۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
دولت قادر به کنترل بازار مسکن نیست؛ رونق قول‌نامه‌های صوری
کارشناس مسکن:

دولت قادر به کنترل بازار مسکن نیست؛ رونق قول‌نامه‌های صوری

شاهرود- امیری، کارشناس مسکن بابیان اینکه دولت توان کنترل انواع بازار را ندارد و نمی‌تواند بازار مسکن را هم در سطح استان سمنان به ثبات برساند، گفت: تاکنون برنامه‌ مفیدی از سوی دولت برای این موضوع دیده نشده است.

ناصر امیری در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه دولت برای کنترل بازار مسکن در استان سمنان هیچ برنامه‌ مفیدی انجام نداده یا حداقل ما برنامه‌ای از سوی آن‌ها ندیده‌ایم، بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت توان کنترل بازار مسکن را ندارد و قیمت‌ها روزبه‌روز به شکل نجومی افزایش می‌یابند.

وی بابیان اینکه سیستم قیمت‌گذاری دیگر در دست دولت و اتحادیه و صنف و عرف و ... نیست، بیان کرد: هیچ‌کس امروز نمی‌داند که چه کسی قیمت گذار اصلی بازار است، لذا صاحب‌خانه‌ها امروز برای خودشان قیمتی می‌گویند و تا کسی با این قیمت مراجعه نکند خانه‌شان را نمی‌فروشند.

کارشناس مسکن گفت: با این شرایط دشوار نمی‌توان گفت دولت اصلاً توان کنترل بازار مسکن را خواهد داشت یا خیر؛ لذا مجلس دست‌به‌کار شده و مسائلی چون مالیات بر خانه خالی و ... را بررسی می‌کند که درنهایت نمی‌تواند تغییر چندانی در بازار مسکن ایجاد کند.

امیری بابیان اینکه سابقاً مردم می‌دانستند که برای گرانی باید به چه کسی مراجعه کنند اما امروز اصلاً معلوم نیست باعث‌وبانی گرانی چه چیزی و کجا است، گفت: قیمت مصالح و آهن‌آلات و ... گران شده اما دیگر نه ۱۵۰ درصد! ما خانه‌ای را در شاهرود شاهد هستیم که آذرماه ۹۸ تکمیل و برای فروش به بنگاه گذاشته‌شده است این خانه با متری پنج میلیون تومان فروش نرفت و امروز با متری ۹ میلیون تومان هم فروش نمی‌رود احتمال این هم وجود دارد که ماه دیگر صاحب‌خانه بیاید و قیمتش را تا ۱۰ و ۱۲ میلیون تومان هم افزایش دهد که بازهم احتمالاً این خانه‌فروش نخواهد رفت.

وی افزود: نهایتاً قرار است برای این فرد سالانه ۲۰۰ هزار تومان مالیات در نظر گرفته شود که برای این شخص که چندین واحد برای فروش دارد اصلاً رقمی نیست، از سوی دیگر این امر می‌تواند بازار قول‌نامه‌های صوری را هم رواج دهد در نتیجه این مسکن ها درمانگر نیستند.

این کارشناس در پاسخ به سوالی که باید چه کرد تا خانه گران نشود، بیان کرد: خانه تابعی از وضعیت اقتصادی است باید ساز و کار کنترل بازار، تثبیت قیمت ها و نزدیک کردن قیمت ها به واقعیت از سوی دستگاه های نظارتی و دولتی صورت گیرد تا حداقل وضعیت از این وخیم تر نشود چه کسی می داند ماه دیگر سال دیگر دو سال دیگر چه قرار است به ما بگذرد؟ لذا دومین راهکار کنترل بار روانی بازار است.

امیری با بیان اینکه خیلی ها امروز خانه را با دو برابر قیمت واقعی شان می خرند که مبادا تا چند ماه دیگر قیمت ها دو و سه برابر نشود لذا این بار روانی خود مخرب است و باید کنترل شود که نمونه آن این روزها به خصوص فراوان است.

وی با بیان اینکه ساز و کار قیمت گذاری باید یکسان شود مثلا بیشینه و کمینه میزان ساخت هر متر ساختمان و زمین از سوی صنف با مشاوره شهرداری و انجمن مهندسان و املاک و .. در نظر گرفته شود و دیگر صاحب خانه نتواند از قیمت معقول بیشتر بگوید شاید اینگونه بشود حداقل جلوی رشد قیمت ها را گرفت.

کد خبر: ۲۷٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha