۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
دولت از تقویت دانشگاه‌ها حمایت می‌کند| استقبال از پیشنهادات برای حل مسائل کشور
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت از تقویت دانشگاه‌ها حمایت می‌کند| استقبال از پیشنهادات برای حل مسائل کشور

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه این سازمان از پیشنهادات دانشگاه‌ها برای حل مسائل استقبال می‌کند، گفت: رئیس جمهور بر تقویت دانشگاه‌ها تاکید دارد.

به گزارش بازار، داود منظور روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه‌های برتر تهران اظهار داشت: رئیس جمهور بر تقویت دانشگاه‌ها تاکید دارند و در سازمان برنامه و بودجه براساس ماموریتی که داریم تلاش می‌کنیم از این موضوع حمایت شود.

وی افزود: فعالیت دانشگاه‌ها در راستای تربیت دانشجو و استاد و تولید علم و دانش است و این موضوع ایجاب می‌کند تعامل نزدیکی با رؤسای دانشگاه‌ها داشته باشیم تا کشور در مسیر پیشرفت و رشد شتاب بگیرید.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: هر میزان در دانشگاه‌ها هزینه کنیم، نوعی سرمایه گذاری است و بیشتر از آنچه در صنایع سرمایه گذاری می‌شود، بازدهی دارد.

منظور در پاسخ به پیشنهاد یکی از دانشگاه‌ها مبنی بر امکان تامین بودجه دانشگاه بدون وابستگی به بودجه دولت، گفت: تا آنجایی که بتوانیم و اختیار داشته باشیم حاضر هستیم حتی به صورت آزمایشی کار را جلو ببریم.

وی ادامه داد: مهم این است که بر روی مفادی که پیشنهاد شده به توافق برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: دانشگاه‌ها در دنیا بخش عمده نیازهای خود را خودشان تامین می‌کنند و دولت کمک کننده آنها است، البته دانشگاه‌ها درآمدهای اختصاصی دارند که سهم آن بسیار کم است.

منظور بیان داشت: دولت منابع محدودی دارد و باید همه حوزه ها را پوشش دهد؛ واقعیت این است که منابع بودجه توان پاسخگویی به هزینه‌های جدیدی را ندارد.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه گفت: تمایل داریم از پیشنهادات به ویژه پیشنهادات دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

تحول در آموزش عالی در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با پیگیری‌های وزیر علوم احکام خوبی در برنامه هفتم و لایحه بودجه در حوزه دانشگاه‌ها دیده شده است که امیدواریم در سال آینده شاهد تحولی در آموزش عالی باشیم.

منظور ادامه داد: تلاش کردیم بودجه بخش پژوهش و فرهنگی در سال آینده افزایش خوبی داشته باشد.

باید زنجیره ارزش را کامل کنیم

وی گفت: اگر بتوانیم در موضوعات پالایشگاهی و پتروشیمی که مزیت نسبی کشور است، زنجیره ارزش را کامل کنیم می‌توانیم یک ضرب در ۱۰ می‌شود؛ متاسفانه وضعیت امروز پتروشیمی و پالایشی ما نوعی خام فروشی است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه ما چگونه باید زنجیر ارزش را کامل و تعداد محصولات را بتوانیم متنوع کنیم نیازمند همکاری دانشگاه‌هاست.

منظور بیان کرد: متاسفانه خام فروشی دردسر کمتری دارد و باید به سمت ایجاد زنجیره ارزش حرکت کنیم و باید الزامات آن فراهم شود تا تولیدکننده به سمت ایجاد زنجیره ارزش حرکت کند.

صادرات غیرنفتی نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند

وی ادامه داد: البته صنعت پالایشی و پتروشیمی ما نسبت به ۲۰ سال پیش پیشرفت بسیاری داشته است و امروز صادرات غیر نفتی کشور تقریباً نیازهای نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند که بخشی توسط صادرات پتروشیمی‌هاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید با تنوع بخشی در تولیدات محصولات و ایجاد زنجیره ارزش درآمدهای کشور را افزایش دهیم که در برنامه هفتم فصلی تحت عنوان توسعه زنجیر ارزش دیده شده و باید تولیدکننده برای این موضوع تشویق شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha