۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
مجوز تأسیس برای واحدهای صنعتی نزدیک به اصفهان صادر نمی شود| تأمین تسهیلات بانکی برای توسعه تولید
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

مجوز تأسیس برای واحدهای صنعتی نزدیک به اصفهان صادر نمی شود| تأمین تسهیلات بانکی برای توسعه تولید

اصفهان-آذری؛ مدیرکل صمت اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های بخش تولید در استان، تأمین تسهیلات بانکی برای تولید و تجاری سازی محصولات است و تسهیلات موردنیاز به واحدهای صنعتی دارای مشکل نقدینگی ارائه می شود.

شاهین آذری در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان و مصوبات آن، اظهار کرد: پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در سال‌های گذشته و فعالیت دولت سیزدهم با توجه به شعار سال یکی از دغدغه‌های دولت بوده و مصوبات سفر استانی رئیس جمهور نشان از این موضوع دارد.

وی افزود: به همین دلیل همواره در ادارات دولتی به ویژه اداره کل صمت استان اصفهان پیگیری این چالش‌ها دنبال می‌شده است؛ البته با تفویض اختیار به استاندار در حوزه تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز جلسات متعددی با تولیدکنندگان برای بررسی و رفع مشکلات آنها نیز برگزار شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان کرد: یکی از دغدغه‌های بخش تولید در استان، موضوع تأمین تسهیلات بانکی برای تولید و تجاری سازی محصولات است که با پس از سفر رئیس جمهور با جدیت بیشتری دنبال شد و با ابلاغ طرح رونق از تیرماه ۱۴۰۱ جلسات لازم مجدد آغاز و به موازات آن نیز تخصیص تسهیلات مورد نیاز به واحدهای صنعتی دارای مشکل نقدینگی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در صورت ابلاغ اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ واحدهای دارای شرایط به بانک معرفی خواهند شد. با توجه به اجرای طرح رونق در امکان تخصیص تسهیلات از محل اعتبار مزبور برای واحدهای مشخص وجود دارد.

آذری ادامه داد: در بخش تسهیلات ارزی نیز با توجه به این که در روند تخصیص این تسهیلات، دیگر نیاز به تائید دستگاه های اجرایی نیست، واحدهای متقاضی با مجوز معتبر خود باید به بانک های عامل طرف قرارداد صندوق توسعه ملی مراجعه کنند.

آذری: در راستای حمایت از تولید دانش بنیان واشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت به منظور زمینه تحقق اهداف جهش و اقتصاد دانش بنیان، وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌ها برای سفارش و خرید تولیدات شرکت های دانش بنیان ملزم هستند

وی تصریح کرد: همچنین در راستای حمایت از تولید دانش بنیان واشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت به منظور زمینه تحقق اهداف جهش و اقتصاد دانش بنیان، وزارتخانه ‌ها و سازمان ‌ها برای سفارش و خرید تولیدات شرکت های دانش بنیان ملزم هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان بیان کرد: به بیان دیگر با توجه به موضوع یاد شده و براساس قوانین و دستورالعمل های ابلاغی قانون حداکثر استفاده از توان داخل، در حال حاضر همه دستگاه های دولتی مکلف هستند که کالای مورد نیاز خود را در صورت وجود مشابه داخلی، از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنند.

وی درباره هزینه کرد درآمدهای استانی هم گفت: به منظور استانی کردن درآمدهای صنایع ملی استان اصفهان، با مد نظر قرار دادن اجرای کامل مقررات و در راستای نظام درآمد، درامدهای استانی همه صنایع تولیدی در استان محل استقرار هزینه می‌شود. طبیعتا اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و درامدهای استان در داخل استان هزینه می‌شود.

امکان تهاتر دولت با واحدهای صنعتی و تولیدی

آذری در بخش دیگری از گفت‌ و گوی خود اظهار کرد: از سوی دیگر در صورت مشخص شدن و تائید مطالبه در سامانه سماد ثبت، مطالبات واحدهای اقتصادی توسط سازمان ها و شرکت های دولتی می‌تواند با روش‌هایی مانند تهاتر از طریق اسناد خزانه یا سایر منابع تهاتر، پرداخت شود که امتیاز جدیدی برای این واحدها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به لزوم استفاده واحدهای صنعتی از ظرفیت بازار سرمایه نیز گفت: ورود واحدهای تولیدی به بورس بر اساس قیمت تمام شده با سود متعارف و حذف سقف رقابت که یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان هم هست، از سه جنبه قابل بیان است. اول، اختصاص سهمیه مواد اولیه واحدهای تولیدی (فلزی وغیر فلزی) در بورس است که به صورت پیوسته از طریق معاونت امور صنایع تولید انجام می‌شود.

الزام واحدهای تولیدی به ارائه محصولات تولیدی در بورس

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: مورد دوم، الزام واحدهای تولیدی به ارائه محصولات تولیدی در بورس است از سوی معاونت بازرسی و نظارت انجام می‌شود. سومین جنبه استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای واحدهای تولیدی، ورود آن‌ها به بورس است که نیاز به ایجاد زیر ساخت های صنعتی و حسابداری لازم توسط واحد تولیدی و صنعتی متقاضی دارد.

جلوگیری از توسعه غیراصولی صنعت که منجر به خسارات محیط زیستی نظیر آلودگی هوا می‌شود به جد در این سازمان دنبال می‌شود؛ بر این اساس و با توجه به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان، مقرر شده است از استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان جلوگیری شود

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد این زیرساخت ها، مانعی برای ورود آن ها به بازار سرمایه وجود ندارد و اداره کل صمت استان هم تلاش می کند تا این ورود تسهیل شود.

آذری با اشاره به لزوم حفظ محیط زیست و رعایت الزامات زیست محیطی در توسعه صنایع نیز گفت: جلوگیری از توسعه غیراصولی صنعت که منجر به خسارات محیط زیستی نظیر آلودگی هوا می‌شود با جدیت در این سازمان دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: بر این اساس و با توجه به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان، مقرر شده است از استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان همانند تهران جلوگیری شود؛ در همین راستا مجوز برای واحدهای صنعتی با فاصله کمتراز ۵۰ کیلومتر تا اصفهان، صادر نمی‌شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha