۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
افزایش راندمان نیروگاهی به ۳۹.۲ درصد| پایان تعمیرات نیروگاه ها تا اردیبهشت ماه
معاون شرکت برق حرارتی در پاسخ به بازار:

افزایش راندمان نیروگاهی به ۳۹.۲ درصد| پایان تعمیرات نیروگاه ها تا اردیبهشت ماه

اسکندری معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی راندمان نیروگاه های ایران را در پایان سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در پایان سال جاری به ۳۹.۲ درصد خواهد رسید.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی در نشست حاشیه‌ای بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی با بیان اینکه ما یکی از ۵ شرکت سازنده توربین در جهان هستیم، خاطرنشان کرد: ما اکنون در مناقصات جهانی شرکت و ۹۱ درصد قطعات را خودمان تولید می کنیم.

او با بیان اینکه از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نهم جهان را داریم، اظهار داشت: در گذشته از حضور متخصصین خارجی بهره می بردیم امروز فقط متخصصین داخلی کار تولید و تعمیر قطعات را انجام می دهند.

به گفته اسکندری، هر ساله تعمیرات نیروگاهی به منظور آماده‌سازی نیروگاه‌ها برای تولید برق حداکثری در زمان پیک تابستان، از ابتدای مهرماه هر سال تا خردادماه انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی داشتیم که این رقم در سال جاری به ۱۱۰ هزار مگاوات رسیده است.

اسکندری با بیان اینکه ۵۶درصد تعمیرات ۱۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های کشور به‌منظور آمادگی حداکثری برای تابستان ۱۴۰۳، آغاز شده است، گفت: تا امروز بالغ بر نیمی از تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا نیمه اردیبهشت‌ماه، تعمیرات به پایان برسد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که گرمای زودرس تابستانی در سال آینده داشته باشیم و از ایام پایانی اردیبهشت‌ماه، این گرما آغاز شود و به تبع آن باید برای تأمین برق با تمامی توان آمادگی داشته باشیم، از این رو با وجود تمامی چالش‌های اقتصادی، باید تعمیرات نیروگاه‌ها را تا نیمه اردیبهشت‌ماه تکمیل کنیم.

از ابتدای دولت ۳۸ قطعه ساخت داخل شد که مانع از خروج ۱۷.۵ میلیون یورو از کشور شد. اگر این تجهیزات وجود نداشت باید آنها را از کشورهای همجوار وارد می کردیم

او با بیان اینکه تابستان ۱۴۰۳ را بدون خاموشی خواهیم گذراند، افزود: از ابتدای دولت ۳۸ قطعه ساخت داخل شد که مانع از خروج ۱۷.۵ میلیون یورو از کشور شد. اگر این تجهیزات وجود نداشت باید آنها را از کشورهای همجوار وارد می کردیم.

۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی حاصل داخلی سازی

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی با اشاره به این نکته که بابت ساخت داخل تجهیزات ۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشته ایم، تصریح کرد: ایران یکی از بالاترین ضرایب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی را در جهان دارد به‌طوری که متوسط ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در جهان ۹۵ درصد است، این رقم در تابستان امسال در ایران ۹۸ درصد بود.

او ادامه داد: با احداث واحدهای جدید نیروگاهی، درحال حاضر ایران رتبه نهم جهان را از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد.

معاون راهبری تولید شرکت تولید برق حرارتی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰۰۰ مگاوات ایجاد ظرفیت جدید با تکمیل بخش بخار و تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی وجود دارد، گفت: تا امروز با احداث واحدهای بخاری در نیروگاه‌های گازی و بدون مصرف سوخت اضافه، ۲۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.

تولید ۲۱۰۰ مگاوات برق بدون مصرف سوخت

او با بیان اینکه ما توان ارائه سرویس تعمیراتی به تمام کشورهای همسایه را داریم، افزود: در دولت سیزدهم، ۴۲ نیروگاه جدید به مدار آمد که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد واحد بخار بوده است.

ظرفیت تولید برق واحدهای بخار را ۲۱۰۰ مگاوات است. این میزان تولید در شرایطی صورت می گیرد که سوختی در این نیروگاه ها مصرف نمی شود. این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی شود

معاون شرکت برق حرارتی ظرفیت تولید برق واحدهای بخار را ۲۱۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: این میزان تولید در شرایطی صورت می گیرد که سوختی در این نیروگاه ها مصرف نمی شود. این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی شود.

اسکندری ظرفیت نیروگاهی های شرکت برق حرارتی در ابتدای انقلاب را ۳ هزار و ۴۰۰ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: این ظرفیت هم اکنون به ۷۵ هزار مگاوات رسیده یعنی ۱۵ برابر شده است.

به گفته او، صنعت برق علیرغم تحریم در ارائه خدمات به مردم کوچکترین کوتاهی نداشته، چراکه ۸۰ میلیون ناظر فعالیت های آن را نظارت می کنند، این صنعت تا به امروز در حوزه تولید، انتقال و توزیع فعال بوده اما از مصرف کننده غافل مانده است، با این‌ همه صنعت برق مکلف است خدمات باکیفیتی به مردم ارائه دهد که البته در این حوزه کارنامه قابل قبولی دارد.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تامین‌سوخت گاز در نیروگاه ها باتوجه به برودت هوا گفت: همواره اولویت اصلی مردم بوده است بنابراین طبیعی است که با افزایش مصرف گاز خانگی تحویل گاز به نیروگاه ها کاهش می یابد.

اسکندری افزود: در حال حاضر مصرف سوخت ۱۶ نیروگاه مازوت است و بقیه از گازوییل است.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha