۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
قطعنامه اجلاس تهران در مجمع جهانی محیط‌زیست تصویب شد
در اتحاد جهانی برای مقابله با گردوغبار؛

قطعنامه اجلاس تهران در مجمع جهانی محیط‌زیست تصویب شد

قطعنامه «مقابله با توفان‌های شن و گرد و غبار» با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد اجلاس تهران در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست ملل متحد در نایروبی کنیا تصویب شد.

به گزارش بازار، ششمین مجمع محیط زیست ملل متحد از ۷ تا ۱۱ اسفند ماه سالجاری در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد در شهر نایروبی کشور کنیا برگزار شد، این مجمع بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه محیط زیست در سطح جهانی محسوب می شود.

در این نشست که با حضور بیش از ۱۸۰ کشور برگزار شد رویکرد چندجانبه گرایی با پرداخت به محورهای اصلی از جمله تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی، آلاینده ها و پسماندها را در دستور کار داشت و در آن ۱۹ قطعنامه و دو تصمیم از سوی کشورهای مختلف به این نشست ارسال شد.

یک قطعنامه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با عنوان مقابله با توفان‌های شن و گردوغبار به این نشست ارسال شده بود که در راستای عملی شدن مصوبات اجلاس تهران و تقویت دیپلماسی محیط‌زیستی دولت مردمی در شهریور ماه سالجاری بود.

قطعنامه‌ها موضوعات متعددی داشتند که در راستای محورهای مختلفی از جمله، اقتصاد گردشگری، کیفیت هوا، آفت کش های خطرناک، موافقت نامه های بین المللی، اصلاحات صندوق جهانی محیط‌زیست و مواردی از این قبیل بود.

علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در راس هیاتی بلند پایه متشکل از کارشناسانی از وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست در این اجلاس حضور داشت، و دیدارهای دو جانبه ای با نمایندگان و وزرای محیط‌زیست کشورهای چین، عربستان، کنیا، قطر، ترکیه، آذربایجان، عراق و ازبکستان داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این مجمع جهانی با اینگر اندرسون، دبیر اجرایی برنامه محیط زیست ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدارها رایزنی‌های سازنده‌ای در مورد مسائلی از جمله روابط با کشورهای همسایه در حوزه محیط زیست، دغدغه های مشترک در حوزه محیط زیست و مسائل منطقه ای و جهانی مطرح شد.

امید می رود با تصویب قطعنامه تهران برنامه عملی این قطعنامه به سرعت به کشورها ابلاغ شود و قدم مثبتی برای حفاظت از محیط زیست جهانی و به ویژه محیط زیست منطقه برداشته شود.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha