۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
رشد ۳۳ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان خبر داد؛

رشد ۳۳ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان

زاهدان- خاشی، ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان از رشد ۳۳ درصدی ارزش صادرات قطعی از گمرکات استان در ۱۱ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

محمدعلی خاشی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه سال جاری دو میلیون و ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۹ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار از طریق گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق سراوان و بازارچه ریمدان به خارج از کشور صادر شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان افزود: این میزان کالاهای صادراتی از نظر ارزش ۳۳ درصد و از نظر وزن ۲۳ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت کلینکر، سیمان، زغال سنگ، خرما، کنسانتره سنگ آهن، گاز، پودر رختشویی، میوه، سنگ نمک، کاشی و محصولات کشاورزی بوده که عمده این اقلام به کشورهای پاکستان، چین، افغانستان، بنگلادش، هند، آذربایجان، ارمنستان، روسیه و عراق صادر شده است.

ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان در خصوص آمار کالاهای صادراتی اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی این استان، گفت: در این مدت سه میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالاهای صادراتی به ارزش یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۷۷۰ هزار دلار نیز از طریق گمرکات استان خارج شده که از نظر ارزش ۵۰ درصد و از نظر وزن ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی به عملکرد حوزه واردات قطعی اشاره و اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون یک میلیون و ۶۱۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۳۹ میلیون و ۷۳ هزار دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که به لحاظ ارزش ۴ درصد افزایش و از نظر وزن ۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک زاهدان افزود: عمده اقلام وارداتی به استان شامل گندم، دانه ذرت دامی، برنج، انبه، کنجد، دام زنده، چای، لوازم یدکی، پارچه، لاستیک اتومبیل سبک و سنگین و موز بوده که این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، برزیل، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، چین، تایلند، کنیا، سری لانکا، تایوان و افغانستان وارد شده است.

خاشی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی در حوزه مسافری از طریق گمرکات استان, بیان کرد: در ۱۱ ماه نخست سال جاری ۴۷۴ هزار مسافر ورودی و ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات تشریفات مسافری دریافت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافرین ورودی ۶۷ درصد و مسافرین خروجی ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: ترانزیت خارجی در ۱۱ ماه امسال ۵۰ هزار کامیون و تعداد ۱۹۵ واگن به وزن یک میلیون تن شامل سیب زمینی، میوه، کنجد، گاز، برنج، ماش، لوازم یدکی مستعمل، کنجد، پارچه، ادویه خشکبار، سیگار، ذرت، چای از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، هند، امارات، ارمنستان، قزاقستان گرجستان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha