۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کاندیداهای مشغول سراب، در استانی نیازمند «اشتغال و آب» | روایت وعده‌های عجیب انتخاباتی!
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

کاندیداهای مشغول سراب، در استانی نیازمند «اشتغال و آب» | روایت وعده‌های عجیب انتخاباتی!

سمنان- در حالی که کارشناسان آب، تکمیل طرح‌های نیمه تمام و اشتغال را مهمترین اولویت‌های استان سمنان می دانند، برخی نامزدها از وعده‌های غیر قابل تحقق صحبت به میان می‌آورند. 

بازار، گروه استان‌ها: ۱۸ سال است که خشکسالی امان استان سمنان را بریده است در نتیجه امروز آب اصلی ترین نیاز و مطالبه مردم استان محسوب می شود. کمتر نقطه ای از استان سمنان است که امروز آثار زشت خشکسالی را در خود ندیده باشد از سوی دیگر مردم این استان علیرغم ادعای مسئولان، در واقعیت با معضل شدید بیکاری روبرو هستند و هرچه دولتی ها تلاش در کتمان آن کنند، بازهم نباید از واضعیت ها گریخت.

در کنار این مسائل، طرح های نیمه تمام در استان سمنان بیداد می کند ما در این استان هنوز مصوبات دولت اول احمدی نژاد را نیز شاهد هستیم که اجرایی نشده است برای مثال می توان به مسکن مهر اشاره کرد که همچنان برخی از آنها تحویل مردم نشده است. خانه هایی که هنوز کسی در آن ساکن نشده اما ۲۰ سال عمر دارند!

وعده هایی که عملی به نظر نمی رسند

در این بین اما نامزد های انتخاباتی در چهار حوزه انتخابیه استان این روزها صحبت از وعده هایی می کنند که چندان هم عملی به نظر نمی رسد و حتی برخی شان اصلا در حوزه عملکردی دولت است. برای مثال این روزها بسیاری از نامزد ها صحبت از احداث سد، آوردن کارخانه صنعتی عظیم، ایجاد کریدورهای شمال به جنوب کشور و ... به میان می آورند در صورتی که مشخص نیست یک استان قرار است چند کریدور ترددی شمال به جنوب داشته باشد که هم بحث آن در گرمسار و سمنان مطرح است و هم در شاهرود و دامغان؛ آن هم استانی که همین حالا هم پنج مسیر دسترسی به استان های شمالی کشورمان دارد!

صاحب نظرمسائل اقتصادی: وقتی نامزدهای انتخابات از آوردن کارخانه هایی با اشتغال یک هزار نفر به بالا صحبت می کنند باید دانست که این طرح ها از همین حالا محکوم به شکست است چرا که اصلا آب مورد نیاز چنین کارخانه هایی در استان وجود ندارد

برخی نامزدها حتی اعلام کرده اند که قرار است سرمایه گذاران چند هزار میلیارد تومانی را در زمینه های مختلف به خصوص انرژی خورشیدی جذب کنند در صورتی که این روزها جذب سرمایه گذار دشوارتر هم شده و مشخص نیست که این نامزد ها چطور قرار است وعده هایی که می دهند را عملیاتی سازند و چه امکانی در این ارتباط در اختیار دارند

صحبت از ایجاد مجتمع دامداری چندین هزار راسی در کالپوش که حتی در آینده آب برای شرب و کشاورزی مردم ندارد، نشان می دهد که بسیاری از نامزدهای انتخاباتی در استان درکی از شرایط اقتصادی و وضعیت اقلیمی و ذخایر آبی و ... ندارند. در این گزارش به مسئله اولویت های استان سمنان در آستانه انتخابات و همچنین وعده های عجیب نمایندگان می پردازیم.

«آب و اشتغال» اولویت استان سمنان است | روایت وعده‌های عجیب انتخاباتی!

کمبود شدید آب

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خشکسالی امروز مشکل اصلی استان است، گفت: وقتی نامزدهای انتخابات از آوردن کارخانه هایی با اشتغال یک هزار نفر به بالا صحبت می کنند باید دانست که این طرح ها از همین حالا محکوم به شکست است چرا که اصلا آب مورد نیاز چنین کارخانه هایی در استان وجود ندارد، گفت: نامزدی که صحبت از ایجاد اشتغال یک هزار نفری به بالا در یک کارخانه آن هم در مدت زمان کوتاه می کند، اصلا نمی داند که شرایط منابع آب استان در چه وضعیتی قرار دارد.

یک کارشاس اقتصادی: نامزدهای منتخب تلاش کنند با نظارت و وضع قوانین بهتر، دولت را مجاب کنند که دست از سر تسهیلات بانکی برداشته و فضای کسب و کار را تسهیل کند

رضا علی میرصالحی با بیان اینکه میزان مصرف آب سمنان و شاهرود حدودا ۸۵۰ لیتر بر ثانیه است و این دو شهرستان همین حالا ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند، تاکید کرد: ما به شدت شاهد افت منابع آبی هستیم و تا همین سال قبل میزان افت منابع آبی ما مثلا در دشت بسطام ۹۰ سانتی متر در سال بود که حالا با تلاش های صورت گرفته به ۴۵ سانتی متر رسیده است.

وی با بیان اینکه ما اگر بتوانیم پساب صنعتی و انتقال آب خزر را به استان سمنان داشته باشیم که آن هم دست کم پنج تا ۲۰ سال امکان دارد طول بکشد، خواهیم توانست کمبود آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی کنونی مان را جبران کنیم و تازه باز هم به نظر نمی رسد که بتوانیم سرمایه گذاری و ابر کارخانه جدید با اشتغال بسیار زیاد داشته باشیم.

امید صنایع به پساب است

این کارشناس با بیان اینکه کارخانه ها و سرمایه گذاری که امروز انجام شده و یا در دست ساخت و ساز ابنیه و ... هستند نیز با تردید به دیده تامین آب می نگرند و همه امید شان بر پساب صنعتی استان است، تاکید کرد: مشخصاً در شرایط کنونی نمی توان سرمایه گذار جدید جذب کرد چرا که سرمایه گذار واقعا از بی آبی هراس دارد.

میرصالحی با بیان اینکه منابع آبی کشورمان ۲۵۰ میلیارد متر مکعب است که در همین چهار دهه اخیر بیش از ۱۷۵ میلیارد متر مکعب آن را از بین برده ایم، تاکید کرد: کسی که وعده های عجیب توسعه کشاورزی و گلخانه و آبیاری نوین و کارخانه های هزاران اشتغالی و گاوداری های سه هزار راسی می دهد باید توجه داشته باشد که اگر آب نداشته باشیم ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کردن هم فایده ای ندارد.

وی با بیان اینکه ده ها روستا در شرق استان سمنان وجود دارد که حتی به اینترنت فورجی مجهز هستند اما آب برای خوردن در آن ها وجود ندارد و یا بدون کیفیت است، تاکید کرد: در این روستاها روزی دو ساعت آب وجود دارد در صورتی که اینترنت پرسرعت دارند لذا باید پرسی که این چه توسعه ای است که در آن ضرورت های ابتدایی دیده نمی شود.

«آب و اشتغال» اولویت استان سمنان است | روایت وعده‌های عجیب انتخاباتی!

برخی نامزدها برنامه عملیاتی ندارند

یک کارشناس دیگر که سابقه حضور در انتخابات در یکی از ادوار مجلس شورای اسلامی را نیز به عنوان نامزد دارد اما موفق به راه یافتن به خانه ملت نشد، در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: متاسفانه بسیاری از نامزد ها برنامه عملیاتی ندارند و تنها تلاش می کنند که بر بال احساسات سوار شده و صحبت هایی کنند که خریدار داشته باشد در صورتی که مردم ما باید بر روی برنامه رای بدهند.

حسین محمدی فرد با بیان اینکه اگر امروز از نامزدهای حاضر در استان سمنان بخواهیم برنامه عملیاتی برای آب بدهند چند درصد آنها می تواند پیشنهاد معقول بدهد؟ بیان کرد: ما مشکل اساسی در زمینه آب داریم و این با انتقال فینسک، کالپوش و قطری و ... نیز درمان نمی شود ما مشکل ساختار تامین آب و نگهداری آن داریم برای مثال بخش بزرگ خط انتقال استان متعلق به دوران پهلوی و قطعاً پوسیده است لذا یک سوم آب ارزشمند استان از همین طریق هدر می رود.

وی با بیان اینکه تعویض خطوط لوله انتقال آب در استان سمنان هزینه ای هزار میلیارد تومانی می خواهد که امکان پذیر نیست، تاکید کرد: نمایندگان بهتر است به جای وعده های عجیب به این فکر کنند که چطور می توان چنین هزینه هایی را تامین کرد و چطور می توان با وضع قوانین و مقررات مثلا مالیات را به سمت رفع بحران کم آبی سوق داد یا در کنسرسیوم های بین المللی جلب مشارکت های خارجی ها را برای تعویض لوله های خط انتقال آب همراه کرد .

این در حالی است که ما همچنان پروژه های نیمه تمام بسیاری هم در استان سمنان داریم طرح هایی مانند ورزشگاه های پنج هزار نفری گرمسار و دامغان و ۱۵ هزار نفری شاهرود که از زمان احمدی نژاد هستند یا مسکن مهر او که در دامغان و شاهرود هنوز بخشی از آن تحویل مردم نشده و دولت رئیسی آن را در قالب نهضت ملی مسکن اکنون پیش می برد و باید دید که بالاخره چه زمانی به مردم تحویل داده می شود یا کارخانه های ذوب فولاد شاهرود و سیمان بیارجمند و ... که مردم بسیار بر روی آنها و اشتغال شان حساب باز کرده بودند اما اتفاقی برایشان رخ نمی دهد در حالی که نامزدها صحبت از آوردن صنایع جدید می کنند.

دولت امکان اشتغال ایجاد می کند نه شغل

دولت اما اعلام می کند که توانسته اشتغال را به پایین ترین میزان خود در ۱۸ سال اخیر برساند اما چطور ممکن است این گزاره را پذیرفت در صورتی که در واقعیت هر خانه ای در استان سمنان دست کم یک بیکار دارد یک محقق اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: آنچه که دولت مردان از آن صحبت می کنند ایجاد امکان اشتغال است نه اشتغال؛

الهه منتظری با بیان اینکه دولت با اعطای تسهیلات مثلا به کارخانه ها، کارگاه های تولیدی، مشاغل خانگی و ... امکان ایجاد اشتغال مثلا برای ۱۰۰ نفر را فراهم می کند اما هیچ تضمینی نیست که واقعا این میزان اشتغال ایجاد شود، ابراز کرد: دولت مردان همین که یک کارخانه را به بانک معرفی کنند چوب خط اشتغال ان را علامت می زنند در صورتی که معلوم نیست این کارخانه بتواند با آن اشتغال را ایجاد کند یا خیر؟

نامزدها تلاش دارند تا هر چه بیشتر مردم را با خود همراه سازند و در این مسیر حتی گاهی وعده های عجیب و قریب هم می دهند

وی در ادامه افزود: یکی از مهترین کارهایی که نامزدهای انتخاباتی باید صورت دهند این است که به جای وعده اشتغال های عجیب، تلاش کنند با نظارت و وضع قوانین بهتر، دولت را مجاب کنند که دست از سر تسهیلات بانکی برداشته و فضای کسب و کار را تسهیل کند نه اینکه به کارخانه ها و کارگاه ها پول و نقدینگی تزریق کند.

ادعا یا واقعیت

این کارشناس با بیان اینکه به صورت واضحی دولت ها جز اعطای تسهیلات فله ای به همه افراد از کارخانه دار تا کارگاه خانگی و روستایی و ... تلاش دارد که آمار سازی کند اما راه اشتغال از وام نمی گذرد، تاکید کرد: نامزد های انتخاباتی باید بگوید که برای اصلاح رویه کنونی چه اقدامی را در دستور کار قرار خواهند داد و آیا قرار است همین رویه ادامه پیدا کند؟

منتظری با بیان اینکه نامزد ها باید اعلام کنند که برای اجاد فرصت شغلی و نه شغل چه برنامه ای دارند، افزود: دولت ها در دو دهه اخیر هر زمان که صحبت از اشتغال می شود به آمار تسهیلات بانکی اعطایی اشاره می کنند در صورتی که وام می تواند امکان اشتغال را ایجاد کند نه اینکه اشتغال زایی کند.

در نهایت چند روزی به انتخابات بیشتر باقی نمانده و نامزدها تلاش دارند تا هر چه بیشتر مردم را با خود همراه سازند و در این مسیر حتی گاهی وعده های عجیب و قریب هم می دهند اما مردم باید از خودشان سوال کنند که در این شرایط آیا این وعده ها عملی است اگر بپذیریم که عملی هستند پس یعنی دولت ها درباره کمبود اعتبارات و مشکلات اقتصادی و کم آبی و ... غلو کرده و یا واقعیت را نمی گویند؟ اگر بپذیریم که دولت واقعیت را می گوید و مشکلات کم آبی و اعتبارات و تلاطم های ارزی و ... وجود دارد پس چطور قرار است وعده های این نامزدها عملیاتی شود؟

از طرف دیگر بد نیست که نامزدهای انتخابات قدری هم مطالعه کرده و مناطق را بشناسند یکی از نامزدهای انتخابات چندی قبل به دیدار مردم کالپوش که در ابتدای اوج گیری بحران کم آبی قرار داشته و مهد مزارع جو و گندم دیم زار است، می رود و جوانی از او می خواهد که در صورت انتخاب شدن به عنوان نماینده، زمین چمن مصنوعی برای این منطقه بسازند تا بتوانند در آن ورزش کنند این نامزد انتخاباتی اعلام می کند که شما در منطقه ای هستید که مملو از چمن زار است چرا دنبال چمن مصنوعی هستید! این نشان می دهد که چقدر ناآگاهی در بین برخی نامزدها از شرایط امروز مناطق مختلف استان سمنان وجود دارد نماینده‌ای که سرسبزی و چمن را با مزارع جو دیمزار اشتباه می گیرد.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha