۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
تشکیل گمرک تخصصی آی. سی. تی در کشور
در گفتگو با بازار پیشنهاد شد؛

تشکیل گمرک تخصصی آی. سی. تی در کشور

اردبیل - عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: برای رفع مشکلات گمرکی پیشنهاد می کنیم تا گمرک تخصصی آی. سی. تی تشکیل و راه اندازی شود.

مجتبی مرادجو در گفت وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با توجه به اینکه گمرک های موجود تخصصی نیستند و کم اظهاری و پیش اظهاری در واردات انجام می شود، با تخصصی شدن گمرک می توان از این اشتباهات جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: حوزه آی. تی در گذشته یک کالای لوکس بود اما اکنون با زندگی همه شهروندان گره خورده و امیدواریم وزارت ارتباطات با در نظر گرفتن این مسائل و شرایط بستری را فراهم کند تا بهبود کسب و کار در این حوزه اتفاق افتاده و رونق و پیشرفت حوزه آی. تی را شاهد باشیم.

برخی دستگاه ها همراهی خوبی نداشتند و گاهی نیز سنگ اندازی کردند

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به موانع توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دیجیتال و فناوری اطلاعات در دنیا و در کشور ما نقش ویژه ای دارد، باید به گسترش و توسعه آن توجه کرد.

مرادجو افزود: سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور خود را موظف می داند تا موانع این مسیر را شناسایی و با ارائه راه حل مناسب برطرف کند که در این زمینه تدابیری نیز اندیشیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هر چند برخی دستگاه ها در این زمینه همراهی خوبی نداشتند و گاهی نیز سنگ اندازی کردند اما در مسیر توسعه سخت افزار مشکلات و موانع شناسایی شده و برای هر یک از آنها راه حل هایی ارائه شده است.

مرادجو اضافه کرد: اولین معضلی که در این حوزه وجود دارد، محدودیت ثبت سفارش در سازمان صمت است به طوری که سقف و سابقه واردات سبب می شود موتور پیشرفت و توسعه کند شود.

وی بیان کرد: تا پیش از این واردکنندگان می توانستند به هر میزان که نیاز داشتند، اقدام به واردات کنند اما از امسال این اتفاق نمی افتد و بسیاری از شرکت ها با مشکلاتی روبه رو هستند.

عدم ثبت سفارش کالا بدون بلوکه کردن ارز

رییس کمیسیون سخت افزار کشور در مورد راهکار این موضوع یادآور شد: پیشنهاد ما این است که یک دبیرخانه مشترک در اتاق برق و الکترونیک با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای تشکیل شود تا نیازسنجی دقیق از سمت سازمان انجام شده و بازار عرضه و تقاضا متعادل شود.

مرادجو در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این موضوع کمک می کند که قیمت ها واقعی تر شده و کمبود کالا باعث نشود که عده ای نجومی و کذایی برای قیمت کالاها تا عددهای نجومی و کذایی را در نرخ گذاری قیمت ها شاهد نباشیم.

وی گفت: راه حلی که در این زمینه ارائه می شود، صحت سنجی واردات از طریق تیم بی طرف و متخصص است و تعرفه برای واردات نیز افزایش یابد.

مرادجو با بیان اینکه مشکل بعدی عدم ثبت سفارش کالا بدون بلوکه کردن ارز است، افزود: چه لزومی دارد که در ابتدای کار وقتی هنوز سفارش انجام نشده ارز مشتری در بانک بلوکه شود.

مشکلات فنی حوزه کسب و کار متعدد است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های ارزی و تحریم های ناعادلانه بسیاری از اوقات ارز برای سفارش کالا موجود نیست.

رییس کمیسیون سخت افزار کشور اضافه کرد: برای این موضوع می توان راهکاری را تعریف کرد تا انتقال ارز بعد از ثبت سفارش انجام شود.

مرادجو بیان کرد: عدم ارائه ارز با دشواری دسترسی به ارز در زمان تخصیص اعتبار هزینه های جانبی در حواله ارزی و بلوکه کردن منابع مالی در زمان تعهد، تخصیص و فروش ارز از مسائل و موضوعاتی است که با همراهی بانک مرکزی دنبال خواهیم کرد.

وی پیشنهاد کرد تا قابلیت حواله به شرکت ها داده شود تا هزینه های جانبی در حواله ارزی کاهش پیدا کند.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور یادآور شد: مشکلات فنی حوزه کسب و کار متعدد است و کاهش تقاضا در بازار به علت رشد پایین اقتصاد و افزایش هزینه های روزافزون به دلیل تورم و افزایش و تنوع دائمی در ارائه مجوزهای کسب و کار و عدم شفافیت در برخی از مناقصات و مزایده ها است.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha