟" دقیقاً داستان این خرماست! خرما پیارم یکی از دیررس‌ترین انواع خرما است و وقتی هم به ثمر می‌نشیدند، لقب گرانترین خرمای ایران را به خود اختصاص می‌دهد!

  • خرما کبکاب: پرخاصیت‌ترین خرما برای مصرف روزانه

هر زمان با خوردن خرما دستتان حالت نوچ به خود گرفت، بدانید که خرمای انتخابی شما از نوع خرمای کبکاب است. خرمای کبکاب با شیره فراوان خود سرشار از آهن، منیزیم، کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بهترین میان‌وعده برای تامین انرژی در طول روز به حساب می‌آید. خرما کبکاب معمولاً در بهبهان، کازرون، خورموج و بوشهر کشت می‌شود.

کیفیت این محصول تولید شده در مناطق مختلف کمی متفاوت است؛ به عنوان مثال، این رقم در بهبهان، کوچکتر، شیرین تر و دارای شیره ی بیشتری از این رقم دیگر مناطق است. در حالی که بیشترین مقدار خرمای کبکاب در بازارهای داخلی مصرف می شود، رشد مداوم و کیفیت بالای تولید این محصول در سال های اخیر نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در زمینه صادرات خرما به بازار های جهانی مانند برنامه ریزی در بازاریابی بین المللی و عقد و ایجاد قرارداد های بین المللی است به طوری که دیگر مردم جهان نیز از محبوب ترین محصولات ایران لذت ببرند.

  • خرما ربی و بهترین خرما برای بیماری

ایران و پاکستان از مهم‌ترین تولیدکننده‌های خرمای ربی هستند. این خرمای مشکی رنگ با بافت نرم و گوشتی خود یکی از بهترین طعم‌ها را در میان انواع خرماها به خود اختصاص داده است. خرمای ربی سرشار از لاکتوز و فروکتوز است و به همین دلیل نیز برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا گزینه بسیار مناسبی است.

 

images_1709634030_65e6f1ee0e207.png

  • خرمای سیاه و معجزه طب سنتی

یک خرمای تیره با هسته‌ای بزرگتر نسبت به سایر خرماها که سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان است. این خرما به دلیل خواص خود به عنوان یکی از بهترین خرماها در طب سنتی شناخته می‌شود و باعث بهبود سلامت استخوان و افزایش ضریب هوشی می‌شود. از مصرف خرمای سیاه غافل نشوید!

  • خرما برحی و برداشت سه مرحله‌ای

یک خرمای شیرین، نرم و گوشتی که در بیشتر غذاها از آن استفاده می‌شود. این خرما در سه مرحله متفاوت برداشت می‌شود که در هر مرحله نیز شکل و بافت مخصوص به خود را دارد. یک خبر خوشحال‌کننده! خرمای برحی ایران در مقایسه با سایر کشورها کیفیت بالاتری دارد.

  • مرحله خارک: میوه‌ای ترد و قابض و بهترین گزینه برای سالاد
  • مرحله رطب: میوه نیمه‌رسیده با بافت خامه‌ای و بهترین گزینه برای شربت و سس شیرین
  • مرحله تمر: میوه کاملاً رسیده و آبدار با طعم شیرین

  • خرما استعمران: انتخاب ورزشکاران

یک خرمای شیرین با میزان قند طبیعی بالا که بهترین انتخاب برای ورزشکاران به حساب می‌آید. این خرما انرژی زیادی در بدن تولید می‌کند و برای کودکان در سن رشد و ورزشکاران بسیار مناسب است. خوشبختانه بخش زیادی از نخلستان‌های خوزستان به پرورش این نوع از خرما اختصاص دارد و با قیمت مناسب در بازارهای داخلی یافت می‌شود.

  • خرمای دگلت نور: خرمای بومی عراق

خرما دگلت نور (Deglet Noor) نوعی خرمای نیمه‌خشک با عطر و طعم شیرین ملایم که خرمای بومی عراق شناخته می‌شود. اندازه متوسط و رنگ کهربایی و مایل به قهوه‌ای این خرما از مشخصات خرمای دگلت نور به حساب می‌آید. بیشترین میزان کشت خرمای دگلت نور در دنیا مختص به شمال آفریقا و از مهم‌ترین خرماهای تجاری در دنیاست.

  • خرما مضافتی: معروف‌ترین خرما در ایران

ظاهر زیبا و متفاوت این خرما باعث شده است تا این خرما به عنوان معروف‌ترین خرما در ایران شناخته شود. بافت نرم و گوشتی، رنگ قهوه‌ای تیره و مایل به مشکی و پوست یکدست و صاف این خرما از بارزترین ویژگی‌های خرمای مضافتی است.

این خرمای خوشمزه که جایگزین قند در کنار خرما نیز به حساب می‌آید و عضو ثابت سفره‌های افطار است، در شهرستان بم و روستاهای اطراف آن مانند جیرفت و بروات کشت می‌شود.

خرمای مضافتی یکی از پرطرفدارترین انواع خرما در کشور می شود که تولید سالانه آن در حدود نیمی از کل تولید خرمای ایران را در بر می گیرد و بیشترین میزان آن به کشورهای دیگر صادر می شود؛ بیش از ۲۶ هزار هکتار از نخلستان های ایران زیر کشت خرمای مضافتی می باشد، که همین موضوع ایران را به یکی از مراکز مهم خرید خرمای مضافتی و بزرگترین تولیدکننده این محصول تبدیل کرده است. خرمای مضافتی به واسطه طعم و ارزش غذایی بالا، توانسته است نظر افراد زیادی را در سراسر جهان به سمت خود جلب کند، این محصول رطوبت بالایی دارد، همین موضوع باعث جلب رضایت مشتریان شده است، تقاضا برای خرید خرما مضافتی بسیار بالا است.

 

images_1709634054_65e6f206b7219.png

  • خرما شاهانی و شیرینی بی‌پایان

خرمای شاهانی به دو صورت خشک و آبدار مصرف می‌شود و معرف این نوع از خرما نیز رنگ زیبا و شیرینی بسیار زیاد آن است. شیرینی این خرما به اندازه‌ای است که از آن نوع آبدار خرمای شاهانی برای تهیه شیره خرما استفاده می‌کنند. این خرما در استان‌های هرمزگان و فارس رشد می‌کنند و افراد محلی این خرما را با نام‌های دیگری مانند شونی، شاوانی و خورک صدا می‌زنند.

  • خرما مبرم

ظاهر چروک‌دار، نسبتاً کشیده، رنگ قهوه‌ای تیره و پوست تقریباً شفاف این خرما باعث شده است تا به راحتی قابل تشخیص باشد. این خرما عمدتاً در عربستان و بخشی از مناطق جنوبی ایران مانند هرمزگان کشت می‌شود و شیرینی دلچسبی دارد.

  • خرما خاصویی را با بامیه اشتباه نگیرید!

این خرمای مرغوب و شیرین ظاهری مانند بامیه دارد و بیشتر در استان خوزستان و شهرستان بهبهان کشت می‌شود. خرمای خاصویی دارای رنگ قهوه‌ای روشن و براق و ماندگاری بالاست. نکته جالب اینکه این نوع از خرما بیشتر در بهبهان، هرمزگان و حوزه خلیج فارس کشت می‌شود و بیشتر برای مصارف محلی استفاده می‌شود. پس اگر این خرما را به راحتی در مغازه‌ها پیدا نکردید، زیاد تعجب نکنید!

  • خرمای مجول: یکی از مرغوب‌ترین خرماها در جهان

یک خرمای نرم و شیرین که اصالت آن به مراکش باز می‌گردد. پوست این خرما نرم و رنگ آن کهربایی و مایل به قرمز است. خرمای مجول یکی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین خرماها در جهان شناخته می‌شود.

بهترین نوع خرما کدام است؟

انتخاب یک نوع خرما به عنوان بهترین نوع خرما شاید کار راحتی نباشد. اما از آنجایی که انواع مختلفی خرما در ایران کشت می‌شود، قطعاً هر شخصی می‌تواند خرمای مورد علاقه خود را از میان انواع خرما در ایران انتخاب کند.

کد خبر: ۲۷۷٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha