۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
واکنش بخش خصوصی به خرید ۹۰ هزار تن فولاد برای اجرای نهضت ملی مسکن| نوسانات ارز به نفع تولیدکننده
مدیر عامل آریان فولاد در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

واکنش بخش خصوصی به خرید ۹۰ هزار تن فولاد برای اجرای نهضت ملی مسکن| نوسانات ارز به نفع تولیدکننده

قاسمی، مدیر عامل شرکت نورد آریان فولاد در واکنش به خرید ۹۰ هزار تن فولاد از طریق بورس کالا برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: سرعت ساخت مسکن ملی تولید فولاد را رونق می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بهمن قاسمی در پاسخ به این پرسش که رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن از خرید ۹۰ هزار تن فولاد از طریق بورس کالا به مبلغ حدود ۲ هزار میلیاردتومان برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خبر داده است گفت: در خصوص خرید ۹۰ هزار تن فولاد از طریق بورس کالا باید تاکید کنم که این مقدار فولاد اعلام شده تماما از ذوب آهن خربداری شده است و معمولا ما هیچگاه مشتری دولتی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که این میزان فولاد خریداری شده از سوی دولت برای پروژه مسکن ملی از کدام شرکت فولادی بوده است ادامه داد: این میزان فولاد خریداری شده تماما از ذوب آهن صورت گرفته است.

خریدهای کلان فولاد و در حجم بالا نیاز به لابی و مذاکره از قبل دارد. پس اینگونه خریدها به ندرت به صورت مستقیم صورت می گیرد

وی ادامه داد: به هر حال اینگونه خریدهای کلان فولاد و در حجم بالا نیاز به لابی و مذاکره از قبل دارد. پس اینگونه خریدها به ندرت به صورت مستقیم صورت می گیرد.

رکود ساخت و ساز بر روند تولید بی تاثیر بوده است و در حال حاضر میزان تولید فولاد به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن رسیده است که باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز صادر شود

مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد در پاسخ به این پرسش که آیا رکود ساخت و ساز بر روند تولید تاثیرگذار بوده است؟ اظهار داشت: رکود ساخت و ساز بر روند تولید بی تاثیر بوده است و در حال حاضر میزان تولید فولاد به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن رسیده است که باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن نیز صادر شود.

شرکت آریان فولاد با ۳۵ درصد ظرفیت فعالیت می کند در حالیکه اکثر تولید کنندگان داخلی با ۸۰ الی ۱۰۰ درصد ظرفیت کار می کنند

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مصرف فولاد در کشور ۲۰ میلیون تن است ادامه داد: در حال حاضر شرکت آریان فولاد با ۳۵ درصد ظرفیت فعالیت می کند در حالیکه اکثر تولید کنندگان داخلی با ۸۰ الی ۱۰۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

ایران تورم پایه است و نوسانات نرخ ارز به نفع تولید کنندگان است

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که نوسانات نرخ ارز چه تاثیری بر روند فعالیت تولیدکنندگان دارد؟ گفت: ایران کشوری تورم پایه است و نوسانات نرخ ارز به نفع تولید کنندگان است.

مدیرعامل شرکت نورد آریان فولاد در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه آیا افزایش سرعت نهضت ملی مسکن می تواند روند تولید فولاد را بالاتر ببرد؟ گفت: قطعا با رونق نهضت ملی مسکن و افزایش سرعت ساخت و ساز تولید فولاد نیز می تواند تاثیرپذیری مثبتی داشته باشد.

وی با اشاره به ابهام موجود در قیمت گذاری میلگرد، گفت: قیمت پساب فاضلاب برای مصرف در صنعت ۶ برابر نرخ آب آشامیدنی محاسبه می شود.

در مورد وضعیت صادرات و لزوم عرضه ارز حاصله با نرخ نیما اظهار داشت: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و پیش بینی مشخصی از نرخ ارز نداریم.

وی توضیح داد: سال ۹۶ که صادرات را شروع کردیم توانستیم ۸۰ میلیون یورو ارزآوری داشته باشیم ولی در حال حاضر نمی توانیم صادرات خوبی داشته باشیم و شرکت های دیگر، محصولات ما را تحت نام خود صادر می کنند.

مشخص نیست که برخی شرکتها چطور می توانند محصولی را که با دلار ۶۰ هزار تومان تولید شده با دلار ۴۰ هزار تومانی عرضه کنند؟

قاسمی ادامه داد: مشخص نیست که برخی شرکتها چطور می توانند محصولی را که با دلار ۶۰ هزار تومان تولید شده با دلار ۴۰ هزار تومانی عرضه کنند؟ ما اطلاع خاصی نداریم اما هرچه باشد، نوعی دورزدن است و روزنه ای در بازار، دولت یا قوانین وجود دارد.

مدیرعامل آریان فولاد همچنین با اشاره به هزینه بالای استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه های صنعتی، اظهار داشت: قیمت هر متر مکعب آب آشامیدنی ۵۰۰ تا هزار تومان است در حالی که ما پساب فاضلاب بوئین زهرا را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می کنیم. یعنی نرخ فاضلاب، ۶ برابر آب آشامیدنی محاسبه می شود و در عین حال، هزینه تصفیه فاضلاب را نیز خودمان پرداخت می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر کیلو میلگرد ۳۱ هزار تومان بود، افزود: این رقم طی ۲۰ روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت مواد اولیه تغییری نداشته و هزینه تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

قاسمی تصریح کرد: ما قدردان بورس کالا هستیم ولی فاصله ۱۱ درصدی بین قیمت میلگرد و مواد اولیه منطقی به نظر نمی رسد چرا که این فاصله ۱۵ درصد و بالاتر است.

وی ادامه داد: در این مورد چندین مرتبه با بورس کالا مکاتبه کرده ایم ولی پاسخی به ما داده نشد.

شرکتی مانند فولاد مبارکه سود ۵۰ درصدی کسب می کند ولی ما که مواد اولیه را از بیرون تامین می کنیم با مشکل هزینه تمام شده روبرو هستیم

مدیرعامل آریان فولاد توضیخ داد: شرکتی مانند فولاد مبارکه سود ۵۰ درصدی کسب می کند ولی ما که مواد اولیه را از بیرون تامین می کنیم با مشکل هزینه تمام شده روبرو هستیم.

وی همچنین با انتفاد از ناترازی برق و گاز در بخش صنعت، گفت: ۴ ماه از سال را بلاتکلیف هستیم و در عین حال شاهد ناترازی بین بخش های مختلف مصرف کننده انرژی در کشور هستیم در حالی که نباید بین تولیدکنندگان با رده های مختلف، اختلاف گذاشته شود.

قاسمی با بیان اینکه کارخانه فولاد آریان با ۳۵ درصد ظرفیت فعال است، افزود: امیدواریم سال آینده به ظرفیت فعال ۵۰ درصدی دست یابیم و بین یک میلیون تن تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

به گفته وی تا تابستان سال آینده ۳ خط ذوب ۵۰ تنی القایی در فولاد آریان به بهره برداری می رسد.

وی افزود: کارخانه فولاد آریان ظرفیت تولید ۲ میلیون و تن محصولات نوردی و ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد را دارا است و تاکنون بیش از ۵۶۰ میلیون دلار در این کارخانه سرمایه گذاری شده است.

دستمزد پرسنل باید در شرایط کنونی اقتصاد تورمی کشور حداقل بر پایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار تعیین شود و درصورت افزایش نرخ ارز تعدیل شود

وی بر افزایش حقوق و دستمزد پرسنل بر اساس قانون کار تاکید کرد و افزود: دستمزد پرسنل باید در شرایط کنونی اقتصاد تورمی کشور حداقل بر پایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار تعیین شود و درصورت افزایش نرخ ارز تعدیل شود.

کد خبر: ۲۷۶٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha