۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
افزایش شاخص اقتصاد تعاون در بهمن ماه امسال

افزایش شاخص اقتصاد تعاون در بهمن ماه امسال

عدد شاخص کل اقتصاد بخش تعاون در بهمن ماه با رقم ۵۱.۴۲ در مقایسه با دی ماه (۴۹.۳۸) با افزایش نسبی، نشان دهنده خارج شدن وضعیت اقتصاد بخش تعاون از رکود است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون، شاخص بالاتر از ۵۰ نشان دهنده رونق است. بر اساس نتایج حاصل از نظر سنجی فعالان اقتصادی تعاون؛ شامخ کل در بهمن ماه ۱۴۰۲ با رقم ۵۱.۴۲ با افزایش نسبی در مقایسه با دی ماه (۴۹.۳۸)، بنابراین اقتصاد تعاون از وضعیت رکود اقتصادی خارج شد و در مرز رونق قرار دارد.

عدد شاخص رشته فعالیت های صنعتی بخش تعاون در بهمن ماه (۵۱.۶۴) در مقایسه با دی ماه (۵۱.۴۰) تغییر معناداری نداشته و همچنان بیانگر وضعیت رونق اقتصادی در بخش صنعت است؛ همچنین عدد شاخص رشته فعالیت های خدماتی بخش تعاون در بهمن ماه (۵۱.۲۳) در مقایسه با دی ماه (۴۷.۰۷)، افزایش نسبی داشته و در وضعیت رونق اقتصادی قرار گرفته است.

با توجه به عدم تغییر در رقم شاخص کل صنعت و رشد شاخص کل خدمات در بخش تعاون، مهمترین دلیل خروج از وضعیت رکود در شاخص کل شامخ تعاون، افزایش شدت فعالیت ها و رونق کسب و کار های بخش خدماتی در پایان سال است. افزایش مولفه های ” میزان سفارشات جدید مشتریان” و “موجودی مواداولیه یا لوازم خریداری‌شده ” متاثر از افزایش تولیدات و شدت فعالیت ها در ماه های پایانی سال است.

کاهش مولفه میزان مصرف حامل های انرژی شرکت همزمان با افزایش برودت هوا، بیانگر محدودیت دسترسی به حامل های انرژی، بخصوص قطعی گاز در واحد های تولیدی است.

به باور کارشناسان، طبق نتایج بدست آمده از مولفه ” انتظارات در ارتباط با فعالیت های شرکت در ماه آینده” از نظر تعاونگران، دولت میتواند با راهکارهای مناسب در کنترل نرخ ارز و ثبات در بازار و نیز اجرای صحیح قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی خود از شرکت های تعاونی، موجب تعدیل آسیب های وارده به فعالان حوزه تعاون و در نتیجه حفظ ثبات اقتصادی اقتصادی کشور شود.

کد خبر: ۲۷۷٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha