۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
تکمیل پروژه گازی با ایران و پیوستن به بریکس اولویت دولت جدید پاکستان باشد
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس پاکستان:

تکمیل پروژه گازی با ایران و پیوستن به بریکس اولویت دولت جدید پاکستان باشد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه با تهران، از دولت آتی پاکستان خواست تا تکمیل طرح خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

به گزارش بازار، سناتور فاروق حمید نائیک از حزب مردم پاکستان در حاشیه نشست کمیته روابط خارجی در مجلس سنا طی مصاحبه ای گفت: پاکستان برای حل بحران انرژی و دستیابی به یک راهکار پایدار و بادوام باید پروژه مشترک گازی با ایران را تکمیل کند.

وی در واکنش به موافقت کمیته انرژی کابینه پاکستان با طرح احداث خط لوله از بندر گوادر تا مرز ایران، اظهار داشت: این گام باید زودتر برداشته می‌شد در عین حال مردم پاکستان خواستار امنیت انرژی هستند و این هدف با بهره‌گیری از پروژه انتقال گاز از ایران قابل دستیابی است.

این سیاستمدار برجسته پاکستانی، روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را برای دولت و پارلمان پاکستان بسیار حائز اهمیت تلقی کرد و گفت: با وجود رخدادهای فراوان در منطقه و تحولات بین المللی ما افزایش روابط خود با ایران به ویژه در مجامع منطقه‌ای و بین المللی را خواستاریم.

وی با اشاره به پیوستن کشورها به سازمان بریکس از جمله عضویت ایران و تاثیرگذاری آن بر معادلات منطقه‌ای و جهانی، تاکید کرد: خواسته ما از دولت آتی پاکستان این است که بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ایران و پیوستن به بریکس را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

نشست اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان به ریاست سناتور فاروق حمید و با حضور سیروس سجاد قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان برگزار شد.

موضوعاتی از قبیل تحولات منطقه‌ای، جنگ اوکراین، وضعیت فلسطین، بریکس و روابط با همسایگان از جمله تحولات اخیر مرتبط با خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سناتور مشاهد حسین سید رئیس کمیته دفاع مجلس سنای پاکستان و عضو ارشد کمیته روابط خارجی طی سخنانی با اشاره به سفر اخیر خود به مسکو و دیدار با مقامات ارشد فدراسیون روسیه، جدیت اسلام آباد برای تحکیم روابط با روس‌ها جهت تسهیل روند الحاق به سازمان بریکس را خواستار شد.

وی با تاکید بر لزوم بهبود روابط تهران و اسلام آباد، از رایزنی خود با طرف روسی درباره خط لوله گاز خبر داد و افزود: روس ها حاضر هستند که برای احداث خط لوله در خاک پاکستان سرمایه‌گذاری کنند و این تمایل آنان قابل مشاهده است.

قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت پروژه مشترک گازی، بر تعهد دولت اسلام آباد برای پیشبرد این پروژه تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از تحریم های فراسرزمینی و تنش‌آفرینی‌های آمریکا با ایران باعث تاخیر طولانی در روند تکمیل این پروژه مهم شده است.

وزارت نفت پاکستان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی آن کشور دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۰ کیلومتری از «بندر گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

در بیانیه مذکور افزوده شد: همه بخش‌های مربوطه در پاکستان برای پیشبرد این پروژه در راستای اطمینان از تامین گاز برای مردم پاکستان و در نتیجه رفع نیازهای فزاینده انرژی این کشور، رویکرد مثبتی دارند.

وزارت نفت پاکستان تاکید کرد: طرح مشترک گازی با ایران نه تنها امنیت انرژی پاکستان را تقویت می کند، بلکه اعتماد صنعت بومی را که با افزایش عرضه گاز تضمین می شود، افزایش می دهد. همچنین این امر موجب تسریع فعالیت های اقتصادی در ایالت بلوچستان شده و به پیشرفت اقتصادی پاکستان کمک خواهد کرد.

اواسط آبانماه امسال وزیر انرژی پاکستان طی سفر به تهران و شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، با طرف‌های ایرانی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با طرح خط لوله انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح رایزنی کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ مردادماه امسال در جریان سفر رسمی‌ خود به پاکستان اعلام کرد: گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انجام داده و معتقد است که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

کد خبر: ۲۷۵٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha