۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
اهمیت اقتصاد دانش بنیان برای اصفهان| چگونه از تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت ارتباطات استفاده کنیم
نصف جهان در مسیر توسعه؛

اهمیت اقتصاد دانش بنیان برای اصفهان| چگونه از تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت ارتباطات استفاده کنیم

اصفهان - شرکتهای دانش بنیان به عنوان محور توسعه اقتصاد در اصفهان برای توسعه تداوم یا توسعه فعالیتهای خود و تولید محصولاتی با فناوری بالا می توانند از تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت ارتباطات استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، استان اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین استان های صنعتی کشور بیش حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی را در خود جای داده و اشتغال بسیاری را از این جهت به وجود آورده است اما شرایط اقلیمی و طبیعی این استان باعث شده تا توان توسعه صنایع آلاینده در آن محدود و بنابراین برنامه های اشتغالزایی از این طریق در استان محدود شود.

این محدودیت در حالی است که استان اصفهان به دلایل مختلف از جمله وجود دو دانشگاه مطرح کشور یعنی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین وجود اولین شهرک علمی و تحقیقاتی کشور، از ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان برخوردار است که از یک سو می تواند باعث افزایش ارزش افزوده حاصل از فعالیت های اقتصادی در استان شود و از سوی دیگر با اشتغال زایی مبتنی بر دانش برای افراد به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، نرخ مشارکت اقتصادی را افزایش داده و حتی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان و متخصصان نقش مثبت ایفا کند.

هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور و نرخ موفقیت این شرکت ها ۷۰ درصد است درحالیکه این میانگین در خارج شهرک به حدود ۱۰ درصد می رسد.

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان، با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان به خبرنگار بازار گفت: در استان اصفهان به دلیل محدودیت‌هایی که در توسعه صنعت ایجاد شده است و همچنین به دلیل شرایط خاصی که به دلیل محدودیت در منابع و مباحث زیست محیطی، آبی و خاکی وجود دارد، ما دو محور را به‌عنوان دو محور اساسی در اقتصاد استان دنبال می‌کنیم.

گردشگری و دانش بنیان محورهای توسعه اقتصاد در اصفهان

وی گفت: یکی محور اقتصاد گردشگری در استان است و دیگری بحث اقتصاد دانش بنیان که به‌عنوان راهبرد توسعه و پیشرفت استان امری واجب و حائز اهمیت است.

امروز اما شرکت های دانش بنیان تحت تاثیر شرایط کلان اقتصادی، برای تداوم یا توسعه فعالیت های دانش محور خود به امکاناتی برای تامین مالی نیاز دارند. یکی از این ظرفیت ها، تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ است که بر اساس قانون بودجه کشور می تواند به آنها تعلق گیرد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از نهادهای ذی ربط و مجری در زمینه پرداخت این تسهیلات، برنامه ها و سیاست های معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه سبب شده تا اولویت های اعطای تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ این وزارتخانه شامل حوزه های بومی سازی، توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی و توسعه فناوری های نوین، اشتغال و تربیت نیروی انسانی و همچنین توسعه همکاری های بین المللی در قالب صادرات باشد.

حمایت از طرح های دانش بنیان با فناوری بالا

با توجه به اولیت های یاد شده، این وزارتخانه از طرح های دانش بنیان با فناوری بالا از محل تسهیلات تبصره ۱۸ حمایت می کند. به گفته نهاد یاد شده، این خدمت به ارائه تسهیلات به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه همچنین طراحی، تولید و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا در حوزه فاوا به منظور اشتغال زایی بر اساس طرح ارائه شده توسط متقاضی می پردازد.

بر این اساس تسهیلات بانکی از نوع ایجادی توسعه ای و تکمیلی به مبلغ حداکثر ۵۰۰ میلیارد ریال (به ازای هر اشتغال ۵ میلیارد ریال) و با نرخ سود ۱۵.۳۳ درصد فراهم شده که حداقل در دو مرحله و پس از تایید پیشرفت طرح بر اساس اعلام معرفی کننده طرح پرداخت می شود. متقاضی در این طرح باید ۲۰ درصد میزان تسهیلات درخواستی، آورده داشته باشد.
تسهیلات تبصره ۱۸ در این طرح حداکثر ۱۲ ماه تنفس و ۳۶ ماه بازپرداخت پس از تنفس به تشخیص کارگروه تشکیل شده دارد. زمان بندی ارزیابی طرح توسعه نیز در این حالت ۱۵ روزه است.

بسیاری از شرکت های دانش بنیان در اصفهان با توجه به سابقه این استان در توجه به دانش و اقتصاد تومان امکان دریافت این نوع تسهیلات را به راحتی دارند و این در حالی است که اطلاعات ایت شرکتها از شرایط دریافت محدود است؛ این در حالی است که اصفهان پایلوت اولیه تاسیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بوده است که شرکتهای فناور، فعالیت خود را در این شهر از بیش از ۲۰ سال پیش آغاز کرده اند.

۵ شرط دریافت تسهیلات توسط شرکتهای دانش بنیان

و اما برای دریافت این نوع تسهیلات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵ شرط را اعلام کرده است که در ادامه بیان خواهد شد، بررسی اولیه مستندات و طرح کسب و کار متقاضی توسط دبیرخانه وجوه اداره شده مستقر در معاونت فناوری و نوآوری وزارت این وزارتخانه باید بررسی شود. پس از آن طرح کسب و کار که به تائید یکی از معاونین روسای سازمان ها، شرکت ها، پژوهشگاه ها و یا مدیران کل معاونت های ستادی وزارتخانه، مدیران کل استان ها یا مدیران کل سایر دستگاه های اجرایی رسیده باشد، در کمیته تخصصی ستاد وزارت مطرح می شود.

در گام سوم باید تفاهم نامه یا قرارداد با یکی از معاونین روسای سازمان ها، شرکت ها، پژوهشگاه ها و یا مدیران کل معاونت های ستادی وزارت، مدیران کل استان ها یا مدیران کل سایر دستگاه های اجرایی منعقد شود.

البته متقاضی لازم است حداقل یک نفر نیروی انسانی تمام وقت متخصص به ازای هر ۵ میلیارد ریال تسهیلات، با تخصیص کد بیمه در یک سال اخیر به کار گرفته باشد. شرکت می‌ تواند ۵۰ درصد میزان تعهد شده اشتغال را هنگام ثبت نام معرفی و به کارگیری ۵۰ درصد نیروی انسانی باقی مانده را حین اجرای طرح و در مرحله دوم تسهیلات تعهد کند. البته تبصره یک این بند به صراحت اعلام کرده که اشتغال ایجاد شده در مرحله اول باید در ۱۲ ماه اخیر ایجاد شده باشد و نیروی کار استخدام شده هم نباید در ۶ ماهه منتهی به جذب، دارای سابقه بیمه در آن شرکت باشد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت تسهیلات تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ این وزارتخانه در بخش طرح های دانش بنیان با فناوری بالا لازم است ۱۲ مدرک را ارائه کنند. آگهی تاسیس روزنامه رسمی شرکت، آخرین تغییرات شرکت، رزومه شرکت، طرح توجیهی کسب و کار، لیست بیمه ۱۸ ماه گذشته شرکت، معرفی مدیرعامل به عنوان نماینده جهت پیگیری امور، اساسنامه شرکت، آخرین اظهارنامه مالیاتی و یا فروش فصلی چهار دوره گذشته، عضویت در نظام صنفی رایانه ای کشور، اتحادیه کسب و کارهای مجازی یا مراجع قانونی صدور مجوز و همچنین مجوز از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری یا پارک های علم و فناوری از جمله این مدارک است.

فارغ از این مدارک، طرح توجیهی کسب و کار که به تائید یکی از معاونین روسای سازمان ها، شرکت ها، پژوهشگاه ها و یا مدیران کل معاونت های ستادی وزارت، مدیران کل استانها یا مدیران کل سایر دستگاه های اجرایی رسیده باشد، نیز لازم است. در کنار این، تفاهمنامه یا قرارداد با یکی از بخش های یاد شده نیز باید ارائه شود.

کد خبر: ۲۷۶٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha