۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
دانشگاه‌های اراک با پژوهش‌های کاربردی به دنبال مکانیسم بازار باشند
در جلسه شورای پژوهشی اتاق بازرگانی اراک مطرح شد؛

دانشگاه‌های اراک با پژوهش‌های کاربردی به دنبال مکانیسم بازار باشند

اراک- سومین جلسه شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با محوریت یافتن مکانیسمی برای استفاده بهینه و کاربردی از پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه بازار و همچنین تولید با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار، سومین جلسه شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ظهر یک‌شنبه با حضور اعضای اتاق بازرگانی، چهره های دانشگاهی و اعضای کمیته پژوهشی اتاق بازرگانی مرکزی در حالی به میزبانی اتاق بازرگانی تشکیل جلسه داد که محوریت موضوعات مطروحه در این نشست استفاده بهینه از پژوهش‌های علمی و دانشگاهی در زمینه تقویت بازار و همچنین تولید بود.

منوچهر توسطی، رییس اتاق بازرگانی، غلامعلی حاجی ، مسئول مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، علیرضا نظام آبادی و فرشید شاه محمدی از اعضای شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، در اتاق بازرگانی این شهرستان برگزار شد.

دانشگاه‌ها به دنبال ساز و کار بازار نیستند
رئیس اتاق بازرگانی مرکزی در این نشست بابیان اینکه دانشگاه بعضاً به دنبال سازوکار بازار نیستند و بایستی این تفکر از بین برود و دانشگاه به دنبال مکانیسم بازار باشد تا پژوهش‌های کاربردی انجام‌ شود، گفت:  شناسایی، تحلیل و بررسی موانع و مشکلات درراه تولید، راهکارهایی برای رفع موانع موجود در سطح استانی، ملی و واحدهای صنعتی و همچنین ارائه راهکارهای توسعه اقتصادی در استان جز مهم‌ترین سرفصل‌ها در حوزه  پژوهشی است.

منوچهر توسطی بابیان اینکه در دوره‌های قبل در حوزه صنعت مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم را نداشتیم و مثلاً در دهه شصت تسهیلات بانکی به‌راحتی در اختیار تولیدکننده قرار می‌گرفت ولی اکنون این امکان اصلاً وجود ندارد، بیان کرد:  اگر مشکلات مالی، تأمین اجتماعی و مالیاتی صنعت را حل کنیم همین صنعت قادر خواهد بود تا در حوزه نوآوری به بهترین نحو حرکت کند.

غلامعلی حاجی مسئول مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  استان مرکزی نیز بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که دانشگاه‌ها دارند، این است که این دو گروه صنعت و دانشگاه نتوانستند حرف یکدیگر را خوب متوجه باشند، گفت: باید برنامه‌ریزی به شکلی باشد که احساس اطمینان بیشتری بین دانشگاه و صنعت حاصل شود تا حضور دانشگاه‌ها در صنعت بیشتر شود.

فقدان بانک اطلاعاتی
علیرضا نظام آبادی عضو شورای پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مرکزی نیز در این نشست، گفت: صنعت استان یکی از بزرگترین صنایع در کشور است و بالطبع مشکلات بزرگ زیادی نیز دارد و  برای این که بتوانیم این معضلات را شناسایی کنیم هنوز یک بانک اطلاعات واقعی در این خصوص وجود ندارد.

وی افزود: ما هنوز نتوانستیم فشار زیادی وارد کنیم تا مشکلات حل شود. بایستی در شورای گفت و گو، اتاق بازرگانی تمام تلاش را انجام دهیم تا در مرحله اول معضل و مشکلات را پیدا کنیم و اتاق بایستی به عنوان یک واسطه همانند یک کاتالیزور برای حل مشکلات عمل کند.

فرشید شاه محمدی عضو شورای پژوهشی اتاق بازرگانی اراک نیز در این جلسه عنوان داشت: دانشگاه ها کمک کنند تا ۲۸ آیتم بهبود فضای کسب و کار مرحله به مرحله بهبود پیدا کند چرا که بهبود فضای کسب و کار می تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک زیادی کند که لازمه آن توسعه پژوهش است.

در این نشست درباره ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه تبادل نظر شدY استان مرکزی یکی از مستعد ترین پایلوت های کشور در زمینه پیوند بین صنعت و دانشگاه است.

کد خبر: ۲۷٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha