۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان قرار گرفت/ دلار۲۰۷۰۰ تومان
گزارش بازار از نوسانات ۱۵ روزه اخیر نرخ طلا، سکه و ارز

سکه در کانال ۱۰ میلیون تومان قرار گرفت/ دلار۲۰۷۰۰ تومان

از روز یکم تا ۱۴تیر ماه سالجاری قیمت اونس در بازارهای جهانی ۳۰ دلار گرانتر شد که این امر و افزایش تقاضا برای خرید سکه، گران شدن نرخ دلار موجب شد تا قیمت تمام سکه طرح جدید در این بازه زمانی ۲۴ درصد گرانتر شود.

ملیحه خورده پا؛ بازار: بازار طلا، سکه و ارز فعالیت خود را در روز یکم تیر با قیمت اونس ۱۷۴۴ دلاری، تمام سکه طرح قدیم هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی، تمام سکه طرح جدید هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، نیم سکه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، ربع سکه دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی و سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومانی شروع کرد.

در روز یکم تیر ماه قیمت هر مثقال طلا سه میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۷۸ هزار تومان و دلار ۱۹ هزار تومان بود.

دلار ۷۱۰ تومان گرانتر شد
در هفته دوم تیر ماه قیمت اونس در بازارهای  جهانی دو دلار کاهش یافت و به ۱۷۷۲ دلار رسید اما گران شدن قیمت ارز زمینه جهش معنادار نرخ سکه را ایجاد کرد تا جایی که قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم در روز هفتم تیر نسبت به روز یکم تیر ماه ۶۰۰ هزار تومان گرانتر شده و به هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

سکه در روز هفتم تیر ماه وارد کانال هشت میلیون تومانی شد اما زمزمه های ورود سکه به کانال ۹ میلیون تومانی در بازار وجود داشت.

در روز هفتم تیر ماه قیمت تمام سکه طرح جدید هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۴۲۰ هزار تومان، سکه یک گرمی یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان خرید و فروش شد که در مقایسه با روز یکم تیر ماه به ترتیب ۶۰۰ هزار تومان، ۴۷۰ هزار تومان، ۲۷۰ هزار تومان و ۱۴۰ هزار تومان گرانتر شدند.

البته قیمت هر مثقال طلا نیز در روز هفتم تیر ماه به سه میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز به ۸۳۸ هزار تومان رسید که در مقایسه با روز یکم تیر ماه به ترتیب ۲۶۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان گرانتر شدند.

در روز هفتم تیر ماه سالجاری قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش ۷۱۰ تومانی نسبت به روز یکم تیر ماه به ۱۹ هزار و ۷۱۰ تومان رسید.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: افزایش قیمت اونس در بازار جهانی به دلیل بالارفتن تقاضا برای خرید طلا، جهش قیمت دلار و تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه های خود موجب شده تا قیمت سکه، دلار و طلای آب شده روند صعودی داشته باشد

طرح قدیم ۶۵۰ هزار تومان گران شد
در روز ۱۲ تیر ماه(آخرین روز کاری بازار طلا، سکه و ارز در هفته گذشته) قیمت هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با افزایش ۶۵۰ هزار تومانی نسبت به روز هفتم تیر ماه به هشت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

در روز ۱۲ تیر ماه هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با نرخ ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، نیم سکه چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه با نرخ دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با نرخ یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خرید و فروش شد که در مقایسه با هفتم تیر ماه به ترتیب یک میلیون و ۷۰ هزار تومان، ۳۸۰ هزار تومان، ۲۸۰ هزار تومان و ۱۹۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

البته قیمت تمام سکه طرح جدید نسبت به روز نخست تیر ماه یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معادل ۲۲ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد.

در روز ۱۲ تیر ماه قیمت هر مثقال طلا با افزایش ۲۴۰ هزار تومانی نسبت به روز هفتم تیر ماه به سه میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز با افزایش ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته به ۸۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در آخرین روز کاری بازار طلا، سکه و ارز قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۲۰ هزار و ۷۳۰ تومان رسید و نسبت به هفته پیش از آن افزایش هزار تومانی را تجربه کرد.

ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: تا زمانی که قیمت اونس در بازار جهانی روند کاهشی به خود نگیرد و نرخ ارز کنترل نشود همچنان تقاضا برای خرید طلا و سکه و ارز در بین مردم وجود دارد و همین امر موجب می شود تا روند قیمت ها در این بازارها صعودی باشد

طلا وارد کانال ۹۰۰ هزار تومانی شد
اما با شروع آغاز هفته جدید امروز (۱۴ تیر ماه) بازار طلا بار دیگر با افزایش قیمت نسبت به آخرین روز کاری بازار طلا، سکه و ارز کار خود را شروع کرد و قیمت تمام سکه طرح قدیم در لحظه ارسال خبر  افزایش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

امروز قیمت هر قطعه تمام سکه طرح جدید برای اولین بار وارد کانال ۱۰ میلیونی شدو هر سکه  بهار ازادی جدید به ۱۰ میلیون ۳۰ هزار تومان قیمت خورد، نیم سکه نیز ۵ میلیون تومان، ربع سکه به دو میلیون و۹۲۰ هزار تومان و سکه گرمی به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید که به ترتیب نسبت به روز ۱۲ تیر ماه افزایش ۵۶۰ هزار تومانی، ۲۵۰ هزار تومانی، ۲۲۰ هزار تومانی و ۱۰۰هزار تومانی را تجربه کرده اند.

امروز همچنین قیمت هر مثقال طلا به سه میلیون و ۹۳۱ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار به ۹۰۷ هزار تومان رسید که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته به ترتیب۷۸هزار تومان و ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان گرانتر شده است.

همچنین امروز هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۰  هزار و ۷۰۰تومان خرید و فروش می شود که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۱۲۰ تومان گرانتر شده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر قطعه تمام سکه طرح جدید در روز یکم تیر ماه هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که این رقم با افزایش ۲۴ درصدی امروز به ۹ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان رسیده است.

سکه طرح جدید حباب دارد
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علل نوسانات شدید در بازار طلا، سکه و ارز به خبرنگار بازار می گوید: افزایش قیمت اونس در بازار جهانی به دلیل بالارفتن تقاضا برای خرید طلا، جهش قیمت دلار و تلاش مردم برای حفظ ارزش سرمایه های خود موجب شده تا قیمت سکه، دلار و طلای آب شده روند صعودی داشته باشد.

ابراهیم محمدولی ادامه می دهد: افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلای آب شده بازار فروشندگان مصنوعات طلا را به شدت راکد کرده است.

وی درباره قیمت انواع سکه می گوید: قیمت تمام سکه طرح جدید ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد که دلیل این مساله نیز افزایش تقاضا برای خرید این نوع سکه است در حالیکه بین تمام سکه طرح جدید و قدیم به لحاظ میزان طلا هیچ تفاوتی وجود ندارد.

محمد ولی خاطرنشان می کند: از آنجایی که تمام سکه های طرح جدید آخرین سال ضرب سکه یعنی سال ۱۳۸۶ را دارند مصرف کنندگان برای خرید این نوع سکه تمایل بیشتری از خود نشان می دهند و همین امر موجب شده تا قیمت آن حباب زیادی داشته باشد.

این مسئول صنفی تاکید می کند: تا سال ۱۳۸۶ خرید و فروش سکه براساس سال ضرب انجام می شد و هر چه سکه ها سال ضربشان جدیدتر و نزدیکتر بود با قیمت بالاتری معامله می شد اما از سال ۱۳۸۶ دیگر سکه ای با تاریخ جدید ضرب نشد و ملاک خرید و فروش همان سال ۱۳۸۶ قرار گرفت تا بدین ترتیب خرید و فروش سکه با یک نرخ واحد انجام شود و مصرف کنندگان در این بازار متضرر نشوند زیرا نمی توانستیم هر روز برای خرید و فروش با سالهای ضرب مختلف نرخ های متفاوت اعلام کنیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت قیمت در بازار طلا، سکه و ارز می گوید: تا زمانی که قیمت اونس در بازار جهانی روند کاهشی به خود نگیرد و نرخ ارز کنترل نشود همچنان تقاضا برای خرید طلا و سکه و ارز در بین مردم وجود دارد و همین امر موجب می شود تا روند قیمت ها در این بازارها صعودی باشد.

کد خبر: ۲۷٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha