۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
۵۰ درصد از ۲۰ هزار حلقه‌ چاه آب در استان زنجان غیرمجاز است
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان :

۵۰ درصد از ۲۰ هزار حلقه‌ چاه آب در استان زنجان غیرمجاز است

زنجان-بیات،معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان زنجان،با بیان اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز آب نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است : هم اکنون ۲۰ هزار حلقه‌ چاه آب در استان وجود دارد که ۵۰ درصد آنها غیرمجاز است.

جعفر بیات در گفتگو با خبرنگار بازار،گفت: طبق، برنامه ریزی انجام شده مطالعات تامین آب چمن گنبد سلطانیه نیز در حال انجام است و حقابه های محیط زیستی برای این چمن تعیین و تعریف خواهد شد.

وی ابراز کرد: با برداشت های اضافی از منابع آبهای زیرزمینی سالانه‌ ۱.۵ متر از سطح آب دشت های ابهر، خرمدره و سلطانیه افت پیدا می‌کند که ادامه این روند می‌تواند فرونشست زمین را در این مناطق ایجاد کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ،با بیان اینکه آبخیز زنجانروز نیز در راستای مدیریت جامع این حوزه از سوی مشاور در حال انجام است،گفت: پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت سیل تاثیرگذار هستند و همواره باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم.

بیات تاکید کرد: هم اکنون سد تهم زنجان ۲۰ درصد آب دارد افزود: سدهای تالوار و کینه‌ورس نیز تقریبا از آب خالی است و در زمان حاضر به دلیل محدودیت منابع آبی، آب مورد نیاز شهروندان‌ زنجان از منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می شود.

وی افزود: وجود چاه‌های غیرمجاز آب نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است و هم اکنون ۲۰ هزار حلقه‌ چاه آب در استان وجود دارد که ۵۰ درصد آنها غیرمجاز است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ،به مشکلات کنونی زیست محیطی و وجود گرد و غبار در دشت سلطانیه اشاره کرد و یادآورشد: با اقدامات انجام شده‌ یک هزار و ۳۰۰ هکتار از چمن اطراف گنبد سلطانیه قرق شده که راهکاری اساسی در کاهش ریزگردها بوده است.

کد خبر: ۲۷۷٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید علی US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
      1 0
      در روستاها پاپایی و دوران. باروت آغاجی چورزق و ریحان. از چند هزار چاه وجود دارد. مخصوصا همان نزدیک جاده بیجار مدیونی فکر کنی یک چاه هم مجوز دارد واقعا شرمنده گذشتگان هستیم. که باغ های اصلي کنار رودخانه را خشک میکنیم. و در زمین‌های دیمی درخت می کاریم. انتظار بیشتری از ‌تمام ادارات وحتی قوه قضائیه داریم
    • م IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      در روستای رضاآباد غنی بیگلو بخش زنجانرود چاههای غیر مجاز فراوانی وجود دارد،که باعث خشک شدن چشمه ها و رودخانه شده ولی مسئولین چشمشون رو بستن،به نظر شما چرا اداره آب و فاضلاب اقدامی نمیکنه یا منابع طبیعی جلوی احداث باغهای جدید تو اراضی ممنوعه رو نمیگیره....؟