۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره در صدر آلاینده ترین ها| ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می شود
سهم هر کدام از نفتی ها در سوزاندن فلرهای گازی چقدر است؟

مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره در صدر آلاینده ترین ها| ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می شود

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره با سوزاندن به ترتیب ۱۱.۶ و ۸.۵ میلیارد متر مکعب گاز در روز که ۳۵ درصد و ۲۸ درصد از کل مشعل کشور را شامل می‌شود.

بازار، گروه آب و انرژی: بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران تا سال ۲۰۲۰ سومین کشور بعد از روسیه و عراق در میان تولیدکنندگان فلرهای گازی بوده است. طبق آمار موجود در سال ۲۰۲۰ در روسیه روزانه چیزی حدود ۸۴.۸ و در عراق حدود ۶۴.۸ میلیون مترمکعب گاز سوزانده شده است. در این سال مقدار گاز سوزانده شده در ایران روزانه ۴۸.۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است. (لازم به یادآوری است که تولید نفت عراق در این سال حدود ۴.۵ و نفت روسیه ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز بوده حال آنکه ایران تنها ۲.۳ میلیون نفت در آن سال تولید کرده است. به عبارت دیگر حجم تولیدات روسیه حدود ۵ و عراق حدود ۲برابر ایران است).

جواد اوجی وزیر نفت در همان روزهای نخست فعالیت خود قول داده بود که پرونده فلرسوزی در چهار استان غرب کارون تا پایان سال ۱۴۰۱ بسته شود؛ حالا اما با وجود اینکه روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ را سپری می کنیم هنوز ایین وعده محقق نشده است

اما در حالی ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی فلرهای گازی در دنیا محسوب می شود که جواد اوجی وزیر نفت در همان روزهای نخست فعالیت خود قول داده بود که پرونده فلرسوزی در چهار استان غرب کارون تا پایان سال ۱۴۰۱ بسته شود؛ حالا اما با وجود اینکه روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ را سپری می کنیم هنوز ایین وعده محقق نشده است. بد عهدی سکاندار ساختمان طالقانی حالا صدای اعتراض معاون رییس جمهور را هم درآورده است. سلاجقه پیشتر گفته بود که به پالایشگاه کارون فرصت می دهیم که تا آذر ماه سال ۱۴۰۳ فلر سوزی در این مجموعه را به پایان برساند.

در این میان دود فلر سوزی های بیشتر از همه به چشم مردمان خوزستان رفته و نفس های مردمان این استان را به شماره انداخته است. آنگونه که مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته، ۳۷۸ فلر نفتی فعال در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد که از این تعداد ۳۵۰ تای آنها در استان خوزستان فعال است.

انتشار ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن از طریق گاز مشعل در ایران

رضا پدیدار کارشناس انرژی در اینباره می گوید: نتایج حاکی از آن عبارت از این است که سالیانه حدود ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن از طریق گاز مشعل در ایران منتشر می‌شود. این در حالی است که ایران بر اساس توافق نامه پاریس (COP ۲۱) به کاهش ۴ الی ۸ درصدی گازهای گلخانه‌ای متعهد است و این ایجاب می‌کند که در کشور برای نیل به این هدف با کمترین هزینه سیاست گذاری صحیحی وجود داشته باشد.

به گفته او، میزان گازهای مشعل براساس آخرین اطلاعات واصله از شرکت ملی نفت ایران حدوداً ۴۵ میلیون متر مکعب برآورد شده که در محدوده ۳۵ میلیون متر مکعب قراردادهای جمع آورد با شرکت‌های زیر مجموعه نفت منعقد شده است.

این کارشناس انرژی معتقد است که گاز مشعل به تنهایی حدود ۷.۴ درصد از میزان انــتشار دی اکسید کربن کشور را به خود اختصاص داده و حذف آن تقریباً تمام تعهدات غیر مشروط کشور را نیز در معاهده پاریس می‌دهد، می‌توان از ظرفیت‌های معاهده پاریس برای رفع این مشکل نیز بهره مناسبی را گرفت.

مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت فلات قاره در صدر آلاینده ترین ها| ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می شود

هر کدام از زیرمجموعه های وزارت نفت چقدر مقدار فلر می سوزانند؟

البته مقدار گاز های که در زیر مجموعه های وزارت نفت سوزانده می شود در همه بخش ها یکسان نیست.

سهم شرکت نفت مناطق مرکزی از فلرهای گازی ۱۰ درصد، شرکت نفت و گاز اروندان ۵ درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۴ درصد، شرکت نفت و گاز پارس ۱ درصد، شرکت ملی گاز ایران ۱۷ درصد و شرکت نفت فلات قاره ۲۸ درصد بوده است

آخرین اطلاعات موجود حاکی از این است که شرکت نفت مناطق نفت‌خیز جنوب سهمی حدود ۳۵ درصد از این مساله دارد. سهم شرکت نفت مناطق مرکزی از فلرهای گازی ۱۰ درصد، شرکت نفت و گاز اروندان ۵ درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ۴ درصد، شرکت نفت و گاز پارس ۱ درصد، شرکت ملی گاز ایران ۱۷ درصد و شرکت نفت فلات قاره ۲۸ درصد بوده است.

همان‌گونه که ملاحظه می‌شود شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت فلات قاره با سوزاندن به ترتیب ۱۱.۶ و ۸.۵ میلیارد متر مکعب گاز در روز که ۳۵ درصد و ۲۸ درصد از کل مشعل کشور را شامل می‌شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha