۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«سرزمین نخل و آفتاب» مهیای میزبانی از مسافران نوروزی| ۱۵۸ اقامتگاه با پنج هزار تخت آماده پذیرایی است
سیستان و بلوچستان مقصد بکر گردشگری؛

«سرزمین نخل و آفتاب» مهیای میزبانی از مسافران نوروزی| ۱۵۸ اقامتگاه با پنج هزار تخت آماده پذیرایی است

زاهدان- مردمان خونگرم و میهمان نواز سیستان و بلوچستان همچون سال‌های گذشته خود را آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در نوروز ۱۴۰۳ کرده اند.  

بازار؛ گروه استان ها: سیستان و بلوچستان همواره به خونگرمی و میهمان‌نوازی شهره خاص و عام است و با توجه به ظرفیت‌های خارق‌العاده و طبیعت بکر و دست نخورده‌ای که دارد در تمامی فصول گردشگران داخلی و خارجی متعددی را سمت خود جذب می‌کند.

این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و میراث ملموس و ناملموسی که دارد از نعمت گردشگری دریایی، خوراک و کشاورزی و... نیز برخوردار است و به دلیل آب و هوای مناسب به ویژه در فصل بهار، در ایام نوروز بر تعداد مسافران و گردشگران آن به صورت چشمگیری افزوده می‌شود.

یکی از موارد مهمی که در سفرهای نوروزی همواره دغدغه اصلی مسافران نوروزی و متولیان حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان است؛ موضوع مهم اسکان و زیرساخت‌های اقامتی سیستان و بلوچستان است که همه ساله قبل از آغاز سفرهای نوروزی با برگزاری سلسله جلسات و فعال‌سازی کارگروه اسکان در ستاد خدمات سفرهای نوروزی با دبیری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص رفع آن چاره اندیشی می‌شود.

۱۵۸ اقامتگاه با بیش از پنج هزار تخت آماده پذیرایی مسافران

در همین راستا معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۱۵۸ اقامتگاه با بیش از پنج هزار تخت به صورت رسمی وجود دارد که پذیرای مسافران در تمامی فصول و به ویژه ایام نوروز امسال خواهند بود.

رضا گنجعلی افزود: علاوه بر آن اقامتگاه های دیگری از جمله مهمان‌سراهای ادارات و بخش خصوصی نیز وجود دارد که فعالیت آنها در نوروز بیشتر می‌شود و طبق رایزنی‌هایی که انجام شده قرار است ادارات نیز در خصوص میزبانی از مسافران و اسکان آنها همکاری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بهار طبیعت و بهار قرآن همزمان شده، ضرورت دارد تا دستگاه‌های متولی و اعضای ستاد در خصوص برپایی سفره‌های افطاری ساده اقدام کنند و به منظور خدمات‌رسانی صحیح و به موقع به مسافران هر یک از دستگاه‌های متولی یک نفر رابط خود را به دبیرخانه ستاد سفرهای نوروزی معرفی کنند.

به گفته گنجعلی، در جلسه‌ای که با حضور اعضای ستاد برگزار شد، مقرر کردیم تا دانشگاه های سیستان وبلوچستان، دانشگاه زابل، دانشگاه ولایت ایرانشهر، دانشگاه دریانوردی چابهار و دانشگاه آزاد اسلامی استان فهرست خوابگاه‌ها و پانسیون‌های مربوط را به منظور اسکان مسافران و گردشگران نوروزی به دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اعلام و نسبت به آماده‌سازی و تجهیز آن مکان‌ها اقدام کنند.

سارانی: هتل‌های موجود در استان نیز با تمام امکانات و تقویت زیرساخت های خود آماده خدمت‌رسانی و میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند

رئیس جامعه هتل‌داران سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار بازار گفت: هتل‌های موجود در استان نیز با تمام امکانات و تقویت زیرساخت های خود آماده خدمت‌رسانی و میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

حسین سارانی ادامه داد: اتاق‌های موجود در هتل‌ها مهیای میزبانی شده و سایر زیرساخت ها نیز آماده است و به لحاظ نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی و نوع پذیرایی نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و هیچ مشکلی در خصوص اسکان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در این هتل‌ها وجود ندارد.

تدارک ۱۵ پارک شهری برای اسکان گردشگران

مدیر خدمات شهری شهرداری زاهدان نیز اظهار داشت: شهرداری زاهدان طبق روال سنوات گذشته به طور کامل در تدارک پذیرایی و میزبانی از مسافران است و تا زمان آغاز سفرها تمامی این برنامه ها نهایی شده و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

ابوالفضل کاظمی افزود: یکی از مواردی که همه ساله مورد توجه شهرداری زاهدان قرار دارد اسکان مسافران است که برای آن دسته از کسانی که تمایل ندارند در هتل‌ها و مسافرخانه ها مستقر شوند محیطی ارزان قیمت و امن را برایشان مهیا کنیم.

وی ادامه داد: در همین رابطه ۱۵ پارک در شهر زاهدان با تمامی امکانات لازم مشخص و امکانات رفاهی در آنها ایجاد می‌شود و از زمان آغاز تا پایان سفرها به طور شبانه‌روز در خدمت مسافران خواهد بود.

به گفته کاظمی، در این پارک‌ها امکاناتی مانند سرویس‌های بهداشتی کافی و تمیز، نمازخانه، محلی برای نصب چادرهای مسافرتی، محل شارژ تلفن همراه، آب آشامیدنی بهداشتی و محلی برای شستشوی ظروف تعبیه شده است. در تمامی این ۱۵ پارک نیز به صورت ۲۴ ساعته و دایمی نگهبانان حضور دارند و طبق رایزنی های انجام شده، گشت‌های نیروی انتظامی هم در این اماکن به منظور تامین امنیت مسافران حاضر هستند و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

کاظمی تاکید کرد: ۴۰ عدد المان شهری نیز در ایام نوروز در سطح شهر زاهدان نصب خواهد شد که با مضامین بهار طبیعت و بهار قرآن و ماه رمضان است تا چهره بصری شهر نیز همخوان با فضای موجود شود.

مدیر خدمات شهری شهرداری زاهدان تصریح کرد: به منظور نظافت و رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی این پارک ها نیز روزانه پرسنل شهرداری اقدامات لازم را انجام می‌دهند و اقلام مصرفی مانند مایع‌دستشویی و ... را تهیه می‌کنند و نظارت‌های لازم به صورت مستمر انجام می‌شود.

پیش‌بینی ۹۹۰ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی

نماینده اداره رفاهی و پشتیبانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در خصوص برنامه‌های ویژه این اداره‌کل در ایام نوروز به خبرنگار بازار گفت: آموزش و پرورش همواره در این ایام نقش پر رنگی در خصوص پذیرایی از مسافران دارد که آماده‌سازی مدارس و خانه‌های معلم به منظور اسکان مسافران از جمله مهمترین این کارهاست.

داود پناهی افزود: طبق برنامه‌ریزی های انجام شده ۹۹۰ کلاس درس در قالب ۱۱۲ باب مدرسه در ایام نوروز برای اسکان مسافران نوروزی مهیا شده که می توانند به هزینه ای بسیار کمتر نسبت به هتل ها از آن استفاده کنند.

پناهی: ۹۰ اتاق و ۲۸۰ تخت هم در قالب خانه های معلم در پنج شهرستان استان برای این منظور اختصاص داده شده است که به این آمار می‌توان اردوگاه های تحت مدیریت این اداره کل را نیز اضافه کرد

وی تاکید کرد: ۹۰ اتاق و ۲۸۰ تخت هم در قالب خانه های معلم در پنج شهرستان استان برای این منظور اختصاص داده شده است که به این آمار می‌توان اردوگاه های تحت مدیریت این اداره کل را نیز اضافه کرد.

تجهیز مساجد بین‌راهی و بقاع متبرکه

نماینده اداره کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در ستاد خدمات سفر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تمام مساجد بین‌راهی و بقاع متبرکه استان در ایام نوروز برای اسکان و بهره‌برداری مسافران با توجه به شرایط موجود تجهیز و مهیا شده است.

حسن یعقوبی افزود: بقاع متبرکه در شهرستان های زابل، چابهار، ایرانشهر و زابل و ... طبق روال سال‌های گذشته محیطی امن و مناسب برای اسکان و استفاده مسافران و گردشگران نوروزی است که مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد و تمامی اقدامات لازم در این اماکن انجام شده است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل آب و هوای مساعد، جاذبه‌های گردشگری بکر و ناب و ظرفیت گردشگری‌های دریایی، خوراک، کشاورزی و مذهبی و ... که دارد در ایام نوروز همه ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می کند.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha