۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
توافق ایران و تاجیکستان برای تولید مشترک دارو
در دیدار وزرای بهداشت دو کشور مطرح شد؛

توافق ایران و تاجیکستان برای تولید مشترک دارو

وزرای بهداشت ایران و تاجیکستان، در حاشیه برگزاری نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده که در تهران برگزار می‌شود، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.‌

به گزارش بازار، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت کشورمان و جمال الدین عبدالله زاده وزیر بهداشت تاجیکستان، در حاشیه برگزاری نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، وزیر بهداشت با بیان اینکه فصل جدیدی از همکاری‌ها با کشور تاجیکستان آغاز شده است، بر تشکیل کارگروهی مشترک بین دو کشور در حوزه سلامت و گسترش همکاری‌ها از طریق این کارگروه تاکید کرد.

عین اللهی افزود: برنامه‌های مشترکی با وزارت بهداشت تاجیکستان در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌های علمی مشترک و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اشاره کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به امکانات حوزه درمان کشورمان، استفاده مردم تاجیکستان از ظرفیت‌های حوزه گردشگری سلامت ایران را قابل گسترش توصیف کرد.

عین اللهی همچنین به توانمندی‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کشورمان اشاره و عنوان کرد: آمادگی داریم داروها و تجهیزات پزشکی خود را به تاجیکستان صادر کنیم و تولیدات مشترک دارویی با کشور تاجیکستان داشته باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه این دیدار به اقدامات حوزه بهداشت کشورمان در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در حوزه بهداشت اجرا شده است برنامه سلامت خانواده است که آمادگی داریم تجربیات خود در این زمینه را در اختیار تاجیکستان قرار دهیم.

عین اللهی همچنین اظهار داشت: باید برنامه‌ای یکساله و مشترک با وزارت بهداشت تاجیکستان تدوین و بر مبنای آن، همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف سلامت، تنظیم و تقویت کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های تحقیقاتی ایران در حوزه درمان سرطان گفت: در این زمینه می‌توانیم با تاجیکستان همکاری‌های تحقیقاتی و درمانی داشته باشیم.

در این دیدار، وزیر بهداشت تاجیکستان، با قدردانی از وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در برگزاری نخستین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت، گفت: امیدواریم با برنامه ریزی های که صورت خواهد گرفت، همکاری‌های گسترده‌ای با جمهوری اسلامی در حوزه سلامت داشته باشیم.

عبدالله زاده با موفق خواندن صنایع دارویی کشورمان، خواستار تولید محصولات دارویی مشترک با ایران شد.

وی افزود: در حوزه آموزش نیز می‌توانیم از حضور اساتید و متخصصان ایرانی بهره مند شویم.

کد خبر: ۲۷۶٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha