۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
اسرائیل با این روند خروج سرمایه فقیر می‌شود
رئیس بورس تل‌آویو:

اسرائیل با این روند خروج سرمایه فقیر می‌شود

بن زئیف، رئیس بورس تل‌آویو گفته است با تداوم روند خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی بدون حمایت‌های کابینه از سرمایه‌گذاران داخلی، اسرائیل فقیر خواهد شد.

به گزارش بازار، چند سال پیش می‌گفتند بازار سرمایه اسرائیل جای ثروتمندان است. اگر ۱۰ سال دیگر از خواب بیدار شویم و ببینیم خبری از پول در آن نیست، یعنی اسرائیل از یک کشور ثروتمند به یک کشور فقیر تبدیل شده است و در واقع این یک سراشیبی سقوط است»؛ این را ایتای بن زئیف، مدیر عامل بورس تل‌آویو بیان داشته است.

بن زئیف روز گذشته دوشنبه با ابراز نگرانی از روند خروج سرمایه از سرزمین‌های اشغالی هشدار داد با تداوم این وضعیت خروج سرمایه، اسرائیل به کشوری فقیر تبدیل خواهد شد.

بر اساس آنچه روزنامه اقتصادی گلوبز گزارش داد، مدیر عامل بورس تل‌آویو در سخنرانی خود در کنفرانس سالانه انجمن شرکت‌های تجاری از کابینه نتانیاهو خواست تا اقداماتی را برای تقویت سرمایه‌گذاری داخلی در اسرائیل انجام دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تل‌آویو همچنین خواستار اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از چنین سناریویی شد و ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۲۴ سال اصلاحات باشد.

بن زئیف گفت: «اسرائیل ناخواسته مردم را تشویق می‌کند که پول خود را برداشته و به خارج منتقل کنند و این تأثیر منفی بر اسرائیل خواهد داشت».

وی همچنین بر لزوم حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران داخل سرزمین‌های اشغالی برای تقویت اقتصاد رژیم اسرائیل تاکید کرد.

رئیس بورس تل‌آویو با ابراز تعجب از اینکه کابینه نتانیاهو بر ایجاد فضایی مناسب برای کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی تمرکز نمی‌کند، از شرکت‌های دولتی خواست برای تولید نقدینگی و بازارپذیری بیشتر ابتکار عمل به خرج دهند.

ایلان فلاتو، مدیرعامل فدراسیون شرکت‌های عمومی در سرزمین‌های اشغالی نیز، در پاسخ به درخواست بن‌زئیف برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی، نسبت به افزایش بودجه دفاعی فراتر از آنچه به دلیل جنگ در غزه نیاز است، هشدار داد.

وی گفت: اگر هزینه‌های دفاعی و جنگی از چارچوب مشخص آن فراتر رود، پیامدهای جدی از جمله بر سطح رفاه در اسرائیل خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که ما به دهه از دست رفته‌ای بازگردیم که پس از جنگ یوم کیپور بر ما گذشت زمانی که بودجه منفجر شد و نرخ رشد اقتصاد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت. از همین باید یک رویکرد متعال اتخاذ کنیم.

رئیس بورس رژیم صهیونیستی پیش از جنگ غزه نیز هشدار داده بود که کابینه بنیامین نتانیاهو در نتیجه درگیری سیاسی که در محافل صهیونیستی بر سر قانون لغو کاهش اختیارات دستگاه قضایی پیش آمده است، رژیم اسرائیل را به زودی در معرض یک بحران بسیار شدید مالی قرار خواهد داد.

کد خبر: ۲۷۶٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha