۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
موارد استفاده از فولاد MO۴۰ در صنعت

موارد استفاده از فولاد MO۴۰ در صنعت

فولاد MO۴۰، یکی از مهم‌ترین فولادهای کربنی است.

به گزارش بازار، فولاد MO۴۰، یکی از مهم‌ترین فولادهای کربنی است. این فولاد که با نام آلیاژی AISI۴۱۴۰ نیز شناخته شده است، مانند فولاد VCN ۱۵۰، در طبقه‌ی فولادهای کم آلیاژ قرار داشته و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

گفتنی است که فولادهای کربنی، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متنوعی ناشی از حضور کربن هستند؛ به‌همین‌دلیل، از جایگاه ویژه‌ای، در بازار فولاد برخوردارند. فولاد MO۴۰، یکی از مهم‌ترین فولادهای کربنی است. ناگفته نماند که قیمت فولاد MO۴۰، در برابر خواص زیادی که برای مصرف کنندگان دارد مناسب است. این فولاد که با نام آلیاژی AISI۴۱۴۰ نیز شناخته شده است، مانند فولاد VCN ۱۵۰، در طبقه‌ی فولادهای کم آلیاژ قرار داشته و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

قدرت بالای آن به‌خاطر وجود مقادیر مشخصی از عناصر منگنز، مولیبدن و کروم در آن است. برای تولید فولاد AISI۴۱۴۰، آهن، کربن و دیگر عناصر آلیاژی را به‌شکل مایع در کوره یا اکسیژنی خاص، با یکدیگر مخلوط کرده و به آن زمان پخت می‌دهند و بعد از چندین بار بازپخت، تبدیل به فولادآنیل می‌شود. بعد از اتمام مرحله‌ی آنیل کردن، فولاد گفته‌شده را حرارت می‌دهند تا به‌شکل مذاب در بیاید و برای تبدیل شدن به‌شکل موردنظر، ریخته‌گری شود یا اینکه فولاد MO۴۰ را بااستفاده از عملیات سخت‌کاری (نورد کردن و برش دادن) به ضخامت مطلوب می‌رسانند.

مشخصات ظاهری و مکانیکی فولاد ۴۰۴۱

براساس آلیاژ فولاد، باید بگوییم که این محصول مشخصات شیمیایی و مکانیکی مختلفی دارد مثلا، چگالی آن ۷.۸۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب و دمای ذوب آن برابر با ۱۴۱۶ درجه سانتی‌گراد است. سختی برینل آن نیز ۱۹۷HBN است. از ویژگی‌های مهم دیگر فولاد ۴۰۴۱ می‌توان به استحکام تسلیم و کششی اشاره کرد. مقدار هریک از موارد به‌ترتیب، ۴۱۵ و ۶۵۵ مگاپاسکال است.

کاربردهای فولاد آلیاژی AISI۴۱۴۰

لازم است بدانید که این فولاد کارآمد، که به دو اسم متفاوت شناخته شده است، دارای کاربردهای فراوانی است که در ادامه به ذکر چند مورد می‌پردازیم :

  • غلتک‌های صنایع سیمان
  • چکش آسیاب کلینگر
  • غلتک‌های صنایع فولاد
  • ظروف تحت فشار از دیگر کاربردهای فولاد MO۴۰
  • شاتون
  • زره آسیاب‌های گلوله‌ای مواد خام
  • چرخ‌دنده
  • سازه هواپیما
  • میله‌های اتصال
  • دنده فرمان
  • پیچ‌های مقاوم
  • محورهای خودرو

مشخصات و خواص فولاد کم‌آلیاژ ۴۰۴۱

ناگفته نماند که این فولاد مقاوم مانند فولاد VCN ۱۵۰ از مشخصات و خواص متفاوتی برخوردار است که در ادامه چند مورد را شرح می‌دهیم:

خواص مکانیکی

این فولاد به‌دلیل وجود همین مقادیر کم از عناصر آلیاژی، خواص مکانیکی بسیار خوبی دارد؛ همچنین وجود کروم، مولیبدن و منگنز، دلیل استحکام و افزایش سختی آن بوده و افزودن کروم و مولیبدن در آن، نیز باعث شده‌اند که از آن به فولاد کرومولی (chromoly) یاد شود.

خواص شیمیایی

گفتنی است که با افزودن کروم و مولیبدن به فولاد ۴۰۴۱، مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش می‌یابد. به‌ویژه اینکه مولیبدن، برای پیش‌گیری از خوردگی در برابر کلریدها، بسیار مفید است. منگنز نیز در فولاد MO۴۰، به‌جهت افزایش سختی‌پذیری و قابلیت اکسید زدایی افزوده می‌شود. ضمن اینکه منگنز در فولادهای آلیاژی می‌تواند با گوگرد ترکیب شده و به بهبود قابلیت ماشین‌کاری و فرآیند کربن‌دهی کمک کند.

موارد استفاده از فولاد MO۴۰ در صنعت

ماشین‌کاری

این فولاد، قابلیت ماشین‌کاری مناسبی در شرایط آنیل‌شده دارد. به‌عنوان مثال، اگر ماشین‌کاری فولاد ۱۲۱۲ را ۱۰۰ در نظر بگیریم؛ فولاد ۴۰۴۱، نسبت‌به آن دارای قابلیت ماشین‌کاری ۶۵ است.

شکل‌دهی

لازم به ذکر است که فولاد ۴۰۴۱، قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد که در شرایط آنیل، با تکنیک‌های سنتی، فرم‌دهی می‌شود. بااین‌حال، این فولاد به فشار و نیروی بیشتری برای شکل‌دهی، نسبت به فولاد ساده کربنی نیاز دارد.

جوشکاری فولاد ۴۰۴۱

فولاد MO۴۰ از قابلیت جوشکاری نیز بهره‌مند است؛ اما به مرحله‌ی پیش گرم کردن و عملیات پس از جوشکاری نیاز دارد. این الزامات به‌خاطر تأثیرپذیری خواص مکانیکی فولاد، از ناحیه‌ی حرارت‌دیده در حین جوشکاری است. لازم به ذکر است که جوشکاری این فولاد در شرایط عملیات حرارتی، مجاز نیست.

فورجینگ

لازم است بدانید که محدوده‌ی دمایی مناسب برای فورجینگ فولاد ۴۰۴۱، بین ۹۲۵ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

کار گرم

این فولاد، از قابلیت کار گرم در محدوده دمایی ۸۱۵ تا ۱۰۴۰ درجه سانتی‌گراد بهره‌مند است.

کار سرد 

لازم به ذکر است که می‌توان فولاد ۴۰۴۱ را در شرایط آنیل، با روش‌های سنتی که نورد، یکی از رایج‌ترین آن‌ها است، کار سرد کرد.

مقایسه‌ی فولاد CK۴۵ و ۴۰۴۱ 

گفتنی است که در نگاه اول تفاوت فولاد MO۴۰ و فولاد CK۴۵، فقط در کروم است؛ اما باید بگوییم که فرق آن‌ها بیشتر از یک عنصراست. هر دوی آن‌ها در ایران تولید می‌شوند و ازجمله فولادهای پرکاربرد صنعت کشور به‌شمار می‌روند که سختی آن‌ها هم نزدیک به هم است؛ فقط سختی میلگرد فولاد ۴۰۴۱، ۱۰ برینل بیشتر از فولاد CK۴۵ است. همچنین فولاد ۴۰۴۱ شکل‌پذیری بهتری نیز دارد.

خرید فولاد VCN۱۵۰ 

این فولاد به‌طور کلی در ساخت قطعاتی که نیاز به استحکام بالا و مقاومت کششی در برابر شکست دارند، استفاده می‌شود. خرید فولاد VCN۱۵۰ فولاد آنیل، برای ساخت چرخ‌دنده‌های فرود هواپیما، چرخ‌دنده‌های انتقال نیرو و محورها، قطعات مهندسی عمومی، اتصالات میله، پیچ و مهره و لوله تفنگ انجام می‌شود.

موارد استفاده از فولاد MO۴۰ در صنعت

فولاد کم آلیاژ ۴۰۴۱، قدرتمند و کاربردی

همان‌طورکه در این مقاله گفتیم، فولاد MO۴۰ به‌دلیل داشتن خواص متنوع، مانند چقگرمی، استحکام بالا، و مقاومت در برابر سایش و ضربه، کاربردهای زیادی دارد. این فولاد پرطرفدار در صنعت غالبا به‌صورت میل‌گرد آلیاژی و ورق به‌کار برده می‌شود. این فولاد خواص منحصربه‌فردی دارد؛ ازاین‌رو، گریدهای بسیار کمی وجود دارند که می‌شود به‌عنوان جایگزینی مناسب برای آن انتخاب شوند و همین موضوع آن را تبدیل به پرفروش‌ترین و پرکاربردترین نوع فولاد کرده است. همان‌طورکه گفتیم این فولاد به نام فولاد ۴۰۴۱ نیز شناخته شده است که این نام‌گذاری براساس یک الگوی خاص صورت گرفته است. اولین عدد از سمت چپ یعنی عدد ۴، بر گروه آلیاژی آن دلالت دارد. عدد ۴ نشان‌دهنده‌ی خانواده فولادهایی است که دارای مولیبدن هستند. عدد ۱ نیز دلالت بر مقدار کروم افزوده‌شده نسبت‌به حالت مبنا است. در انتها هم عدد ۴۰ قرار گرفته که تنها به‌صورت یک شماره و نماد است تا فولادهای خانواده ۴۱ را از هم متمایز نماید.

مجموعه فولاد آنیل یکی از بزرگترین و تخصصی‌ترین مرجع های خرید فولاد آلیاژِی در ایران می‌باشد. در صورتی که قصد خرید انواع فولاد آلیاژی را دارید می توانید به سایت رسمی این مجموعه به نشانی fooladanil.com مراجعه نمایید.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha