۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
مجارستان، مجرای توسعه تجارت ایران با اروپا؛ لزوم اهتمام تهران در تامین امنیت انرژی بوداپست
بازار گزارش می‌دهد؛

مجارستان، مجرای توسعه تجارت ایران با اروپا؛ لزوم اهتمام تهران در تامین امنیت انرژی بوداپست

توسعه تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای اروپای شرقی از جمله مجارستان به واسطه رویکرد میانه روی این کشورها می تواند فرصت تعاملات تجاری ایران با قاره سبز را افزایش داده و راهگشای محدودیت های تحریمی باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: واقعیت این است که ذخایر زیرزمینی، نیروی انسانی و موقعیت جفرافیایی ویژه ایران همواره سبب شده تا کشورهای حوزه بالکان نگاه ویژه ای به تعاملات اقتصادی با ایران داشته باشند. هم چنین ایران به عنوان دروازه مشترک به غرب آسیا و شمال آفریقا برای این کشورها به شمار می آید و متقابلا کشورهای حوزه بالکان (صربستان، بوسنی، اسلواکی، مجارستان، بلغارستان، کرواسی، اسلوونی و رومانی) می توانند فرصت های تجارت ایران با قاره سبز را افزایش دهند.

اما طی چند سال اخیر یکی از عدم توفیق ایران در توسعه همه جانبه تعاملات اقتصادی با کشورهای این حوزه فقدان نقشه راه منسجم و پیوسته برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت اقتصادی این کشورها و ترس کشورهای این پهنه جغرافیایی از مجازات های آمریکا بوده است. این در حالی است که شماری از تولیدات و خدمات فنی-مهندسی ایران خصوصا در حوزه های برق، نیروگاه و غیره از استانداردهای مدنظر در اروپا برخوردار است، اما علاوه بر تحریم ها موانعی چون سختی های دریافت ویزا، عدم اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران، دیوانسالاری گسترده و ... همگی از چالش های توسعه تعاملات اقتصادی ایران با این کشورها بوده است.

به گفته تحلیلگران اقتصادی جمعیت جوان و نیروی کار متخصص، ذخایر معدنی و طبیعی، گردشگری اکوتوریسم و سلامت و رتبه برتر ایران در تولید منگنز، فولاد، آلومینیوم و مس و تولید محصولات متنوع کشاورزی از جمله امتیازات اقتصادی ایران در توسعه تعاملات اقتصادی با این منطقه است. هم چنین تولیدات صنعتی اروپای شرقی از استانداردهای اروپا پیروی می کند و این کشورها مراکز تولید دارو، صنایع کشاورزی مکانیزه، تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و ریلی هستند که اطمینان خاطر را برای بازار مصرف فراهم کرده و از سوی دیگر قیمت تمام شده این محصولات از غرب اروپا کمتر است و تمامی این موارد گواهی بر تامین منافع دوجانبه ایران با کشورهای حوزه بالکان در صورت توسعه همکاری های اقتصادی است.

ایران و مجارستان مصمم به توسعه تجارت به رغم تحریم ها

به تازگی نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان پیتر سیارتو، در تهران روابط دو کشور را در مسیر درست خوانده است. هم چنین دو سند راهبردی و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که اخیرا در تهران برگزار شد، به امضا رسیده است. پیتر سیارتو به همراه مدیران ۱۲ شرکت ارشد مجارستان به تهران سفر کرده بود.

ایران و مجارستان هر دو رویکرد سیاست خارجی مبتنی بر شرق گرایی را دنبال می کنند و میزان همکاری های میان دو کشور طی سال های اخیر افزایش یافته است. روابط تجاری قبل از تحریم با ایران به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده بود، اما در حال حاضر این رقم حدود ۵۵ میلیون دلار برآورد شده است و دو طرف مصمم هستند به رغم تحریم ها این رقم را افزایش دهند.

به تازگی نیز چهارمین کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان در ایران برگزار شد و در این زمینه احسان خاندوزی خواستار گسترش‌ همکاری های بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور شده است. قرار است همکاری میان دو کشور در حوزه های آب و تصفیه آب ادامه یابد.

سیارتو در جریان چهارمین اجلاس مشترک همکاری‌ های اقتصادی دو کشور با اشاره به روند رو به گسترش روابط دوجانبه اظهار داشت: از جمله روابط مورد نظر طرفین همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، و بهداشت است و در این باره اهتمام مشترک داریم. ما مصمم به حفظ و توسعه دانش صلح آمیز هسته‌ای خود هستیم و در عین حال در روند مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نسبت به دستیابی به یک توافق خوب و پایدار، کاملاً جدی بوده و از طریق اتحادیه اروپا در حال گفتگو هستیم.

وزیرخارجه مجارستان اخیرا ضمن قدردانی از اهتمام ایران درباره موضوع امنیت انرژی، بر حیاتی بودن مسئله انرژی برای اروپا تاکید کرده و گفته ورود قوی‌تر ایران به بازار جهانی انرژی در راستای منافع همه کشورها و ملت‌های جهان است

وی هم چنین در ادامه گفته بود: از اهتمام ایران درباره موضوع امنیت انرژی، بر حیاتی بودن مسئله انرژی برای اروپا و جهان قدردانی می‌کنیم و ورود قوی‌تر ایران به بازار جهانی انرژی در راستای منافع همه کشورها و ملت‌های جهان است. بر اساس اظهارات وزیرخارجه مجارستان، این کشور با هدف تسهیل هرچه بیشتر انتقال کالا میان دو کشور، سالانه ۵ هزار و ۳۰۰ مجوز برای شرکت‌های ایرانی در حوزه حمل‌ونقل صادر خواهد کرد.

اما توافق اقتصادی اخیر ایران و مجارستان خشم محافل صهیونیستی را برانگیخت و مورتون کلاین، رئیس سازمان صهیونیستی مستقر در آمریکا در واکنش به این توافق گفت: این توافق باید فوراً لغو شود. این برای مجارستان که همیشه حامیِ قویِ اسرائیل بوده شرم‌آور است. هیچ ملت متمدنی نباید با ایران سروکار داشته باشد و ثروت ایران را افزایش دهد. ایران، آمریکا و اسرائیل را به خطر می‌اندازد. اما سیارتو در پاسخ به این ادعاها اعلام کرد: مجارستان، ایران را شریک اقتصادی ارزشمند آینده می‌بیند.

وی پس از امضای این قرارد در صفحه فیسبوک خود نوشت: مجارستان و سایر کشورها به دنبال توسعه همکاری در زمینه‌های خارج از تحریم‌ها مانند داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، صنایع غذایی و مدیریت آب خواهند بود. این قرارداد ورود فعال‌تری را به بازار ایران برای فناوری‌های کشاورزی و محصولات صنایع غذایی با کیفیت باز می‌کند.

تعاملات ایران و مجارستان تنها به حوزه های تجارت محدود نمی شود و حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند که شماری از آن ها از بورسیه تحصیل رایگان استفاده می کنند. هم چنین مجارستان با رتبه بیستم در جهان در تولید محصولات دارویی می تواند منبعی مناسب برای تولید دارو و اقلام پزشکی موردنیاز ایران در شرایط تحریم های کنونی باشد

تعاملات ایران و مجارستان تنها به حوزه های تجارت محدود نمی شود و حدود ۲۰۰۰ دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند که شماری از آن ها از بورسیه تحصیل رایگان استفاده می کنند. هم چنین مجارستان با رتبه بیستم در جهان در تولید محصولات دارویی می تواند منبعی مناسب برای تولید دارو و اقلام پزشکی موردنیاز ایران در شرایط تحریم های کنونی باشد.

پیش از تحریم ها و در اوایل دهه هشتاد خورشیدی طرف مجاری در زمینه ساخت برجهای خنک کننده نیروگاهی و تولید لامپهای روشنایی معابر سدیم (تنگسرام) که با استفاده از فن اوری مجارستان در کشور ساخته می شد با ایران همکاری داشت.

فراز و فرود تجارت ایران و مجارستان

طی چند سال گذشته مجارستان همواره به عنوان یکی از گزینه‌های هدف ایران برای مبادلات تجاری و نیز بازاریابی محصولات صادراتی ایران مورد توجه بوده است. روابط اقتصادی دو کشور که در سال ۲۰۱۵ به رقم ۳۵ میلیون دلار رسیده بود، در سال ۲۰۱۶ و با اضافه شدن نفت به سبد واردات مجارستان از مرز ۸۰ میلیون دلار گذشت که نشان از اشتیاق دو کشور برای گسترش همکاریهای اقتصادیدارد. این میزان که در سال ۲۰۱۸به رقم تقریبی ۱۸۴ میلیون دلار رسیده بود، در سال ۲۰۱۹ با کاهش قابل توجه مواجه شد و به رقم ۴۱ میلیون دلار رسید و تراز تجاری میان دو کشور از رقم مثبت ۱۲۰میلیون دلار به نفع ایران در سال ۲۰۱۸ به رقم ۲۸ میلیون دلار به سود کشور مجارستان به ثبت رسید.

طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ حجم صادرات ایران به مجارستان به ترتیب. ۴.۵ میلیون دلار، ۴۸ میلیون دلار، ۲.۵ میلیون دلار، ۱۵۲ میلیون دلار و ۶ میلیون دلار بوده است و حجم واردات ایران از این کشور در بازه زمانی یاد شده به ترتیب ۲۸ میلیون دلار، ۳۰ میلیون دلار، ۵۱ میلیون دلار، ۳۱ میلیون دلار و ۳۵ میلیون دلار بوده است. شروع پاندمی‌ کرونا در همه کشورهای دنیا در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی از یک‌سو موجب گردید تا مقررات و ضوابط جدیدی از سوی دولت‌ها به منظور پیشگیری و جلوگیری از افزایش همه‌گیری این ویروس وضع گردد که باعث ایجاد محدودیت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و تجاری و حمل و نقلی (اعم از جاده‌ای و هوایی و غیره) گردید.از این رو می‌توان گفت دو مولفه تحریم و پاندمی‌ کرونا در سال ۲۰۲۰ میلادی در کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور تأثیر داشته است. صادرات نجارستان به ایران طی این دوران ۳۰ میلیون دلار و واردات نیز رقمی حدود ۳ میلیون دلار بوده است.شایان ذکر است کل مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۸ میلیون دلار ( طبق مرجع آمار مجارستان ) بوده است.

مهم ترین کالاهای صادراتی مجارستان به ایران در طی این مدت محصولات پتروشیمی، نساجی و پوشاک، ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، صنایع کاغذی و تجهیزات حمل و نقلی بوده است و ایران متقابلا فلزات پایه ، لاستیک و مواد پلاستیکی، محصولات ساختمانی، مواد غذایی، میوه و سبزیجات، محصولات شیمیایی و مواردی از این دست را به این کشور صادر کرده که از ارزش افزوده بالایی برخوردار نیستند.

پیشتازی ترکیه بر ایران در صادرات کالا و انرژی به مجارستان

این در حالی است که به عنوان مثال حجم تجارت ترکیه با مجارستان رقمی حدود ۴ میلیارد دلار است و به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با امضای بیانیه سیاسی مشترک میان دو کشور روابط دو طرف از سطح شراکت راهبردی به سطح شراکت راهبردی تقویت شده ارتقا داده شده است.

بر اساس آمار بانک جهانی میزان صادرات ترکیه به مجارستان در سال ۲۰۲۲ رقمی حدود ۱.۶ میلیارد دلار بوده است و بوداپست نیز واردات ۲ میلیارد دلاری از ترکیه داشته است. میزان صادرات ترکیه به مجارستان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. اما این تمام ماجرا نیست و ترکیه حضورنسبتا گسترده ای در تامین خدمات فنی و مهندسی مجارستان دارد. به عنوان مثال، شرکت های ترکیه ای در اجرای ۵۵ پروژه به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در مجارستان مشارکت داشته اند. حدود ۵۰۰ شرکت ترکیه ای در مجارستان مشغول به کار هستند.

موتور سیکلت، ماشن آلات و ابزار آن ها، الیاف نساجی، پارچه و محصولات آهن و استیل مهم ترین صادرات ترکیه به مجارستان است و در مقابل ماشین آلات، مواد پلاستیکی و محصولات ارگانیک کشاورزی از بودا پست وارد می کند. مرداد ماه سال جاری نیز قرارداد صادرات سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکیه به مجارستان در جریان سفر "رجب طیب اردوغان" به بوداپست بین مقامات دو کشور به امضا رسید. به گزارش شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، در این قرارداد ۱۳ ساله گاز طبیعی ترکیه از طریق خط لوله ای که از کشور بلغارستان می گذرد، به مجارستان منتقل و صادر خواهد شد.

ترکیه برای تامین گاز مورد نیاز خود، به ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه وابسته است به طوری که بخش اعظم گاز ۵۰ تا ۶۰ میلیارد متر مکعبی خود را وارد می کند و امیدوار است که در کنار واردات از شرکای انرژی خود از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز انرژی روز افزون خود را تا سال ۲۰۲۶ از ذخایر گازی کشف شده در دریای سیاه تامین کند.

ترکیه پایانه انتقال گاز به اروپا را احداث کرده و با راه اندازی آن به کریدور تامین سوخت گاز در جهان تبدیل خواهد شد. ترکیه هم اکنون سوخت گاز مایع(ال. ان. جی) را از مصر، الجزایر و نیجریه و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می کند و بزرگترین پایانه گاز مایع (اروپا) را دارد و پروژه های متعددی از جمله «تاناپ» و «جریان ترک» را برای انتقال انرژی اجرا کرده است.

ایران با برخورداری از جایگاه چهارمین دارنده ذخایر گازی در جهان می توانست دست کم جایگاه ترکیه را در تامین بخشی از انرژی موردنیاز کشورهای اروپایی همچون مجارستان خصوصا در شرایط بحران انرژی و جنگ اوکراین داشته باشد، اما زیرساخت های نامطلوب و فقدان خط لوله ترانزیت گاز ایران به اروپا مانع بزرگی بر سر این راه است

ایران با برخورداری از جایگاه چهارمین دارنده ذخایر گازی در جهان می توانست دست کم جایگاه ترکیه را در تامین بخشی از انرژی موردنیاز کشورهای اروپایی همچون مجارستان خصوصا در شرایط بحران انرژی و جنگ اوکراین داشته باشد، اما زیرساخت های نامطلوب و فقدان خط لوله ترانزیت گاز ایران به اروپا مانع بزرگی بر سر این راه است.

جمع بندی

مجارستان به عنوان دروازه ورود به بازارهای کشورهای حوزه اروپای مرکزی و شرقی برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی مهم است و برای حفظ این بازار صادراتی مهم در شرایط تحریم اقداماتی چون امضای موافقت‌نامه‌ های تجاری دوجانبه، جستجوی مسیرهای تجاری جایگزین و مکانیسم‌هایی برای کاهش تأثیر تحریم‌ها، تسهیل تجارت کارآمد برای تسریع در روندهای گمرکی و به حداقل رساندن هزینه‌های مبادلاتی بسیار موثر خواهد بود.

هم چنین با توجه به نیاز کشورهای قاره سبز به انرژی خصوصا در شایط جنگ اوکراین لازم است ایران از طریق دیپلماسی انرژی قوی تر و تامین زیرساخت های مطلوب در این حوزه ورود کند تا بتواند با تامین انرژی کشورهای همسوتری پون مجارستان و کشورهای همسایه آن سهم خود در بازار انرژی جهانی را تاحدودی حفظ کند.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا اسداللهی نودهی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
      0 0
      سلام باورکنید ایران می‌تواند با استفاده از کشت فراساحلی در کشاورزی و صدور خدمات فنی ومهندسی در کنار کشت فرا ساحلی دریای سیاه بطوری که مثلا اگر ارمنستان وگرجستان وترکیه شریک تجاری وعمومی فراساحلی شوند بطوریکه سود تجارتی برد برد با شرکا باشد چون صدور نفت خام وگاز طبیعی وصدور خدمات فنی مهندسی ساختمان سازی وتاسیسات نفت خام وگاز وپتروشیمی وفولاد وسیمان کاشی سرامیک و بطور کلی ظرفیت‌هایی که مثلا اگر ایران تحریم های اقتصادی صنعت مهم هسته ای هستند ولی دارو سازی وصنایع غذایی وسایر محصولات کشاورزی جزو تحریم ها نیستند ایران جدا ورود کند و در الویت نمایشگاه‌های صادرات واردات شرکت های بزرگ ایرانی حضور پر رنگی داشته باشند انشااله تحریم‌ها علیه ایران بی اثر بشود