۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
تشنگی بوشهری ها لب دریا| رفع مشکل آب شرب مهم ترین مطالبه و دغدغه ساحل نشینان است
گزارش بازار؛

تشنگی بوشهری ها لب دریا| رفع مشکل آب شرب مهم ترین مطالبه و دغدغه ساحل نشینان است

بوشهر- مردم استان بوشهر با وجود مرز مشترک ۹۰۰ کیلومتری با خلیج فارس، سالهاست از کم آبی و بی آبی رنج می برند و اکنون چشم انتظار عملی شدن وعده های مسئولان و متولیان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: بوشهر یک استان گرم و خشک با بارندگی پایین است و هر سال وضعیت آبهای زیرزمینی این استان، ضعیف تر می شود.

در چند سال اخیر و به دلیل بارندگی کم، وضعیت منابع زیرزمینی و همچنین ذخایر سدهای استان کاهش چشمگیری پیدا کرده و کماکان نگرانی از وضعیت آب شرب و آب کشاورزی برای تابستان پیش رو وجود دارد.

اکنون وابستگی آب بوشهر به استان های همجوار بالای ۹۰ درصد است که البته با اجرای سدها و کنترل روان‌ آبها و همچنین ایجاد آب شیرین کن‌ ها، در دو سال اخیر شاهد کاهش وابستگی به استان های همجوار هستیم که البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی داریم.

در سال های اخیر و با وحود اجرای طرح های متعدد حوزه آب، همچنان در مرکز استان نیز شاهد سهمیه بندی آب شرب هستیم و معلوم نیست، چند هزار پروژه باید تکمیل شود تا وضعیت آب استان، پایدار شود.

تشنگی نخیلات و اراضی کشاورزی استان بوشهر نیز از دیگر معضلاتی است که باید چاره ای اندیشیده شود.

اگر فکری اساسی نشود، تابستان ۱۴۰۳ بحران آب خواهیم داشت

محمد حسن زاده از شهروندان استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سالهاست وضعیت آب شرب و آب کشاورزی استان بوشهر دچار مشکل است و با وجود تلاش مسئولان، هیچ اتفاق مثبتی نمی افتد.

وی افزود: از امروز باید به فکر تابستان ۱۴۰۳ باشیم و اگر فکری به حال این ایام نکنیم، بحرانی بزرگ به وجود خواهد آمد.

مرتضی علایی‌دشتی از شهروندان دشتستان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: آب شیرین کن‌ های زیادی اجرایی شده اند، ولی چاره کار نیستند و به نظر نمی رسد مشکل تابستان حل شود.

وی یادآور شد: آب بوشهر نیازمند نگاه ملی است و باید از آب دریا به نحو مطلوب تر استفاده شود.

سهمیه بندی آب، زیبنده استان بوشهر نیست

یزدان خیاطی از شاغلان پارس جنوبی نیز به خبرنگار بازار گفت: پارس جنوبی درآمد کل کشور را تامین می کند ولی آب خوردن نداریم.

وی افزود: در ایام هفته، سه روز و هر روز سه ساعت آب را وصل می کنند و بقیه روزها و ساعتها، آب نداریم.

کرامت الهی نسب از شاغلان حوزه آموزشی استان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: از مسئولان می خواهیم، هیچ کاری نکنند و فقط معضل آب مردم را رفع کنند.

وی ابراز داشت: این همه آب شیرین کن و سد در استان ساخته شده ولی همچنان دچار هستیم و باید ریشه یابی کنند که مساله آب چگونه حل می شود.

رستمیان: اکنون بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب از طریق آب شیرین کن در استان بوشهر تامین می شود که کمک بزرگی به حل آب شرب کرده است

محمدهادی رستمیان معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح های جدید در حوزه آب گفت: در دولت سیزدهم شاهد شتاب بخشیدن به طرح های حوزه آب هستیم.

وی افزود: اکنون بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب از طریق آب شیرین کن در استان بوشهر تامین می شود که کمک بزرگی به حل آب شرب کرده است.

معاون عمرانی استاندار بوشهر بیان کرد: بیش از ۱۴۵ هزار متر مکعب آب شیرین کن جدید نیز در دست اجراست که تکمیل این طرح‌ ها، موجب کاهش چشمگیر وابستگی به استان های همجوار و رفع مشکل بی آبی می شود.

پروژه های جدید آب شیرین کن در بوشهر، وضعیت آب را متحول می کند

ابوالحسن عالی مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: آب شیرین کن ۷۰ هزار متر مکعبی انرژی اتمی و همچنین چند پروژه جدید آب شیرین کن، وضعیت آب را متحول می کنند.

وی افزود: به طور شبانه روزی برای تکمیل طرح های در دست اجرا، اهتمام می ورزیم و هیچ فرصتی را در این مسیر هدر نخواهیم داد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: نوسازی و بازسازی شبکه انتقال آب و تعویض شبکه های فرسوده نیز از دیگر اقداماتی است که از هدررفت آب جلوگیری می کند و به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

عالی تصریح کرد: تامین به موقع اعتبارات مورد نیاز طرح های آبرسانی، مساله مهمی است که با حمایت مدیران ارشد استان محقق می شود.

محمدی زاده: دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی در استان بوشهر، اقدامات بی نظیری انجام داده و اکنون تمام پروژه های حوزه آب اعم از آب شیرین کن و سدسازی و شبکه های انتقال، فعال بوده و روزانه پیشرفت کار رصد می شود

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: بوشهر در چند دهه اخیر در حوزه آب با چالش جدی مواجه بود و هر ساله شاهد مشکل کم آبی و بی آبی بودیم.

وی افزود: دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی در استان بوشهر، اقدامات بی نظیری انجام داده و اکنون تمام پروژه های حوزه آب اعم از آب شیرین کن و سدسازی و شبکه های انتقال، فعال بوده و روزانه پیشرفت کار رصد می شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: در سال جاری، دو سد مهم به بهره برداری رسید و چند سد جدید نیز کلنگ زنی شدند.

محمدی زاده ابراز داشت: سد دالکی به عنوان مهم ترین پروژه حوزه آب استان، از ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی در ابتدای دولت سیزدهم، به ۵۵ درصد رسیده که سال آینده آبگیری خواهد شد.

وی یادآور شد: مجموعا ۲۵۰ هزار متر مکعب پروژه آب شیرین کن در استان اجرایی شده که تاکنون حدود ۱۰۵ هزار متر مکعب به بهره برداری رسیده و ۱۴۵ هزار متر مکعب نیز در دست اجراست.

استاندار بوشهر گفت: همه توان حوزه عمرانی استان را برای تکمیل پروژه های حوزه آب به کار گرفته ایم و امیدوارم تابستان آینده، با وارد مدار شدن چند طرح آبی، مشکلات حوزه آب به حداقل برسد.

رضایی نماینده مجلس: مسئولان استان بوشهر در راستای رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی، باید بیش از گذشته، اهتمام ورزند و نباید کم کاری در این زمینه انجام شود

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دشتستان در سال های اخیر با مشکل کم آبی مواجه بوده و با وجود اجرای طرح های متنوع آبرسانی و آب شیرین کن و سدسازی، همچنان مشکلات آب شرب و کشاورزی مرتفع نشده است.

وی افزود: در مجلس یازدهم، پیگیری های زیادی برای رفع تنش آبی دشتستان و استان انجام دادیم و در مجلس دوازدهم نیز در این راستا اهتمام جدی داریم.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سد دهرود در دهه فجر امسال، کلنگ زنی شده و امیدواریم تا در موعد مقرر تکمیل و بخشی از مشکلات آب را رفع کند.

رضایی تصریح کرد: سد دالکی نیز از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و انتظار داریم سال آینده، آبگیری شود.

وی یادآور شد: مسئولان استان بوشهر در راستای رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی، باید بیش از گذشته، اهتمام ورزند و نباید کم کاری در این زمینه انجام شود.

رضایی تاکید کرد: تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه های حوزه آب با جدیت در دستور کار قرار دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

بر اساس این گزارش، مردم استان بوشهر در شهرستان های مختلف، چشم انتظار بهبود وضعیت آب و منتظر رفع تنش آبی هستند.

در ماه‌های اخیر چندین آب شیرین کن استان بوشهر وارد مدار شده که پیش بینی شده این ظرفیت به افزایش پایداری آب مردم استان کمک شایانی کند و لوله‌های آب شهری و روستایی، آب پرفشار فوران کنند.

تابستان امسال، می توان میزان تاثیرگذاری تلاش مسئولان استان بوشهر را قضاوت کرد و مردم امیدوارند که مدیران و متولیان امور از شعار و وعده به عمل و کارگشایی روی بیاورند.

کد خبر: ۲۷۶٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha