۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
خسارت ۱۱ هزار میلیاردی سیل بلوچستان به زیرساخت| عمده سدهای سیستان و بلوچستان سرریز کرد
بازار گزارش می دهد؛

خسارت ۱۱ هزار میلیاردی سیل بلوچستان به زیرساخت| عمده سدهای سیستان و بلوچستان سرریز کرد

زاهدان- بارش های سیل آسای اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان در کنار وارد آوردن خسارت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومانی به زیرساخت ها، موجب تامین آب های زیرزمینی و سرریز شدن عمده سدهای استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها- آرشام هنرکار: بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب، شدت بارش در استان سیستان و بلوچستان پیرو فعالیت سامانه بارشی هفته گذشته ۱۰ برابر عمان و ۱.۵ برابر امارات بود؛ سامانه‌ای بارشی در عمان ۱۸ نفر را به کام مرگ کشاند و بررسی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد میزان خسارت وارده در ایران بسیار کمتر از عمان و امارات بوده اما همین خسارات هم هزینه سنگینی به زیرساخت‌های استان تحمیل کرده است.

خسارت ۱۱ هزار میلیاردی سیل به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان

مجید محبی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته تاکنون، خسارت سیل در بلوچستان ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده، اظهار داشت: بیشترین خسارت به ترتیب به حوزه محوزهای مواصلاتی، بخش کشاورزی و شبکه برق رسانی و آبرسانی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان همچنان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارات هستند، افزود: با توجه به پیش‌بینی تداوم فعالیت سامانه بارشی تا پایان هفته در استان، به مردم توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در این خصوص اعلام کرد: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است.

محمدهادی طهرانی اظهار داشت: طی بارندگی های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیده‌اند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها ۵۰ درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شده‌اند.

طهرانی گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

خسارت سیلاب به بیش از ۲ هزار واحد مسکونی

مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان از بروز خسارت به بیش از دو هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی و شهری این استان در جریان سیلاب اخیر خبر داد و گفت: ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه وقوع سیل و امدادرسانی به مناطق خسارت دیده از بارندگی در شهرهای جنوب استان حضوری فعال داشتند.

بیک مداح: تاکنون بر اساس برآورد اولیه یک‌هزار و ۵۰۰ واحد روستایی نیازمند تعمیر ناشی از سیلاب در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است

وی ادامه داد: تاکنون بر اساس برآورد اولیه یک‌هزار و ۵۰۰ واحد روستایی نیازمند تعمیر ناشی از سیلاب در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است. همچنین در جریان بارندگی های رگباری اخیر استان و طغیان رودخانه های محلی ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق روستایی و ۱۵۰ واحد مسکونی در شهرهای جنوب استان کاملاً تخریب شدند که نیازمند بازسازی مجدد هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: به محض تامین اعتبارات مورد نیاز تعمیر و بازسازی منازل شهروندان سیستان و بلوچستان از سوی این نهاد آغاز خواهد شد.

سرریز شدن اکثر سدهای بلوچستان

در کنار این خسارت‌های میلیاردی اما نباید از فواید قابل توجه وقوع این حجم از بارندگی در استان سیستان و بلوچستان غافل شد چرا که سیستان و بلوچستان به عنوان استانی که بخش عمده مساحت آن درگیر خشکسالی بوده، حالا با این حجم از بارندگی و وقوع سیلاب شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند به نحوی که فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد: بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان باعث وقوع سیلاب‌های مهیب و سرریز سدها شد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: طبق هشدار قرمز هواشناسی، در روزهای اخیر بارش‌های بسیار شدید در جنوب و جنوب شرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و باوچستان و یزد شاهد بودیم به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند ساعته بالای ۲۰۰ میلیمتر نیز ثبت شد. با توجه به حجم بارش‌ها و شدت بالای آنها، در رودخانه‌های جنوب کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان دبی‌های بسیار بالایی تولید شد و عمده سدهای این منطقه شروع به سرریز کرد.

قاسم‌زاده: سدهای زیردان، خیرآباد، ماشکید و کهیر سیستان و بلوچستان سرریز شد

وی آب، سدهای زیردان، خیرآباد، ماشکید و کهیر سیستان و بلوچستان را از جمله سدهای پر شده خواند و گفت: سد کهیر که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است، با ورود حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد و پر شدن آن، در شرایط سرریز قرار گرفت. بر اساس تخمین‌های اولیه، دبی برخی رودخانه‌ها بیش از دو هزار مترمکعب بر ثانیه بوده است.

وی ادامه داد: مدیریت این حجم از سیلاب و کاهش حجم خسارت‌ها به نازل‌ترین سطح ممکن، با پیش‌ارزیابی‌های صورت گرفته از شدت سامانه بارشی و وضعیت عبوردهی رودخانه‌ها و نیز فراهم نمودن مخازن سدها برای تله‌اندازی سیل از حدود یک هفته قبل میسر شد. با توجه به اینکه سامانه بارشی مذکور در کشورهای جنوب خلیج فارس نیز فعال بود و خسارات عمده‌ای نیز به بار آورده است.

فعالیت سنگین سامانه‌های بارشی موضوعی است که ظاهراً با توجه به تغییر اقلیم، تقریباً همه ساله در سیستان و بلوچستان در حال وقوع است و این شرایط می‌طلبد تدابیر ویژه‌ای در حوزه آبخیزداری و ذخیره منابع آب در این خطه از کشور که از شرایط آب و هوایی گرم و خشک برخوردار است، اندیشیده شود.

کد خبر: ۲۸۴٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha