افزایش مبادلات تجاری ایران و بلاروس، نیازمند حل مشکلات حمل‌ونقلی است
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

افزایش مبادلات تجاری ایران و بلاروس، نیازمند حل مشکلات حمل‌ونقلی است

رئیس اتاق ایران می‌گوید: حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس بسیار کمتر از ظرفیت‌های دو کشور است و البته افزایش آن، نیازمند تبادل اطلاعات تجاری و حل مشکلات حمل‌ونقلی میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: با توجه به ظرفیت‌های زیاد همکاری‌های اقتصادی و صنعتی دو کشور، حجم تجارت سالانه ۶۰ میلیون دلاری ایران و بلاروس، رقم بسیار ناچیزی است.

صمد حسن‌زاده، در نشست با سفیر بلاروس در ایران ادامه داد: شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های صنایع پتروشیمی، نفت، مصالح ساختمانی، ساخت پمپ‌های بزرگ، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، صنایع فولاد، داروسازی و محصولات دانش‌بنیان با تکنولوژی روز و استانداردهای جهانی، توانمندی‌های زیادی دارند و مایل به همکاری‌های مشترک با بلاروس هستند.

او با اشاره به فعالیت‌های ایران در زمینه تولید محصولات کشاورزی گلخانه‌ای برای صادرات به بلاروس، بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای محصولات ایران، توسعه مناسبات در حوزه کشاورزی نیز می‌تواند در دستور کار دو کشور قرار بگیرد.

حسن‌زاده، با اشاره به سفر هیات تجاری ایران به بلاروس در ژوئن امسال، گفت: معتقدم ارتباط فعالین اقتصادی دو کشور می‌تواند اثر زیادی بر توسعه روابط اقتصادی داشته باشد.

رئیس اتاق ایران، ادامه داد: اعزام و پذیرش هیات‌ها از طریق برگزاری جلسات مشترک میان فعالان اقتصادی دو کشور، موجب تبادل تازه‌ترین اطلاعات تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری در میان آن‌ها شده و سطح همکاری‌ها را افزایش خواهد داد. فعالان اقتصادی می‌توانند با تبادل این اطلاعات، پروژه‌های مؤثر همکاری و دارای مزیت برای دو طرف را شناسایی کنند.

حسن‌زاده تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین موانع موجود در مسیر همکاری‌های ایران و بلاروس، نداشتن اطلاعات درست و دقیق تجاری و اقتصادی از ظرفیت‌های یکدیگر است. سفارت بلاروس با توان و تجربه و شناخت خود می‌تواند در این خصوص عملکرد موثرتری داشته باشد.

او با اعلام آمادگی اتاق ایران، برای پذیرش هیات تجاری از بلاروس بیان کرد: امیدوارم همان‌طور که ایران، به صورت یک‌طرفه ویزای خود را برای بلاروس لغو کرده است. امیدوارم بلاروس هم همین کار را انجام دهد.

حسن‌زاده تأکید کرد: مشکلاتی در حوزه حمل‌ونقل میان دو کشور وجود دارد که باید راهی برای رفع آن‌ها پیدا کنیم تا رفت‌وآمد تجار و بازرگان بین ایران و بلاروس هرچه بیشتر تسهیل شود. بخش خصوصی آماده همکاری برای ایجاد پروازهای مستقیم بین دو کشور است.

سفارت بلاروس در ایران، برای انتقال اطلاعات تجاری، فعالانه عمل خواهد کرد
دمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در ایران نیز با تأکید بر اینکه با همراهی و حمایت اتاق ایران روابط اقتصادی دو کشور به سطح جدیدی خواهد رسید، گفت: مهم‌ترین تمرکز سفارت بلاروس در ایران، بر افزایش سطح تجارت و روابط بازرگانی میان دو کشور است.

او با بیان اینکه حجم مبادلات دو کشور در حد ظرفیت‌های آن‌ها نیست، ادامه داد: برگزاری همایش‌های تجاری با هدف آشنایی فعالان اقتصادی دو کشور با ظرفیت‌ها و مزیت‌های همکاری‌های مشترک، به ارتقا سطح روابط کمک زیادی خواهد کرد.

سفیر بلاروس در ایران، گفت: آماده هستیم تا در زمینه انتقال اطلاعات تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور فعالانه عمل کنیم. سفارت می‌تواند، پیشنهادات تجاری شرکت‌های بلاروسی در زمینه صادرات و واردات را به اتاق ایران، منتقل کند.

او با بیان اینکه اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس آماده پذیرش هیاتی از اتاق ایران در بلاروس است، افزود: قطعاً در همایش تجاری و نشست‌های B۲B میان فعالان اقتصادی ایران و بلاروس، امکان اطلاع از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی بلاروس از جمله در زمینه محصولات کشاورزی و ماشین‌آلات کشاورزی وجود خواهد داشت.

کالتسوف با اشاره به تفاهم‌نامه ۱۵ سال قبل اتاق‌های ایران و بلاروس برای تشکیل شورای مشترک اقتصادی بین دو کشور، ادامه داد: با توجه به عملیاتی نشدن این شورای مشترک، پیشنهاد من فعال کردن آن برای برقرار شدن همکاری‌های سیستماتیک میان دو کشور است.

او با بیان اینکه بلاروس علاقه‌مند به افزایش واردات صیفی‌جات و سبزیجات تازه از ایران است، گفت: درخواست ما این است که اتاق ایران فهرستی از صادرکنندگان معتبر ایرانی که در این زمینه (و یا سایر زمینه‌ها) فعال هستند را برای ارتباط مستقیم با تجار بلاروسی به سفارت معرفی کند.

سفیر بلاروس در ایران با بیان اینکه اعطای ویزا برای رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی از طریق معرفی‌نامه شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی در مراحل پایانی است، ادامه داد: تمام مجوزها برای انجام پرواز مستقیم و دائم، از سازمان هواپیمایی بلاروس به ایران داده شده است. تنها مشکل این است که باید مسافر برای این پرواز وجود داشته باشد. بنابراین این وظیفه ما و شما است که زمینه بیشتر ارتباطات میان فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۷۵٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha