۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
مسکن در رکود؛ شرایط فعلی، سرمایه گذاران را فراری می دهد| سیاست انقباضی،  «تولید مسکن» را متوقف کرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مسکن در رکود؛ شرایط فعلی، سرمایه گذاران را فراری می دهد| سیاست انقباضی، «تولید مسکن» را متوقف کرد

گرگان- علی رغم شعارهای دولت در راستای تولید مسکن اما نه تنها به تحقق این شعارها نزدیک نشده ایم بلکه بانک ها و سایر عوامل موثر در خانه دار شدن مردم سیاست های انقباضی در پیش گرفته اند.

نجمه جهان تیغ، بازار؛ ظاهرا بازار مسکن به رکود از سوی سرمایه گذاران و مصرف کنندگان رسیده است. ضرباتی که رکود معاملات به بدنه بازار مسکن وارد کرده است بسیار سهمگین است‌. سازندگان از تورم مصالح، عوارض ساختمانی و هزینه های بی حساب و کتاب تامین اجتماعی گلایه دارند. مصرف کنندگان مسکن اکثرا افرادی هستند که خرید های سرمایه ای انجام می دهند و نهضت ملی مسکن هم دردی از خانه دار شدن جوانان دوا نکرد و در مرحله شعار باقی ماند.

امین زینعلی خزانه دار انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان گلستان در گفت‌وگو با بازار به چالش های حوزه صنعت ساختمان اشاره کرد. وی معتقد است بر خلاف شعار های دولت، تولید مسکن در کشور با رکود مواجه است و بانک ها که می توانند بازار صنعت ساختمان را از این رکود خارج کنند سیاست های انقباضی در پیش گرفته اند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می خوانید.

* صنعت ساختمان امروز با چه چالش هایی مواجه است؟

شهرداری گرگان همیشه برای تعیین عوارض ساخت و ساز با انجمن انبوه سازان مشورت می کرد اما سال گذشته این اتفاق رقم نخورد و افزایش بیش از حد عوارض سبب شد سطح درآمدی شهرداری هم کاهش یابد. از طرفی امنیت سرمایه گذاری توسط دستگاه های خدمات رسان تامین نمی شود.

قرارداد مجریان ذیصلاح هم یکی از مسائلی است که برای سازندگان نارضایتی عمومی ایجاد کرد. سازندگان تامین کننده درآمد مهندسان هستند بنابراین رضایت این قشر بسیار اهمیت دارد.

طبل تو خالی شعارهای دولت | سیاست انقباضی «تولید مسکن» را متوقف کرد

سرمایه گذاران و سازندگان به این شهر تعصب دارند اما شرایط برگشت سرمایه برای این افراد بسیار سخت شده است. حل مشکلات کشوری زمانبر خواهد بود اما مسائلی در استان و شهر گرگان وجود دارد که نیازمند تعامل بیشتر دستگاه ها و نهاد ها بوده و قطعا قابل حل است.

مسئولان شعار های بسیاری برای توسعه بخش مسکن و ساخت و ساز سر می دهند اما نه تنها به این شعارها عمل نمی شود بلکه گاهی با انجام یک سری اقدامات، چالش هم ایجاد می کنند.

* آینده اقتصاد مسکن را چگونه پیش بینی می کنید؟

امروز ساختمان سازی به سمتی رفته است که به عنوان یک شغل مادر هیچ کاربردی ندارد و شرایط به نحوی شده که افراد از درآمد حاصل از یک شغل دیگر خرید های سرمایه ای انجام می دهند و تورم را با سرمایه گذاری در خرید ملک جبران می کنند.

بازه سود سازنده مشخص نیست اما این سود قبلا توسط شهرداری، تامین اجتماعی و غیره محاسبه شده و برای آن سهم خواهی می شود

سازنده برای آغاز پروژه ساخت و ساز و کسب مجوزهای مربوطه و پرداخت هزینه تامین اجتماعی حداقل باید ۶ میلیارد تومان نقدینگی داشته باشد.

برگشت پول سازنده در خوشبینانه ترین حالت ۲۴ ماه زمان نیاز دارد. امروز در شهر گرگان سود متعارفی که سابق بر این وجود داشت عاید سرمایه گذار و سازنده نمی شود.

مسئولان متوجه نشده اند که انبوه ساز هم یک تولید کننده است. بازه سود سازنده مشخص نیست اما این سود قبلا توسط شهرداری، تامین اجتماعی و غیره محاسبه شده و برای آن سهم خواهی می شود.

با ادامه این روند انبوه سازانی که تا کنون تاب آورده اند، قطعا در سال های آینده فراری خواهند شد و اشتغال حاصل از ساخت و ساز هم در استان از بین می رود.

طبل تو خالی شعارهای دولت | سیاست انقباضی «تولید مسکن» را متوقف کرد

* هزینه هایی که تامین اجتماعی از سازندگان دریافت می کند منصفانه است؟

هزینه های دریافتی تامین اجتماعی از انبوه سازان با خدمات آن مغایر است. تامین اجتماعی خدمات ضعیفی داشته اما هزینه های بالایی از سازندگان دریافت می کند و باید درباره خدماتی که ارائه می دهد شفاف سازی کند. این سازمان به هیچ وجه لیست کارگری از ساختمان دریافت نمی کند و اگر اتفاقی در پروژه رخ دهد پیش از اینکه تامین اجتماعی پاسخگو باشد بیمه مسئولیت پاسخگو است.

تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی در نهضت ملی مسکن غیر قابل هضم است زیرا فردی که این تسهیلات را دریافت می کند توان بازپرداخت ندارد

* بانک ها چه تاثیری در صنعت ساخت و ساز دارند که امروز از آن کوتاهی می کنند؟

امروز شرایط بازار به سمت رکود رفته و بانک ها باید در نقش احیا کننده بازار مسکن ظاهر شوند تا سرمایه گذار از این چالش عبور کند اما متاسفانه بانک ها در ارائه تسهیلات سیاست انقباضی در پیش گرفته اند و از ارائه تسهیلات به سازندگان خودداری می کنند.

تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی در نهضت ملی مسکن غیر قابل هضم است زیرا فردی که این تسهیلات را دریافت می کند توان بازپرداخت ندارد و به ناچار از خانه دار شدن به این شیوه هم انصراف می دهد.

* آیا نظام مهندسی توانسته نقش موثری در صنعت ساختمان داشته باشد؟

نظام مهندسی به عنوان یک پایگاه فنی به حساب می آید و در مدت کوتاهی که کنترل نقشه از پیکره نظام مهندسی جدا شده بود، تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشت لذا این سازمان قطعا تکمیل کننده خدماتی است که سازندگان به مردم ارائه می دهند و جایگاه مهمی دارد.

صنعت ساختمان در استان گلستان بروز نیست و از تکنولوژی عقب است. نظام مهندسی ساختمان و انجمن انبوه سازان می تواند با برگزاری کلاس ها و دوره های مختلف سازندگان را به سمت و سوی استفاده از مصالح نوین در ساختمان سازی هدایت کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 0
      ملت تو بورس میلیاردی ضرر دادن ، دو زار قیمت ملک پایین نمیاد میگی رکود؟ رکود وقتیه که ملک هم اندازه بورس بریزه‌. مسکن تو وضعیت اصلاحه .