۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مشهد و ضرورت ایجاد بازار مستقل سرمایه
یادداشت وارده؛

مشهد و ضرورت ایجاد بازار مستقل سرمایه

مشهد- باوجود فعالیت بسیاری از شرکت‌های تأثیرگذار بر اقتصاد در خراسان رضوی به‌ویژه در حوزه‌های صنایع غذایی، زعفران و کشاورزی اما در بین سرمایه‌گذاران استان نوعی عدم نیاز و عدم استقبال نسبت به ورود به بازار سرمایه دیده می‌شود؛ این بخشی از یادداشت حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی است.

حسین امیر رحیمی؛ بازار: خراسان رضوی در بخش های معدن، حمل‌ونقل و گردشگری از ظرفیت بسیار مطلوبی برخورداراست و از طرفی این استان در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی دارای شرکت های اثیرگذار بر اقتصاد کشور است اما نکته قابل توجه اینجاست که در بین سرمایه‌گذاران استان نوعی عدم نیاز و عدم استقبال نسبت به ورود به بازار سرمایه دیده می‌شود.

در خراسان رضوی بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتری نسبت به شرکت‌های اقتصادی بزرگ فعالیت دارند و لذا این موضوع  می‌تواند یکی از دلایل استقبال اندک از حضور در بازار سرمایه باشد، به‌طوری‌که هم‌اکنون خراسان رضوی با استان‌های موفق در عرصه مشارکت بنگاه‌ها در بازار سرمایه فاصله بسیاری دارد.

سهم این استان از بازار سرمایه کشور ۱.۵ درصد است که قابل‌مقایسه با وضعیت اقتصادی آن نیست.

در سیاست‌گذاری‌های کشور سهم خراسان رضوی از اقتصاد دست‌کم پنج درصد در نظر گرفته می‌شود درحالی‌که این استان ۳۶ شرکت بورسی در بازار سرمایه دارد که ۲۳ واحد آن در بازار بورس و ۱۳ واحد دیگر در بازار فرا بورس فعالیت دارد.

برای افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه دو راه شامل«تقویت تالار بورس تهران در مشهد» و اندیشیدن به راه‌اندازی «بازار سرمایه مستقل» در مشهد پیش روی قرار دارد

این تعداد شرکت بورسی خراسان رضوی در بازار سرمایه ۱.۵ درصد از حجم بازار سرمایه و ازنظر ارزشی نیز کمتر از دو درصد از کل ارزش بازار سرمایه کشور را در برمی‌گیرد که در یک مقایسه ارزش بازار این ۳۶ شرکت به‌اندازه ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم نیست به‌طوری‌که در حال حاضر ارزش این شرکت در بازار سرمایه ۲۴ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

ضرورت تشکیل بورس
تشکیل بورس خراسان ازجمله اقداماتی است که باهدف استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در استان، از چندی پیش در دست بررسی است، البته معتقدیم که بورس خراسان در صورت ایجاد و راه‌اندازی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و حتی ممکن است برای آن آیین‌نامه و قوانینی تدوین شود که متفاوت از بورس تهران باشد.

برای افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه دو راه شامل«تقویت تالار بورس تهران در مشهد» و اندیشیدن به راه‌اندازی «بازار سرمایه مستقل» در مشهد پیش روی ما قرار دارد که به نظر می‌رسد دومین راه، دارای ظرفیت بیشتری بوده و مسیر آسان‌تری پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

راه‌اندازی بورس در خراسان رضوی پروسه زمان‌بری است که مخالفان و موافقان بسیار خواهد داشت ولی بخش صنعت توانمند در این خطه، قابلیتی را فراهم کرده است تا بتوان یک بازار بورس حداقل به قواره ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار بورس تهران در این منطقه تشکیل شود.

راه‌اندازی بازار بورس منطقه‌ای شرایط راحت‌تری برای سرمایه‌گذاران جهت مشارکت فراهم می‌کند زیرا مشکلات ناشی از رفت‌وآمد به مرکز برای اخذ مجوز فعالیت در بازار بورس را از میان برمی‌دارد و با رقابت سازنده توسعه مناطق را نیز در پی خواهد داشت.

در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از شهروندان خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که با توجه به ارزش سهام سرمایه قابل‌توجه و فرصتی استثنایی برای اقتصاد استان در سیاست‌گذاری اقتصادی به‌ شمار می‌رود

در وضعیت فعلی بازار سرمایه در اقتصاد ایران می‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اعمال تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و همچنین به جهت استقبالی که از بازارهای مجازی در مقایسه با بازارهای فیزیکی رخ‌داده، نقش مهمی را ایفا کند و هدایتگر نقدینگی موجود باشد.

استقبال خوب شهروندان از بازار سرمایه
بر اساس مطالعات صورت گرفته طی سال ۱۳۹۷ در استان حدود ۲۰ هزار نفر کد سهام‌داری جدید دریافت کردند اما از اسفندماه سال گذشته تاکنون، تنها در مشهد هرماه ۲۵ هزار نفر برای دریافت کد سهام‌داری ثبت‌نام کردند که این امر نمایانگر استقبال خوب شهروندان از بازار سرمایه است.

در حال حاضر حدود چهار میلیون نفر از شهروندان خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که با توجه به ارزش سهام سرمایه قابل‌توجه و فرصتی استثنایی برای اقتصاد استان در سیاست‌گذاری اقتصادی به‌ شمار می‌رود.

با توجه به انباشت سرمایه قابل‌توجه، تراکم جمعیتی بسیار، حضور سرمایه‌گذاران و جذابیت ویژه شهر مشهد برای کل سرمایه‌گذاران کشور و کشورهای طرف تجارت ایران به برکت بارگاه مطهر امام هشتم (ع) و موقعیت خاص این شهر در شرق کشور، تشکیل بازار بورس مشهد گامی مهم در راستای پویایی و رشد بازار سرمایه و ارتقای سهم استان از این بازار در سال جهش اقتصادی خواهد بود.

کد خبر: ۲۷٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha