۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
آغاز موج جدید گرانی در سرزمین‌های اشغالی با جهش قیمت بنزین

آغاز موج جدید گرانی در سرزمین‌های اشغالی با جهش قیمت بنزین

موج تازه افزایش قیمت کالاها در سرزمین‌های اشغالی در نتیجه فشار مالی ناشی از جنگ غزه بر رژیم صهیونیستی از امروز جمعه آغاز می‌شود.

به گزارش بازار، موج افزایش قیمت‌ها در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد و قرار است امروز جمعه دور دوم افزایش قیمت اعلام شده از سوی شرکت‌های مواد غذایی و بهداشتی این رژیم در ماه ژانویه اجرایی شود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از بامداد امروز پنجشنبه قیمت بنزین را نیز برای سومین بار متوالی از ابتدای جنگ غزه افزایش داد. بر اساس آنچه وبگاه عبری زبان کالکالیست امروز پنجشنبه گزارش داده است، در موج کنونی، قیمت محصولات مختلف با نرخ‌های بین ۸ تا ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت، زیرا شرکت‌ها درخواست نیر برکات، وزیر اقتصاد اسرائیل را برای امتناع از افزایش قیمت محصولاتشان نادیده گرفتند.

این رسانه اسرائیلی گفت این در حالی است که شرکت مشهور مواد غذایی استراوس از ابتدای ماه فوریه جاری قیمت محصولات خود از جمله شکلات شیری و تنقلات نمکی مانند چیپس سیب زمینی، هوموس، سالاد سبزیجات و روغن زیتون را تا ۲۵ درصد افزایش داده است. کالکالیست آورده است که شرکت کوکاکولای اسرائیل نیز که گفته می‌شود طی جلسه با وزیر اقتصاد این رژیم تصمیم به افزایش قیمت محصولات این شرکت طی روزهای آتی را لغو کرده بود اعلام کرده که افزایش قیمت ها را بعد از عید پسح(۱۵ تا ۲۳ آوریل) (اردیبهشت ماه) پیش رو اعمال خواهد کرد.

کالکالیست آورده است شرکت‌های مختلف سه بار هشدار وزیر اقتصاد برای افزایش ندادن محصولاتشان را رد کردند و قرار است پس از عید پسح یهودی نیز شمار دیگری از شرکت‌ها افزایش قیمت محصولاتشان را اعلام کنند. اولین شرکت‌هایی که قیمت‌ها را پس از عید پسح افزایش می‌دهند، شرکت‌های لبنی هستند که بر اساس توافق نامه با وزارت دارایی، حق افزایش ۳.۱ درصدی قیمت محصولات لبنی تنظیم شده را دارند و شرکت‌های نوشابه‌سازی نیز که هر ساله معمولاً بعد از عید پاک قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

کالکالیست در پایان آورده است بنابراین آخرین تلاش نیر برکات وزیر اقتصاد اسرائیل برای ممانعت از افزایش قیمت، نه تنها موفقیت آمیز نبود، بلکه منجر به آسیب جدی به مصرف کنندگان شده و زمینه را برای امواج آتی افزایش قیمت فراهم کرده است.

این روزنامه پیش از این نیز گزارش داده بود که افزایش قیمت‌هایی که در ماه ژانویه گذشته(بهمن ماه) اجرایی شده و افزایش قیمت‌هایی که انتظار می‌رود از ابتدای ماه مارس در راستای عمل به مفاد بودجه اجرایی شود، افزون بر دو موج افزایش قیمت‌ها است که توسط اکثر شرکت‌های محصولات غذایی و مصرفی در سال ۲۰۲۳ اعمال شده است. داده‌های جدید در اسرائیل از خالی شدن جیب اسرائیلی‌ها در سایه جنگ حکایت می‌کند، زیرا از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و سپس حمله اسرائیل به غزه هزینه‌های خرید از سوپرمارکت‌ها ماهیانه ۳۷۰ شکل (حدود ۱۰۰ دلار) برای هر خانواده اسرائیلی افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی زیر فشار هزینه‌های جنگ غزه و کسری بودجه شدید از بامداد امروز پنجشنبه قیمت بنزین را نیز برای سومین بار متوالی افزایش داد و با گران شدن مواد غذایی قیمت برق نیز افزایش یافت.

از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به دنبال آن تنش‌ها در دریای سرخ، اقتصاد این رژیم دچار رکود تدریجی شده است، بخش‌هایی تقریباً از فلج کامل رنج می‌برند و فعالیت در سایر بخش‌ها به حداقل خود ادامه داده است، در حالی که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی در مورد نتایج سه ماهه آخر اقتصاد این رژیم در سال ۲۰۲۳ لاپوشانی می‌کنند. بودجه ۲۰۲۴ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ به ۵۸۲ میلیارد شکل (۱۵۶ میلیارد دلار) افزایش یافته که ۵۵ میلیارد شکل (۱۴.۷ میلیارد دلار) با توجه به جنگی که به راه انداخته نسبت به بودجه اولیه تصویب شده برای امسال افزایش داشته است. بنابراین انتظار می‌رود، کسری بودجه عمومی رژیم صهیونیستی نسبت به قبل از جنگ سه برابر شده و به ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، با وجود اینکه مقامات اسرائیلی این کسری را تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کردند.

کد خبر: ۲۷۵٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha