۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
تقاضای پایان سال برای خرید ارز، دلار را گران کرد!| انتشار گواهی سپرده ترمز گرانی ارز را نکشید!
گزارش «بازار» از علل رشد قیمت ها در بازار ارز

تقاضای پایان سال برای خرید ارز، دلار را گران کرد!| انتشار گواهی سپرده ترمز گرانی ارز را نکشید!

رشد بالای تقاضا برای ارز در روزهای پایانی سال و تفکر غلط برخی ها راجع به افزایش نرخ این کالا پس از انتخابات، باعث شده تا قیمت دلار بر مدار رشد قرار گیرد، افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان پایدار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز و طلا در حالی مدتی است روند رو به رشدی را می پیمایند که این افزایش قیمت چون اساس اقتصادی ندارد و معمولا از سر هیجان است، خیلی نمی توان آن را واقعی قلمداد کرد. از طرفی هر ساله و در پایان سال بعضی که قصد مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی را دارند راهی بازار ارز برای تهیه این کالا می شوند، رویکردی که باعث خواهد شد سطح تقاضا برای ارز در ماهها و هفته های پایانی سال افزایش و این رشد تقاضا قیمت ها را در بازار ارز دچار تغییر و افزایشی کند.

علاوه بر افزایش میزان تقاضا برای ارز در ماههای پایانی سال، اجرای برخی سیاست ها و برنامه ریزیها ناکارآمد در کنار عدم مدیریت درست بازارهای سرمایه گذاری موجب می شود که بازار ارز نیز تا حدی تحت تاثیر قرار گیرد. به طور مثال نوسان شاخص بورس و ریزش قیمت سهام از یک طرف، نبود سیاست گذاری خاص در تعیین نرخ سود بانکی متناسب با تورم از سوی دیگر به همراه آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری، رکود اقتصادی و رشد قیمت همه کالاها و خدمات نمونه مشکلاتی است که سرمایه گذاران با آن مواجه بوده و آنها برای حفظ سرمایه هایشان همچنین انتخاب بازاری مطمئن دچار سردرگمی می شوند. مسئله ای که باعث خواهد شد خیلی ها ارز و طلا را به عنوان بازار سرمایه گذاری انتخاب کنند.

پس از رسیدن نرخ دلار به حدود ۶۰ هزار تومان در ماههای گذشته، سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی اجرا شد، اقدامی که توانست به صورت مقطعی مانع از تداوم قیمت ارز در بازار شود اما متاسفانه این سیاست به دلیل عدم ادامه آن نتوانست جلو رشد قیمت ارز را بگیرد

انتشار اوراق گواهی سپرده، سیاستی مقطعی برای جلوگیری از تداوم افزایش نرخ ارز!

هر چند برخی مسائل سیاسی و بین المللی چون تنش در منطقه، زمینه ساز افزایش نرخ ارز طی ماههای اخیر شده است و قیمت دلار را که مدت ها در کانال ۵۰ هزار تومان و حتی زیر این قیمت بود را افزایشی کرده است، اما با توجه به اجرای سیاست های بانک مرکزی در ساماندهی این بازار چون تامین نیاز متقاضیان واقعی ارز در بازارهای رسمی، تا حدودی از رشد جهشی قیمت چنین کالایی ممانعت شده است، از طرفی نیز بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت بی تردید نمی گذارند قیمت ها در بازار ارز همچنان بی منطق و غیر واقعی رشد کند، زیرا رشد قیمت ارز تاثیر بسزایی بر افزایش سطح عمومی قیمت ها دارد و چنانچه این بازار اصولی مدیریت نشود، بی شک کار دولت برای کنترل قیمت ها همچنین مهار نرخ تورم سخت خواهد شد.

به طور مثال بانک مرکزی پس از رسیدن نرخ دلار به حدود ۶۰ هزار تومان در ماههای گذشته، سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده ویژه با نرخ سود ۳۰ درصدی را اجرا کرد، اقدامی که توانست به صورت مقطعی مانع از تداوم قیمت ارز در بازار شود و از آنجایی که سرمایه گذاران با چنین بازار جذاب و پرسودی مواجه شدند، مسیر سرمایه گذاری خود را از بازار ارز و طلا بسمت این بازار عوض کردند به طوری که بخش عمده ای از نقدینگی بازار که در حال جذب در بازار سکه و ارز بود بسمت بانکها هدایت شد، اما متاسفانه این سیاست به دلیل مقطعی بودن آن نتوانست جلو رشد قیمت ارز را بگیرد.

هم اکنون نرخ دلاردر بازار آزاد به بیش از ۵۷ هزار تومان رسیده و قیمت سکه نیز از ۳۳ میلیون تومان فراتر رفته است. افزایش قیمتی که البته متاثر از عواملی چون رشد میزان تقاضای پایان سال برای خرید این کالاها بوده که در این شرایط سیاست گذاران و تصمیم گیران بایستی با اقدامات لازم مانع از رشد نرخ ها در این بازار شوند

افزایش میزان تقاضا برای خرید ارز در پایان سال، دلار را گران کرد

این اقدام بانک مرکزی هر چند به صورت مقطعی تاثیر خود را بر ممانعت از رشد نرخ ارز و طلا بر جای گذاشت اما پس از اتمام فروش اوراق گواهی سپرده همانطور که مشخص است دوباره قیمت ارز و طلا روند صعودی را در پیش گرفتند به طوری که هم اکنون نرخ دلار بازار آزاد به بیش از ۵۷ هزار تومان رسیده و قیمت سکه نیز از ۳۳ میلیون تومان فراتر رفته است. افزایش قیمتی که متاثر از عواملی چون افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا و ارز در پایان سال بوده که در چنین شرایطی سیاست گذاران و تصمیم گیران بایستی با اقدامات لازم مانع از رشد نرخ این کالاها شوند.

سید حسین رضوی پور، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به رشد قیمت انواع ارز طی روزهای پایانی سال، گفت: عوامل متعددی باعث شده که قیمت ارز بر مدار رشد قرار گیرد اما مهمترین عامل رشد نرخ ارز در این روزها به افزایش میزان تقاضای برای خرید این کالا که معمولا هر ساله در روزهای پایانی سال اتقاق می افتد بر می گردد. از طرفی وجود تورم بیش از ۴۰ درصدی در کشور که مردم انتظار کاهش چشم گیر آن را داشتند و طی سال این اتفاق نیفتاد نیز موضوع دیگری است که خیلی ها معتقدند با توجه به انتظار تورمی و احتمال افزایش قیمت کالاها در سال آینده، رشد نرخ ارز نیز از چنین قاعده ای مستثنی نمی باشد، به همین دلیل اقدام به خرید ارز در بازار آزاد می کنند.

برخی فعالان اقتصادی از بیم افزایش قیمت ها در سال آینده اقدام به تهیه ارز برای خرید مواد اولیه کارخانه ها و ... می کنند، در چنین شرایطی بازار ارز با تقاضای بیش از حد مواجه می شود، موضوعی که قیمت دلار و انواع ارز را در مسیر رشد قرار می دهدکه این پدیده ناشی از فشار تقاضا بر بازار است

هجوم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بازار برای خرید ارز

وی با بیان اینکه برخی فعالان اقتصادی از بیم افزایش قیمت ها در سال آینده اقدام به تهیه ارز برای خرید مواد اولیه کارخانه ها و ... می کنند، افزود: زمانی که بازار ارز با تقاضای بیش از حد مواجه می شود، قیمت دلار و انواع ارز با شیبی ملایم روندی افزایشی به خود می گیرد که این پدیده ناشی از فشار تقاضا بر بازار است، مسئله ای که زمینه رشد قیمت ارز را در بازار فراهم می کند و از طرفی بازار سفته بازی در این مواقع فعال می شود.

این اقتصاددان به اجرای سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده خاص و تبعات آن اشاره کرد و اظهارداشت: چنین سیاستی یک دفعه اجرا شد و خیلی سریع نیز متوقف گردید، سیاستی که موجب شد تا ۹۳ درصد منابع از سیستم بانکی جابجا شود. حال اگر این سیاست به شکل درستی عملیاتی می شد و استمرار داشت، بی تردید امیدوار کننده بود که نقدینگی از کف بازار جمع شود اما بیشتر نقدینگی که با اجرای چنین سیاستی جذب بانکها شد اغلب پولی بود که مردم در بانکها داشتند و آن را از بانک بیرون کشیده تا به خرید چنین اوراقی تخصیص دهند، رویکردی که به نوعی نتیجه آن جابجای پول در سیستم بانکی بود.

سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده خیلی نتوانست ترمز افزایش نرخ ارز را در بازار بکشد و درعمل به زیان بانکها نیز منجر شد، علاوه بر این موضوع چون دولت برنامه مدونی برای ساماندهی بازارهای غیر رسمی ندارد، هم اکنون بازار آزاد فعال شده و نرخ ها در این بازار افزایشی شده است

ترمز نرخ ارز کشیده نشد!

وی در ادامه افزود: این سیاست خیلی نتوانست ترمز افزایش نرخ ارز را در بازار بکشد و درعمل تا حدی به زیان بانکها نیز منجر شد، علاوه بر این موضوع چون دولت برنامه مدونی برای ساماندهی بازارهای غیر رسمی ندارد و چندسالی است با جدیت بر بازارهای رسمی ارز متمرکز شده است، بنابراین بازار غیر رسمی یا آزاد رها شده است، نمونه آن رشد قیمت ارز در بازار ارز بوده که هم اکنون مشاهده می شود.

بنا به این گزارش، هر چند قیمت ارز این روزها به دلایلی چون افزایش سطح میزان تقاضای پایان سال برای خرید این کالا و تفکر اشتباه و بی منطق برخی ها نسبت به رشد قیمت ها پس از انتخابات از سوی این افراد که قصد آشفتگی بازار و شانتاژ قیمت ها به سود خود را دارند، برمدار رشد قرار گرفته است اما به گفته کارشناسان این رشد قیمت نمی تواند پایدار باشد، زیرا بانک مرکزی با اجرای برنامه و سیاست های اصولی چنین بازاری را بی تردید به خوبی مدیریت و کنترل خواهد کرد، در چنین شرایطی توجه به برخی پیش بینی های غلط از افزایش نرخ ارز و ورود سرمایه گذاران به چنین بازاری که ریسک بالای دارد اشتباه است، چرا که احتمال افت قیمت ها در این بازار وجود دارد.

کد خبر: ۲۷۵٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha