۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
عرضه گسترده گوشت قرمز در بازار برای شب عید و ماه رمضان| هیچ کمبودی نداریم
رییس شورای تامین دام:

عرضه گسترده گوشت قرمز در بازار برای شب عید و ماه رمضان| هیچ کمبودی نداریم

رییس شورای تامین دام با اشاره به حجم بالای واردات گوشت منجمد و گرم به کشور، گفت: برای شب عید و ایام ماه مبارک رمضان نه‌تنها کمبودی نداریم، بلکه انتظار کاهش قیمت نیز وجود دارد.

به گزارش بازار، منصور پوریان درباره وضعیت بازار گوشت شب عید و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: میزان گوشت قرمز موجود در بازار به خصوص گوشت‌های منجمد گوساله و گوسفندی به نسبت تقاضا در بازار زیاد است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم تا جایی که در هفته‌های اخیر متقاضیان می‌توانستند گوشت منجمد مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه بازار گوشت تولید داخل نیازمند مدیریت و کنترل است، افزود: به دلیل نزدیک شدن به مناسبت‌هایی همچون شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان عرضه گسترده گوشت‌های وارداتی از ابتدای اسفندماه شروع شده، بنابراین جای نگرانی برای مصرف‌کنندگان این محصول وجود ندارد.

رییس شورای تامین دام با بیان اینکه گوشت زیادی در بازار با قیمت‌ های تنظیم بازاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی در بازار کمتر از ۳۰۰ هزار تومان و گوسفندی کمتر از ۲۷۰ هزار تومان است.

پوریان درباره میزان گوشت گرم در بازار بیان کرد: در بخش گوشت گرم گوسفندی و گوساله نیز استمرار عرضه همچون ماه‌های گذشته وجود دارد، به طوری که این محصولات به صورت شقه و لاشه از مبادی مختلف وارد کشور می‌شود و با قیمت‌های ستاد تنظیم بازاری نیز به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم بالای واردات گوشت منجمد و گرم در بازار، به طور حتم با عرضه گسترده دام داخلی در اسفند ماه نیز روبرو هستیم، زیرا دام زیادی در پاییز و زمستان تولید شده که باید در اسفند ماه یا فروردین ماه به بازار عرضه شود، در غیر این صورت دام روی دست تولیدکنندگان باقی می‌ماند.

رییس شورای تامین دام وضعیت جمعیت دامی فعلی را مطلوب دانست و اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دام زنده نقدی در محدوده ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان و به شکل غیرنقدی کمی گران‌تر است و در بخش گوساله نیز به همین شکل در بازار معامله می‌شود.

پوریان درباره رکود بازار دام زنده داخلی اضافه کرد: وضعیت دام پای کشتار به گونه‌ای است که دام‌ هایی که باید در بهمن ماه کشتار می‌شد و خریدار نداشت، باید در اسفند ماه یا فروردین ماه کشتار می‌شد، بنابراین وضعیت دام زنده داخلی نیز مناسب است و با کمبود دام زنده روبه‌رو نیستیم.

به گفته وی، اکنون کشور با انبوه گله دام نر گوسفندی به دلیل کمبود تقاضا و بالا بودن قیمت‌ها روبه‌رو است، زیرا طی ماه‌های اخیر بیشترین تقاضا برای دام زنده داخلی گوسفند ماده، میش و بز بوده که قیمت‌ های پایین‌تری نسبت به دام زنده نر داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در محدوده ۱۱ تا ۱۲ میلیون رأس دام زنده کشتاری داریم که چنین عرضه‌ای در بازار دام بی‌سابقه خواهد بود.

رییس شورای تامین دام افزود: در بخش دام سنگین وضعیت ما خوب است، به طوری که دام پروار شده آماده کشتار داریم؛ بنابراین اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم وضعیت ما از لحاظ نیاز بازار به دام، وضعیت ذخایر و تولید داخلی مناسب است.

وی درباره انتقادهایی مبنی بر کمبود جمعیت دامی کشور و واردات گوشت قرمز، توضیح داد: ملاک کل حوزه گوشت کشور است، زیرا آنچه در گوشت گرم اتفاق می‌افتد در گوشت منجمد رخ نمی‌دهد، به طوری که در بهمن ماه در برخی استان‌ها مانند خوزستان شاهد کاهش قیمت گوشت منجمد و گوشت گرم گوساله بودیم و اکنون این مهم در حال فراگیری در سراسر کشور است.

پوریان با بیان اینکه گوشت‌های منجمد وارداتی گوسفندی و گوساله بیشترین تقاضا را دارند، بنابراین تقاضا برای دام زنده کاهش بی‌سابقه یافته است، گفت: اکنون دامداران از اینکه برای سال آینده دام‌هایشان روی دستشان باقی بماند، نگران هستند؛ زیرا گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفندی زیاد وارد شده و واردات توانست اثرگذاری زیادی روی قیمت و کمیت این محصول بگذارد و بازار را پر کند.

رییس شورای تامین دام ادامه داد: فاصله قیمتی گوشت منجمد با گوشت گرم بیش از ۲۵۰ هزار تومان است که این نشان می‌دهد گوشت گرم قیمتش واقعی نیست و کاذب است و این مهم نیز محصول یک دوره رکود یا عدم وجود مشتری است؛ بنابراین اکنون اثرات گوشت منجمد به دلیل استمرار در تولید و تزریق در بازار قابل لمس است که به تدریج در گوشت و لاشه گرم نیز اثرگذار خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا بخشی از نابسامانی بازار گوشت قرمز داخلی به قاچاق دام باز می‌گردد، گفت: زمانی که فاصله قیمتی زیادی بین کالای تولید داخلی و بازارهای همسایه باشد، قاچاق رخ می‌دهد، اما اکنون به دلیل بالابودن قیمت دام زنده کشور ما نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس این امر منطقی نیست، زیرا در کشورهای همسایه خواستار ندارد.

پوریان بیان کرد: به طور حتم ایجاد رقابت در بازار داخلی گوشت سبب متناسب شدن قیمت‌ها می‌شود، زیرا با فراوانی عرضه گوشت منجمد و گرم وارداتی در کشور، طی ماه‌های آینده با عرضه گسترده دام زنده داخلی نیز روبه‌رو خواهیم شد.

رییس شورای تامین دام گفت: در اسفندماه و ایام ماه مبارک رمضان نه تنها کمبودی در بازار گوشت قرمز نخواهیم داشت، بلکه با کاهش قیمت‌ ها نیز روبه‌رو خواهیم شد.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha