۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
اتکای جهان به قدرت اقتصاد آمریکا و دلار خطرناک است
بلومبرگ:

اتکای جهان به قدرت اقتصاد آمریکا و دلار خطرناک است

تکیه بر قدرت اقتصاد ایالات متحده برای حمایت از رشد جهانی، خطرات بزرگی برای سایر کشورها و خود آمریکا به همراه دارد.

به گزارش بازار، «قدرت دلار آمریکا همچنان یک چالش بزرگ برای اقتصادهای جهان است» این موضوع در گزارش تازه بلومبرگ آورده شده است.

بر اساس این گزارش، اقتصاد آمریکا شاهد مازاد شغل است و مصرف‌کنندگان همچنان با اطمینان خرج می‌کنند، ارزش سهام در آمریکا هم در فوریه امسال رکورد شکست و اقتصاد این کشور در سال گذشته بیش از حجم اقتصاد اسپانیا یا اندونزی رشد کرد، اما نرخ‌های بهره بالا و دلار قوی باری را بر بازارها در جهان وارد می‌کند، در حالی که چین و اروپا هم هیچ نشانه‌ای از ابتکار عمل نداشته‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش قیمت مصرف کننده در ابتدای سال جاری در آمریکا پیشرفت روند مهار تورم در این کشور را متوقف کرده و امیدواری‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو (بانک مرکزی) بتواند به زودی نرخ بهره را کاهش دهد از بین برده است و بالا ماندن نرخ بهره در ایالات متحده باعث حفظ هزینه‌های بالای استقراض در سراسر جهان به ویژه در اقتصادهای نوظهورمی‌شود که به دلار وام می‌گیرند. در این گزارش آمده است: قدرت دلار آمریکا همچنان یک چالش بزرگ برای اقتصادهای جهان است. یک شاخص بلومبرگ که قدرت دلار را اندازه گیری می‌کند از پایان ۲۰۲۰ حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است و رشد ۲.۶ درصدی دلار در سال ۲۰۲۴ نیز بهترین شروع از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، افزایش ۱۰ درصدی ارزش پول آمریکا رشد اقتصادهای نوظهور را پس از یک سال ۱.۹ درصد کاهش می‌دهد و بر تجارت، در دسترس بودن اعتبار و عملکرد بازار سهام تأثیر می‌گذارد. اما گزارش بلومبرگ نشان داد که تداوم قدرت اقتصاد آمریکا امری مسلم نیست و برخی از نقاط ضعف در آن ظاهر شده است، طبق اعلام اتحادیه ملی تجارت مستقل روحیه کسب‌وکارهای کوچک در ماه گذشته تحت تأثیر کاهش سود و انتظارات فروش، کاهش یافت و بدهی کارت‌های اعتباری آمریکایی‌ها نیز افزایش یافته است و به ویژه خانواده‌های کم درآمد را تحت فشار قرار داده است. متوسط نرخ بهره در حساب‌های کارت اعتباری آمریکایی‌ها با بهره ارزیابی شده ۲۲.۷۵ درصد بوده که بالاترین سطح در داده‌های فدرال رزرو ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ است، در حالی که متوسط نرخ بهره وام‌های ۶۰ ماهه خودرو نیز بالاترین میزان از سال ۲۰۰۶ بوده است.

به گزارش بلومبرگ، تهدید دیگر ضعف فزاینده اقتصادهای چین و اروپا است که می‌تواند ایالات متحده را در معرض شوکی قرار دهد که احتمالا جهان را بدون رهبری برای رشد (رشد اقتصادی) رها کند. آستین گولسبی، رئیس بانک فدرال رزرو در شیکاگو در چهاردهم فوریه گذشته نسبت به احساس رضایت در مورد اینکه چگونه کندی عمیق‌تر رشد اقتصاد جهانی یا شوک ژئوپلیتیکی ممکن است بر ایالات متحده تأثیر بگذارد، هشدار داده است. وی با بیان اینکه اقتصاد آمریکا تنها به اقتصاد داخلی وابسته نیست، هشدار داد که ضعف بیشتر در سایر اقتصادهای بزرگ جهان می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر ایالات متحده داشته باشد.

بلومبرگ آورده است:، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که اقتصاد آمریکا برتر از اقتصادهای جهان باقی بماند، همانطور که گابریل مخلوف یکی از اعضای شورای حکام بانک مرکزی اروپا در فوریه امسال گفت که انتظارات کوتاه مدت برای اقتصاد منطقه یورو، رکود در مواجهه با شرایط سخت‌تر تامین مالی (با افزایش نرخ‌های بهره)، اعتماد ضعیف مصرف‌کنندگان و تاجران و کاهش تقاضای خارجی را نشان می‌دهد. در همین راستا کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نو ظهور به دنبال تحمل تبعات وابستگی اقتصادی به آمریکا و ارز این کشور و تبعات منفی که برای اقتصاد این کشور به همراه داشته در مدت اخیر تلاش کردند با تشکیل ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و یا سازمان شانگ‌های سیاست کاهش وابستگی به دلار و استفاده از ارز محلی در تبادلات تجاری را با هدف تقویت پول ملی خود به کار گیرند و گزاره «دلارزدایی» در مراودات اقتصادی در سطح بین‌المللی رواج یافته است.


در سال‌های گذشته، میزان کسری بودجه دولت آمریکا افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و بالا ماندن نرخ بهره به دلیل تورم بالا در این کشور بر اقتصاد کشورهای وابسته به دلار تاثیر منفی داشته است.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha