۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
تغییر اقلیم احتمال ورود طوفان‌های گرمسیری به دریای عمان را افزایش داده است
معاون توسعه پیش بینی سازمان هواشناسی کشور:

تغییر اقلیم احتمال ورود طوفان‌های گرمسیری به دریای عمان را افزایش داده است

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم احتمال ورود طوفان‌ها به دریای عمان را افزایش داده است.

به گزارش بازار، بهزاد لایقی معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم سبب افزایش وقوع و شدت رخداد طوفان های گرمسیری در شمال اقیانوس هند شده که احتمال ورود طوفان‌ها به دریای عمان را نیز افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، لایقی در دومین همایش بین المللی علوم دریایی اظهار کرد: بررسی‌های ما بر روی اثرات تغییر اقلیم بر وقوع و شدت طوفان های گرمسیری در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند نشان می‌دهد که احتمال ورود و تاثیر این طوفان ها بر سواحل جنوبی کشور به ویژه سواحل مکران افزایش یافته است.

وی افزود: طوفان‌های گرمسیری اثرات مخربی بر سواحل و کاربری‌های ساحلی و دریایی دارد که در دهه های اخیر سواحل کشور ما نیز تحت تاثیر این پدیده‌ها قرار گرفته است.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: افزایش دمای آب اقیانوس‌ها و تغییر الگوهای آب و هوایی حاکم بر منطقه از جمله عوامل موثر در افزایش تاثیر پذیری سواحل جنوب کشور از این پدیده پر مخاطره است.

لایقی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در ۳۰ سال اخیر روند وقوع طوفان‌های گرمسیری در شمال اقیانوس هند به ویژه در دریای عرب که بخشی از آن مرز دریای عمان را تشکیل می‌دهد، افزایشی بوده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، شدت طوفان‌های این منطقه و زمان فعالیت آن روند افزایشی داشته است به طوری که این روند در دریای عرب با شیب تندتر همراه بوده است.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان گفت: از سال ۲۰۰۷ تا کنون طوفان‌های گرمسیری بسیاری سواحل جنوب کشور را تحت تاثیر قرار داده اند اما دو طوفان وارد دریای عمان شده و بیشترین تاثیر را داشته اند.

لایقی افزود: برآوردها نشان می‌دهد که با ادامه روند رو به افزایش میانگین دمای زمین و اقیانوس ها، احتمال تداوم ورود طوفان های گرمسیری به دریای عمان و اثرگذاری آن‌ها بر سواحل جنوب کشور افزایشی است.

وی تاکید کرد: با توجه به ضرورت توسعه دریامحور به ویژه در سواحل مکران، لازم است اقدامات مناسبی برای پایش، پیش‌بینی و کاهش اثرات مخاطره آمیز طوفان‌های گرمسیری در این منطقه انجام شود.

این مسئول ادامه داد: سواحل جنوب کشور به ویژه سواحل مکران ظرفیت های توسعه زیادی دارد که برای پایدار بودن این توسعه باید الزامات اقلیمی در طرح ها و پروژه ای کلان این منطقه رعایت شود و هرگونه طرح و پروژه ای با پیوست اقلیمی پیگیری و عملیاتی شود.

لایقی در بخش دیگری عنوان کرد: از سوی دیگر باید آمادگی ها برای مواجهه با این طوفان ها را ارتقاء داد که یکی از الزامات این بخش توسعه شبکه پایش، پیش بینی و مقابله با آثار طوفان‌های گرمسیری است.

وی عنوان کرد: از جمله تجهیزات هواشناسی مورد نیاز برای سواحل جنوبی به ویژه سواحل مکران رادارهای هواشناسی و موج، بویه های هواشناسی و ایستگاه های ساحلی است.

معاون توسعه پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: از دیگر اقدامات فنی برای ارتقاء زیرساخت های هواشناسی دریایی می توان به ارتقاء مدل های پیش بینی دریایی با رویکرد تلفیق مدل های هواشناسی و دریایی، توسعه سامانه هشدار سریع طوفان های گرمسیری با تمرکز بر سواحل مکران و تهیه نقشه های خطر پذیری طوفان گرمسیری بر اساس توزیع جمعیت و کاربری آن اشاره کرد.

لایقی افزود: همکاری با نهاد های منطقه ای در پایش و پیش بینی و کاهش اثرات طوفان های گرمسیری (PTC) نیز راهکار موثر دیگری است که هم اکنون جزو برنامه‌های عملیاتی سازمان هواشناسی کشور است.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha