۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
ساخت ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران روی گسل
رئیس مرکز تحقیقات مسکن اعلام کرد

ساخت ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران روی گسل

حیدری رئیس مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به اینکه ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران روی گسل ساخته شده گفت: زمین‌های نهضت ملی مسکن اگر در زون فرونشست قرار گرفته باشد، این اراضی مورد بررسی قرار می گیرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمدمهدی حیدری امروز سه شنبه در نشست خبری در حالی از پایش بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی از نظر سلامت ساختگاهی برای احداث واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد که اعلام کرد زمین‌های نهضت ملی مسکن اگر در زون فرونشست قرار گرفته باشد، این اراضی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد بررسی قرار می گیرد.

در پروژه نهضت ملی مسکن، پایش سلامت اراضی از منظر مخاطرات فرونشست و گسل توسط کارشناسان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی پایش شده است

او افزود: در پروژه نهضت ملی مسکن، پایش سلامت اراضی از منظر مخاطرات فرونشست و گسل توسط کارشناسان مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی پایش شده و براساس نظرات فنی، الحاق به محدوده‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این مناطق از جمله در بحث فرونشست و سایر مخاطرات زمین‌شناسی مورد پایش قرار گرفته و برپایه این اطلاعات، زمین‌ها برای تحقق ساخت مسکن الحاق شده است اظهار داشت: تدقیق حرائم گسل‌ها، دیگر موضوعی است که از سوی این مرکز در بحث نهضت ملی مسکن و همچنین قانون مدیریت بحران در دستور کار است.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: ارزیابی سیستم‌ها و فناوری‌های نوین از منظر سرعت ساخت و مدیریت قیمت تمام شده در برنامه است. همچنین تاکنون بیش از ۲۵ تاییدیه فنی برای سیستم‌های ساختمانی استفاده‌کننده از فناوری های نوین ارائه شده است که این تأییدیه‌ها برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن صادر شد.

حیدری به ارزیابی سیستم و فناوری‌های نوین از سوی این مرکز اشاره کرد که در موضوع نهضت ملی مسکن در مقوله های سرعت ساخت، مدیریت قیمت تمام شده و کیفیت ساخت در دستور کار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: تا ۱۵ اسفندماه بیش از ۲۵ تاییدیه فنی برای سیستم‌های ساختمانی که صاحب فناوری بودند صادر شد؛ همه این فناوری‌ها و ایده‌ها داخلی بودند.

سهم ساختمان در مصرف انرژی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیان می‌شود که از مرحله تولید مصالح ساختمانی تا بهره برداری از ساختمان را شامل می‌شود

حیدری با اشاره به موضوع مهم ناترازی انرژی در کشور، اظهار داشت: سهم ساختمان در مصرف انرژی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیان می‌شود که از مرحله تولید مصالح ساختمانی تا بهره برداری از ساختمان را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سامانه پایش مصرف انرژی در ساختمان‌ها با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه در دستور کار است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که این راه‌ها با اعتبار سالیانه ۲۵۰ همت نگهداری می‌شود که تامین این بودجه در توان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای نیست. بنابراین تلاش کردیم تا با استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از آسفالت لایه نازک و دیگر موارد، عمر و دوام روسازی در کشور را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای نگهداری و دوام روسازی‌ها در سال ۱۴۰۳ در این مرکز دنبال خواهد شد، همچنین توسعه گواهی‌نامه‌های فنی محصولات در پروژه‌های عمرانی کشور را در نهضت ملی مسکن و سایر حوزه‌ها دنبال می‌کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به در دست مطالعه بودن حریم گسل‌ها در بیش از ۳۳ شهر کشور، به ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه، حساس و مهم اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۴۰۰ ساختمان در تهران در مقوله ایمن سازی و حریق (با کمک آتش‌نشانی) ارزیابی شد و مطالعه سه‌هزار و ۳۰۰ ساختمان دیگر برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان‌ داشت: در موضوع حریم گسل، چنانچه نقطه‌ای روی گسل باشد، در صورتی که ساختمانی مهم نباشد با الزاماتی قابلیت ساخت و ساز در آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: مطابق مطالعه‌ای در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران که از دو منظر مطالعات سازه‌ای و حریق انجام شد، ۲۲ تیم فنی در ۲۲ منطقه پایتخت، با محوریت این مرکز و سازمان مدیریت بحران تهران به انجام مطالعات سازه‌ای پرداختند.

حیدری ادامه داد: مطابق این مطالعه، ۴۰ درصد از یک‌هزار و ۴۰۰ واحد ساختمان یاد شده از لحاظ سازه‌ای در سلامت بودند و تاب‌آوری داشتند، ۲۵ درصد از آنها نیازمند کار فنی مقاوم‌سازی هستند، اما ۱۵ درصد از این ساختمان‌ها باید تخریب شوند.

ساختمان بلند مرتبه در تهران مورد مطالعه قرار گرفته و این مطالعات ساختمان از نظر سازه‌ای و حریق انجام شده‌است و نزدیک به ۴٠ درصد ساختمان‌ها از لحاظ سلامت، تاب‌آور هستند

وی با اشاره به اینکه مطابق آمارهای موجود، ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران روی گسل ساخته شده است تاکید کرد: ١۴٠٠ ساختمان بلند مرتبه در تهران مورد مطالعه قرار گرفته و این مطالعات ساختمان از نظر سازه‌ای و حریق انجام شده‌است و نزدیک به ۴٠ درصد ساختمان‌ها از لحاظ سلامت، تاب‌آور هستند و ٢۵ درصد به صورت کمی نیاز به مقام سازی دارند و اعلام کرده این که حدود ١۵ درصد ساختمان‌ها مقاوم سازی را دنبال نکنند و باید تخریب شوند. همچنین در شهر تهران ١٠٠ ساختمان بالای ١٢ طبقه روی گسل ساخته شده است.

حیدری، توسعه آزمایشگاه روسازی و ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی برای کنترل محصولات ریلی را سایر برنامه‌های این مرکز برشمرد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت فنی و مهندسی شرکت ملی نفت و شرکت پالایش جی، گفت: مطابق این تفاهم‌نامه، از گوگرد در تولید بتن، آسفالت و پوشش‌ها استفاده خواهد شد تا شاهد کاهش هزینه‌های خردگی در کشور باشیم.

بر اساس مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان، شاخص‌هایی را استخراج کرده‌ایم که به زودی در سامانه‌ای بارگذاری می شود که بر اساس آن می‌توان مشخص کرد در کدام پروژه چه میزان صنعتی‌سازی انجام شده است

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که آیا اماری از میزان صنعتی سازی ساختمان در کشور موجود است؟ گفت: آمار دقیقی از صنعتی سازی ساختمان‌ها در دست نیست، اما بر اساس مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان، شاخص‌هایی را استخراج کرده‌ایم که به زودی در سامانه‌ای بارگذاری می شود که بر اساس آن می‌توان مشخص کرد در کدام پروژه چه میزان صنعتی‌سازی انجام شده است.

وی درخصوص ۲۷ نقطه که برای ساخت شهرهای جدید ساحلی برنامه ریزی شده، اظهار داشت: طرح مدیریت سواحل از سال‌ها قبل توسط سازمان بنادر اجرایی شده و بر اساس همین مطالعات، مناطق یاد شده جانمایی شده است.

کد خبر: ۲۷۶٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha