۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
چه روش های درستی برای بازیابی کلید عمومی و خصوصی وجود دارد؟

چه روش های درستی برای بازیابی کلید عمومی و خصوصی وجود دارد؟

تقریبا تمامی افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، با کمی اطلاعات، می‌دانند که در صورت عدم دسترسی به نسخه اصلی کیف پول ارز دیجیتال، برای بازیابی آن می‌توان از کلیدهای خصوصی استفاده کرد.

به گزارش بازار، تقریبا تمامی افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، با کمی اطلاعات، می‌دانند که در صورت عدم دسترسی به نسخه اصلی کیف پول ارز دیجیتال، برای بازیابی آن می‌توان از کلیدهای خصوصی استفاده کرد؛ اما مسئله هنگامی حاد می‌شود که کلیدهای خصوصی یا رمز عبور فراموش شده باشد؛ در این صورت باید حداقل یکی از روش‌های بازیابی کلید خصوصی را بلد باشند؛ ما در این مقاله به بیان روش‌هایی برای بازیابی کلیدهای عمومی و خصوصی می‌پردازیم.

روش‌های بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی

با کمک کلیدهای خصوصی، دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال از دسترس خارج شده بسیار آسان است. کلید خصوصی نقش بسیار مهم و حیاتی در محافظت از دارایی‌های ارز دیجیتال دارد و در صورت عدم دسترسی به نسخه اصلی کیف پول ارز دیجیتال، همین کلیدها راه نجات هستند؛ بنابراین باید این کلیدها را در محل مناسبی ذخیره و نگهداری کنید.

روش‌های ذخیره کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های مختلف متفاوت است. در اکثر آن‌ها ذخیره به‌صورت آنلاین و در سرور مرکزی کیف پول انجام می‌شود؛ با این‌حال گاهی اوقات کاربران دسترسی به کلیدهای خصوصی کیف پول خود را از دست می‌دهند که خوشبختانه برای بازیابی آن‌ها روش‌های درستی وجود دارد.

روش والت ریکاوری

یکی از روش‌های بازیابی کلید خصوصی، استفاده از الگوریتم تابع هش است. همانطور که در این توابع برای حدس زدن ورودی تابع هش از خروجی آن، باید در یک بازه زمانی طولانی و سخت، تمام حدسیات به هر شکل ممکن امتحان شود تا یکی از آن‌ها به‌صورت تصادفی ورودی هش باشد؛ بازیابی کلیدهای خصوصی نیز امکان‌پذیر خواهد بود؛ اما باتوجه به پیچیده بودن این سازوکار و عدم توانایی یک کاربر ساده ارز دیجیتال، شرکت والت ریکاوری (Wallet Recovery) وارد کار شده است.

سیستم‌های مجموعه والت ریکاوری با ملاک قراردادن آخرین تراکنش‌های کیف پول کاربر، اطلاعات ثبت شده کاربر را با هزاران کلید خصوصی انطباق می‌دهند و درصورتی‌که عبارتی منطبق با تراکنش انجام شده باشد، بدون شک کلید خصوصی گم‌شده والت همان است. ناگفته نماند که این شرکت، ۲۰ درصد از دارایی والت کاربر را به‌عنوان دستمزد خود، برداشت می‌کند.

بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی

روش اثبات با دانش صفر

یکی دیگر از روش‌های بازیابی کلید خصوصی، استفاده از روش اثبات با دانش صفر است. همانطور که از نام این روش برمی‌آید، یعنی بدون داشتن هیچ‌گونه اطلاعاتی بتوانید یک راز را کشف کنید. Zero Knowledge Proof را اولین بار یک گروه‌ ریاضی‌دان در سال ۱۹۸۰ به‌وجود آوردند؛ سپس در سال‌های بعد، تحولاتی در آن ایجاد شد تا اینکه در ۲۰۱۶، پروژه ارز دیجیتال زی‌کش از آن استفاده کرد. پس از زی‌کش نیز پروژه‌های دیگری برای اثبات اطلاعات و هویت دیجیتالی سیستم‌های بلاکچین این روش را به‌کار بردند.

در روش اثبات با دانش صفر، کدهایی به‌عنوان ثابت‌کننده و کدهایی به‌عنوان تأییدکننده (prover وverifier) وجود دارند. کد ثابت‌کننده باید اطلاع خودش را از راز موردنظر ثابت و کد تأییدکننده نیز باید داده‌هایی که ثابت‌کننده منتشر کرده است را تأیید کند.

روش مذکور برای احراز و اثبات هویت دیجیتال بدون استفاده از رمزهای عبور استفاده می‌شود. این روش امن است و اطلاعات شما در آن به‌طور کامل رمزنگاری شده و محرمانه باقی خواهند ماند؛ بنابراین اگر از روش اثبات با دانش صفر برای بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی استفاده کنید، اطلاعات و دارایی‌تان با خطر مواجه نخواهد شد.

نرم‌افزار فایندر اوتر

بازیابی کلید خصوصی با برنامه فایندر اوتر (Finder Outer) نیز روش مناسب دیگری است. فایندر اوتر را می‌توان کارآمدترین ابزار، در میان ابزارهای بازیابی اطلاعات گم‌شده در دنیای دیجیتال دانست. در حقیقت نحوه کار با فایندر اوتر بسیار آسان است و همین سهولت استفاده و رابط کاربری ساده، باعث شده تا همه کاربران کریپتو بتوانند از آن استفاده کنند.

نحوه کار با فایندر اوتر اینگونه است که ابتدا باید برنامه را از منبع معتبر دانلود کنید و سپس اطلاعات کمی که از کلید خصوصی خود در اختیار دارید را با فرمت‌های دیجیتالی (Base-۵۸ و Base-۱۶) به برنامه منتقل کنید؛ این ابزار می‌تواند با کمک همان اطلاعات اندک، کلید خصوصی شما را بازیابی کند. بنا به گفته توسعه‌دهندگان فایندر اوتر، قرار است قابلیت‌های دیگری برای بازیابی درست و کامل عبارت Seed (مبتنی بر پروتکل BIP) به این پلتفرم افزوده شود.

روش هیپنوتیزم

علاوه‌بر روش‌های دیجیتالی و مبتنی بر تکنولوژی فوق‌الذکر، یک روش متفاوت برای بازیابی کلید خصوصی، هیپنوتیزم است. آمارها نشان داده است که روش مذکور حتی نسبت به الگوریتم حدس تصادفی سیستم والت ریکاوری، ۲۰ درصد بهتر عمل کرده است.

روش هیپنوتیزم برای بازیابی اطلاعات فراموش شده، توسط بیل میلر (Bill Miller) یکی از سرمایه‌گذاران موفق جهان اختراع شد. نحوه عملکرد آن نیز به‌این صورت است که بازیابی‌ کدها با استفاده از حافظه تصویری افراد صورت می‌گیرد.

گفتنی است که روش هیپنوتیزم هزینه دارد و بیل میلر، ۵ درصد از بیت کوین موجود در کیف پول کاربران را به‌عنوان دستمزد برداشت می‌کند. لازم به ذکر است که برای ارزها دیجیتال دیگر با ارزش کمتر از بیت کوین نیز درصد بیشتری برداشت می‌شود.

چه روش های درستی برای بازیابی کلید عمومی و خصوصی وجود دارد؟

بازیابی کلید خصوصی امکان‌پذیر است

تقریبا در تمامی مقالات و مطالب راجع‌به نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال و چگونگی ذخیره ارزهای دیجیتال به اهمیت کلیدهای خصوصی و نگهداری آن‌ها در جای مطمئن تأکید می‌شود؛ چرا که برای دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال به این کلیدها نیاز خواهد بود. با وجود این تأکیدها، ممکن است بعضی از کاربران کلیدهای خصوصی خود را فراموش کنند. خوشبختانه روش‌های درستی برای بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی و عمومی فراموش شده وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را شرح دادیم.

همانطور که ملاحظه کردید، فرآیند بازیابی کلید خصوصی دشوار و زمان‌بر است. از طرفی هم محدودیت‌های دسترسی آی‌پی‌های ایرانی به ابزارها و پلتفرم‌های خارجی کار را برای کاربران داخل ایران دشوارتر می‌کند؛ لذا توصیه ما این است که همیشه در حفظ و نگهداری کلیدهای خصوصی نهایت دقت را داشته باشید تا برای بازیابی آن استرس و هزینه زیادی را متحمل نشوید. توصیه دیگر ما این است که برای ورود به دنیای کریپتو باید با دقت و احتیاط قدم بردارید؛ زیرا موفقیت در این بازار پیچیده و پررمزوراز مستلزم کسب دانش، اطلاعات و تجربه کافی است.

کد خبر: ۲۷۵٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha