۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| چالش در حوزه حمل و نقل همچنان جدی است
بازار گزارش می‌دهد؛

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| چالش در حوزه حمل و نقل همچنان جدی است

مشهد- نگاهی گذرا بر خدمات ارائه‌شده در مشهد مقدس نشان می‌دهد که صنعت گردشگری در این کلانشهرهموار بر روی همان مدار سنتی در حرکت است و هنوز با مشکلاتی نظیر چالش حمل و نقل روبروست.

بازار؛ گروه استان ها: درحالی‌که سایر کشورهای دنیا در بخش‌های وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایلی سعی کرده‌اند ظرفیت‌های گردشگری خود را با ۱۰ زبان زنده دنیا معرفی و تبلیغ مقاصد، تسهیلات، رویدادها و ارائه بیشترین و مفیدترین اطلاعات گردشگری بپردازند اما در مشهد مقدس هنوز شیوه سنتی بر شیوه هوشمند برتری داشته و شاید از همین رو هنوز با شیوه زوارکشی در این کلانشهر مواجهه هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار ؛ هرچندخدمات به زائران سال‌به‌سال بهبودیافته اما مشکلات و دغدغه‌های گردشگری شهر مشهد مدت‌ها این کلان‌شهر مذهبی را آزار داده و زائران امام هشتم(ع) نیز از این آسیب‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند.مواردی همچون، پدیده زوارکشی و خانه‌‎های شخصی، سیستم حمل‌ونقل نامناسب، مشکلات اسکان و کمبود زائرسراهای ارزان‌قیمت، سودجویی برخی افراد، کمبود بلیت و سایر مشکلات در صنعت گردشگری و پذیرایی از زائران مشهدی به‌عنوان نقاط ضعف به چشم می‌خورد.

زیرساخت هایی که لنگ می زند

اگر چه ستاد خدمات سفر در مشهد مقدس همواره در طول سال فعال است و تعطیلی ندارد با این حال به دلیل حجم زائر و گردشگرانی که به ویژه در ایام و مناسبت های خاص به این شهر سفر می کنند موجب می شود تا ارایه برخی خدمات به ویژه در حوزه حمل و نقل با اخلال روبرو شود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ یکی از مشکلاتی که در طی سال های گذشته همواره در ایام خاص گریبانگیر زائران بوده کمبود بلیت و هواپیما و هم چنین ازدحام و افزایش تقاضا برای خرید بلیت سفر بوده است.

با وجود اینکه بسیاری از مسئولان همواره متذکر شده اند که زائران و گردشگران ضرورت دارد تا قبل از سفر به این شهر نسبت به برنامه ریزی اقدام و بلیت رفت و برگشت را تهیه کنند اما به دلایل مختلف این پروسه دچار مشکل می شود.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی : از آن جا که قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری است لذا بسیاری از شرکت های هوایی تمایلی برای ارایه خدمات با قیمت های جاری ندارند و لذا ما شاهد هستیم که بلیت ها سر از بازار آزاد در آورده و زائران از این بابت متحمل هزینه های اضافی می شوند

نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این رابطه به ما می گوید: زیر ساخت های گردشگری مشهد به ویژه در حوزه حمل و نقل و اسکان هنوز با مشکلات ریز و درشت و کم و کاستی های متعددی روبروست.

ناصر غفران در این رابطه توضیح می دهد: به طور مثال همان طور که در طی سال جاری شاهد بودید کاهش تعداد پرواز ها و کمبود بلیت همواره به عنوان مهمترین مشکل سفر به مشهد خودنمایی می کرد.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| چالش در حوزه حمل و نقل ادامه دارد

وی با اشاره به این موضوع که این زیر ساخت و تهیه بلیت در ناوگان هوایی و ریلی یکی از مهمترین چالش های زائران به ویژه در نیمه دوم سال جاری بود، اذعان می کند: از آن جا که قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری است لذا بسیاری از شرکت های هوایی تمایلی برای ارایه خدمات با قیمت های جاری ندارند و لذا ما شاهد هستیم که بلیت ها سر از بازار آزاد در آورده و زائران از این بابت متحمل هزینه های اضافی می شوند.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر نرخ بلیت ها شناور می شد می توانست به رقابتی شدن و افزایش خدمات کمک کند اذعان می کند: قیمت های دستوری اجازه سرمایه گذاری و تمایل برای ارایه خدمات بیشتر و افزایش پرواز ها را عملا از سرمایه گذاران سلب کرده است.

وی بیان می کند: این موضوع در خصوص بسیاری از اقامتگاه های رسمی نیز صدق می کند زیرا بسیاری از هتل ها معمولا در بسیاری از ایام سال با کمترین ضریب اشغال روبرو هستند و مسافری برای پذیرش ندارند و لذا به اجبار نرخ پذیرش را با درصد تخفیف های زیادی ارایه می کنند و از انطرف در ایام خاص و پیک مسافر به دلیل دستوری بودن قیمت ها اجازه افزایش قیمت ندارند و لذا این موضوع موجب شده که در تامین هزینه های نگهداری و ارایه خدمات به زائران مستاصل شوند و شاهد نابرابری در درآمد ها و هزینه های هتلداری باشیم.

غفران می افزاید: در کنار این وضعیت، شاهد ساخت مراکز اقامتی دولتی با نام هایی مانند زائرسرا، مأمورسرا و یا مهمان سراها هستیم که ارگان های دولتی از بودجه ملی هزینه کرده اند و حتی برخی راندمان خوبی در ارائه خدمات به زائر هم ندارند لذا در این رابطه بارها پیشنهاد دادیم که به جای ساخت وساز  از بودجه کشوری، همین مراکز موجود تحت قرارداد ارگان های دولتی قرار گیرند تا سطح اشغال تخت ها افزایش یابد و علاوه بر افزایش اشتغال و سرمایه گذاری در این بخش، شاهد خدمت رسانی مناسب به زائران باشیم.

مشهد نیازمند نگاه ملی است

حسین طبسی فعال حوزه گردشگری و خدمات مسافرتی با بیان اینکه خراسان رضوی از فرصت های گردشگری برای ایجاد اشتغال بی بهره است اذعان می کند: در ظاهر ما هتل های بسیار مجلل و واحد های گردشگری بسیاری برای جذب زائر و گردشگر داریم اما در واقع برنامه ریزی منسجمی برای استفاده از این امکانات برای جذب گردشگر نداریم و تمام گردشگرانی که به مشهد سفر می کنند به دلیل نیت قلبی خودشان است و ربطی به برنامه ریزی مسئولان و یا ایجاد جاذبه برای افزایش سفر ها ندارد.

وی گواه این سخنان خود را حال بد صنعت گردشگری می داند و ادامه می دهد: امروزه حال هتل داران زیاد خوب نیست، بوم گردی‌ها با مشکل مواجه اند، شرکت‌های خدمات مسافرتی با نوسانات اقتصادی در چالش اند، رسانه‌های حوزه گردشگری ضعیف و ضعف‌تر شده اند در حالی که ادعا م یکنیم مشهد ۳۵ میلیون زائر دارد و برنامه ریزی مسئولان برای چند سال آینده جذب ۴۵ میلیون زائر در سال است!

فعال حوزه گردشگری: قطار برقی مشهد تهران و یا پروژه  آزادراه حرم تا حرم سال‌هاست که بر سر زبان مسئولان است اما هیچ اقدامی تاکنون برای آن نشده است و لذا تنها سخن به زبان راندن درباره ظرفیت های گردشگری مشهد مشکلی را حل نمی کند

طبسی ابراز می کند اگر چه شعار های بسیاری در حوزه ظرفیت‌های گردشگری معنوی، ورزشی، زیارتی و مذهبی، سلامت و گردشگری حلال داده می شود اما شم شاهد هستید که ما هنوز مشکل راه های ارتباطی و یا تامین بلیت هواپیما را حل نکردیم.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| چالش در حوزه حمل و نقل ادامه دارد

این فعال حوزه گردشگری به ما می گوید: ما دچار عقب ماندگی در شاخص‌های مختلف مانند راه هستیم و با وجود میزبانی حدود ۴۰ میلیون زائر در سال  در حوزه آزادراه ها، ۳۵کیلومتر سهم شرق کشور بوده و ۲ هزارو ۵۰۰کیلومتر سهم غرب است و همین مقایسه برای اینکه معلوم شود در همه این سال‌ها در حق نه فقط مردم مشهد و استان خراسان رضوی، بلکه همه دل باختگان خاندان عصمت و طهارت اجحاف شده، کافی است.

این فعال حوزه گردشگری هم چنین به سایر پروژه ها و یا بودجه ها مانند بودجه زیارت اشاره کرده و می افزاید: قطار برقی مشهدتهران و یا پروژه  آزادراه حرم تا حرم سال‌هاست که بر سر زبان مسئولان است اما هیچ اقدامی تاکنون برای آن نشده است و لذا تنها سخن به زبان راندن درباره ظرفیت های گردشگری مشهد مشکلی را حل نمی کند.

طبسی اذعان می کند: مشهد نگاهی ملی می طلبد این در حالی است که پروژه های این چنینی در حوزه دایره استانی قرار گرفته و مشخص است که با بودجه های استانی امکان تامین زیرساخت ها با چنین اهمیتی امکان پذیر نیست!

وی عنوان می کند: بر کسی پوشیده نیست بارگاه منور امام مهربانی‌ها و میزبانی از زائرانش با همه برکاتی که برای مشهدی‌ها دارد، زیارت را به یکی از اساسی‌ترین محورهای اقتصادی این شهر تبدیل کرده است، اما خدمت رسانی و پذیرایی به میهمانان مضجع شریف امام رضا (ع) به تنهایی از عهده مجاوران حرمش ساخته نیست و لازم است که در حوزه‌های مختلف از اقامت و راه تا بهداشت و زیرساخت‌های مختلف یک نگاه ملی وجود داشته باشد.

آمادگی خراسان برای میزبانی از زائران

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم برای میزبانی شایسته از میهمانان نوروزی و زائران در قالب ستاد های مختلف پیش بینی و برنامه ریزی شده است اظهار کرد: استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد به واسطه وجود پر برکت ثامن الحجج(ع) همه ساله میزبان جمعیت میلیونی متشکل از زائران ایرانی و خارجی است که میزبانی از این حجم میهمان برنامه ریزی و امکانات ویژه ای را طلب می کند.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد به بازار گفت: در نوروز امسال به دلیل تقارن ایام ماه مبارک رمضان و پیش بینی سفر میلیونی زائران به مناسبت عید فطر برنامه ریزی منسجمی انجام شده است و در قالب کمیته های ۱۴ گانه ستاد خدمات سفر سعی شده تا زیرساخت های لازم از جمله حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و امنیت و آسایش زائران در دستور کار قرار گرفته و نسبت به رفع نواقص احتمالی اقدام شود.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| چالش در حوزه حمل و نقل ادامه دارد

وی با بیان اینکه سالانه افزون بر ۳۰ میلیون زائر و گردشگر به مشهد مقدس سفر می کنند بیان کرد: ازاین تعداد زائر تعداد افزون بر ۲ میلیون نفر به زائران و گردشگران خارجی تعلق دارد.

گنابادای نژاد د پاسخ به این سوال که آیا امکانات زیر ساختی از جمله حمل نقل و یا اسکان برای این تعداد زائر و در یک بازه زمانی مشخص فراهم بوده یا خیر ادامه داد: خوشبختانه به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده توسط بخش خصوصی مشهد مقدس ۵۲ درصد ظرفیت‌های اقامت رسمی کشور را در اختیار دارد با این حال در تمامی سال های گذشته برای رفاه حال زائران و تامین اسکان سعی شده تا سایر ظرفیت های دیگر مانند آموزش و پرورش و در شرایط نیاز از ظرفیت اماکن عمومی و حسینیه ها برای اسکان اضطراری زائران استفاده شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر-تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در اختیار زائران قرار دارد اذعان کردمی کند: در نوروزی ۱۴۰۲ به میزان ۷۰۰ هزار نفر-شب ظرفیت اقامت در قالب اقامت گاه های رسمی، موقت و اضطراری در استان فراهم شد که با توجه به تمهیدات انجام پذیرفته این رقم در نوروز ۱۴۰۳ به میزان ۷۵۴ هزار نفر افزایش یافته است

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر-تخت در قالب هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر در اختیار زائران قرار دارد اذعان کرد: در نوروز ۱۴۰۲ به میزان ۷۰۰ هزار نفر-شب ظرفیت اقامت در قالب اقامتگاه های رسمی، موقت و اضطراری در استان فراهم شد که با توجه به تمهیدات انجام پذیرفته این رقم در نوروز ۱۴۰۳ به میزان ۷۵۴ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه از تمامی ظرفیت ها برای اسکان و تامین رفاه حال زائران از جمله خانه های مسافر اقدام و استفاده شده است بیان کرد: در همین راستا برای افزون بر۱۲۰۰ خانه مسافر مجوز به منظور میزبانی از ائزان صادر شده است که تا پایان سال افزون بر صد ها مجوز دیگز پس از تائید صلاحیت برای متقاضاین خانه مسافر ها صادر و از ظرفیت آن ها برای اسکان زائران استفاده خواهد شد.

گنابادی نژاد هم چنین در پاسخ به این سوال که همه ساله به دلیل ازدحام زائران در مناسبت های خاص مانند اعیاد مذهبی با تنش و ازدحام برای تهیه بلیت روبرو هستیم نیز اذعان کرد: با توجه به پیک سفر در ایام نوروز و هم چنین اعیاد خاص مذهبی مانند عید فطر همه ساله شاهد حضور میلیونی زائران به این شهر مقدس هستیم که همه ساله متناسب با این حجم سفر نسبت به افزایش وسایل حمل و نقل هوایی، ذریلی و ناوگان جاده ای اقدام و به سهیمه این ناوگان ها افزوده می شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این رابطه توضیح داد: بر این اساس در نوروز امسال نیز در حوزه حمل و نقل ۷۵۵ دستگاه اتوبوس و ۳۲ رام قطار و هم چنین افزایش ۲۰ درصدی ناوگان هوایی در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 0
      هرساله اعلام میشود آمادگی داریم ولی وقتی هجوم مسافران به مشهد شروع میشود اکثرا در خیابانها سر گردانند وبدون حادومکان مناسب می مانند و معمولا ایانچم نوروز هوا هم سرد و بارانی میشود