۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
تولیدات کشاورزی ایران با دانش و فناوری ۶۰ درصد افزایش یافت
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

تولیدات کشاورزی ایران با دانش و فناوری ۶۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس تجزیه آماری، به دلیل بهره مندی از دانش و فناوری ۶۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش ۶۰ درصدی روبرو بوده است.

به گزارش بازار، سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه در دومین همایش رویداد ملی کشاورزی دانش بنیان استان قزوین، اظهار کرد: تولیدات کشاورزی ایران قبل از پیروزی انقلاب ۳۱ میلیون تن بود که اکنون این میزان به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تن تولیدات کشور افزایش یافته است، اضافه کرد: کمتر از ۴۰ درصد این میزان به خاطر افزایش سطح کشت بوده و ۶۰ درصد دیگر نیز به خاطر بهره مندی از دانش فناوری های روز بوده است.

خیام نکویی تصریح کرد: میانگین تولید گندم کشور ما قبل از انقلاب در هر هکتار یک هزار ۸۰۰ کیلوگرم بود اما اکنون امروز میانگین تولید این محصول در هر هکتار به چهار تن افزایش یافته، یعنی سالانه ۶۰ کیلوگرم افزایش تولید گندم داشته ایم.

این مسوول تاکید کرد: امسال همچنین در گندم نان نیز خودکفا شدیم تا جایی که موفق به تامین ۱۳ میلیون تن گندم شدیم، اگر در کشور میانگین تولید گندم دیم ۲ تن و میانگین گندم آبی نیز پنج تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار شود، در آینده نزدیک صادرات این محصول را نیز خواهیم داشت.

خیام نکویی ادامه داد: از نظر میزان بارندگی ها و شرایط جوی نسبت به قبل وضع بدی داشتیم اما چندتا مولفه باعث شد تا بهره‌وری ما در حوزه گندم افزایش یابد که مهمترین آن افزایش قیمت تضمیمی قیمت‌ها، تغذیه کودی و استفاده از ارقام مناسب بذری بود.

این مسوول تاکید کرد: امسال یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم در خوزستان تولید داشتیم که در ۲ دهه گذشته بی سابقه بود، با این نکته که سال اول دولت سیزدهم از تولید ۴.۵ تن گندم به ۷.۵ تن رسیدیم و سال دوم نیز به ۶ میلیون تن افزایش تولید دست یافته ایم.

به گفته رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، افزایش بهره وری، حفظ منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی از دستاوردهای کشاورزی دانش بنیان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خیام نکویی به اهمیت امنیت غذایی در آینده ایران اشاره کرد و یادآور شد: سال ۱۴۳۰ نزدیک به ۱۰۳ میلیون جمعیت خواهیم داشت که این رقم به ۱۸۰ میلیون تن غذا نیاز دارد، یعنی ۵۰ میلیون تن بیشتر از شرایط کنونی، بنابراین با وجود فرسایش خاک و کاهش میزان بارش ها تا ۳۰ میلی متر، تنها راه ما حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است.

این مسوول همچنین تاکید کرد: کشور برای خودکفا شدن به کشاورزی دانش بنیان نیاز دارد، ما خلاء عملکردمان در بعضی حوزه‌ها ۱۰ برابر بوده که اگر کمی بیشتر بررسی کنیم، علل ضعف کشاورزی دانش بنیان را در چالش صدور مجوزها، نبود بازار و همچنین عدم حمایت های ویژه از این شرکت‌ها خواهیم دید.

خیام نکویی با انتقاد از برخی فرهنگ های اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: متاسفانه ۱۲ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز سالانه از کشور خارج می‌شود تا برای واردات برخی نهاده‌های دامی و روغن‌های خوراکی به کشور هزینه شود.

این مسوول، میانگین سرانه مصرف روغن در اروپا را ۱۱ کیلوگرم و در کشور ما ۲۴ کیلوگرم اعلام کرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه به علت استفاده بیش از حد از غذاهای سرخ کردنی و بیماری های ناشی از آن، استفاده از غذاهای آب پز کم کن به ورطه فراموشی سپرده شده و مزه غذاهای سرخ کردنی بر کیفیت و سلامت چیرگی یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به برنامه‌های آموزشی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و اظهار کرد: میانگین سن کشاورزان ما ۵۴ سال است و این افراد حداقل تا ۱۰ سال دیگر توان کشاورزی دارند، از خودمان بپرسیم برای کشاورزان آینده بایستی چه تدابیری بیاندیشیم؟

خیام نکویی ادامه داد: برای تربیت کشاورزان نسل آینده، ۴۳ هنرستان کشاورزی پسرانه و دخترانه در سطح کشور راه اندازی کرده ایم، همچنین ۱۲ هزار عضو هیات علمی دانشگاهی در حوزه کشاورزی نیز داریم که باید همگی آنها به طور جدی وارد این عرصه شوند.

این مسوول خاطرنشان کرد: ما هنوز در کشور تکنسین گلخانه نداریم، دانشگاه‌های ما باید متناسب با بخش کشاورزی نیروی انسانی تربیت کنند، خیلی از دانشجویان دوره کارورزی را سپری نمی‌کنند و همین مساله در نهایت منجر به بیکاری این قشر از جامعه می شود.

خیام نکویی در ادامه به تغییر کاربری غیرمجاز کشاورزی پرداخت و خاطرنشان کرد: یک متر از زمین کشاورزی نباید در خدمت مسکن به کار گرفته شود، این خلاف قانون و امنیت غذایی است، ما امروز ۱۸.۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم که درصد بسیار کمی از آن زمین درجه یک و ۲ است، ما نباید اجازه دهیم حتی زمین درجه سه و چهار نیز از دست برود.

وی در خصوص جوان سازی باغات کشور نیز یادآور شد: وجود ۶۰ درصد باغات درجه ۲ و سه باعث شده تا محصولات این حوزه کاهش یافته و یا به ضایعات تبدیل شود و به همین لحاظ باغات درجه سه به ۲ بایستی تبدیل شده و همین طور نسبت به ارتقا باغات اقدام کرد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، ۹۸ درصد از بذر کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و برای ۲ درصد بذر وارداتی، سالانه ۱۲۰ میلیون دلار واردات صورت می‌گیرد که دستیابی به خودکفایی در تولید بذر نیز دور از ذهن نخواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها بر روز موضوع کشاورزی دانش بنیان تاکید داشته اند و موضوع اولویت دار و درجه یک کشور را هم امنیت غذایی عنوان کردند، حالا باید ببینیم که با وجود این اهمیت تمام ارکان تقنینی، اجرایی و قضایی چه تغییراتی صورت خواهد گرفت.

گفتنی است، در پایان این همایش از نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان و فناوری بخش کشاورزی استان قزوین با حضور ۲۵ واحد فناور نیز بازدید به عمل آمد.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha