۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
توسعه شاهرود و میامی در زمینه راه‌سازی و تامین آب | اعتبارات افزایش چشم گیر یافتند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

توسعه شاهرود و میامی در زمینه راه‌سازی و تامین آب | اعتبارات افزایش چشم گیر یافتند

شاهرود- در سال های اخیر اقدامات خوبی به خصوص در روستاهای شهرستان های شاهرود و میامی صورت گرفته که تامین آب، راه سازی و طرح های بهسازی جاده ها، افزایش اعتبارات و بهسازی معابر روستایی در زمره آنها است.

بازار، گروه استان ها: آب و عمران روستایی دو موضوعی است که در شهرستان های شاهرود و میامی بسیار به آن پرداخته می شود. مشکل کم آبی ۱۸ سال است که گریبان مردم منطقه را گرفته و معضلات زیادی را ایجاد کرده است.

کم آبی به جز مشکلاتی که برای مردم بومی منطقه شاهرود و میامی ایجاد کرده، امکان حضور سرمایه گذار جدید را نیز در بخش های مختلف با چالش روبرو می کند. در سال های اخیر اما اتفاقات خوبی در منطقه رخ داده و شاهد اجرای طرح های خوبی در زمینه آب هستیم. همچنین یکی از مهمترین مطالبات مردم شاهرود و میامی مقوله راه های ارتباطی و کریدورها است که می تواند شاهراه اقتصادی منطقه باشد.

پروژه بزرگ مجتمع آب کالپوش در دست احداث است

علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس و عضو کمیسیون تلفیق به برخی از این مطالب در گفتگو با خبرنگار بازار، اشاره می کند بخش اول گفتگو با وی پیرامون آب، روستا و توسعه عمرانی و راه است که امروز می خوانید و بخش دیگر که درباره سرمایه گذاری، صنعت، کارخانه زامیاد و فرآیند های دیگر شاهرود و میامی است را در گفتگوی بعد خواهید خواند.

در ابتدا قدری پیرامون موضوع آب در شاهرود و میامی بگویید و اینکه چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

استان سمنان طی دو دهه گذشته در روندی افزایشی همواره جزء استان های کم بارش و خشک بوده لذا یکی از نخستین مطالبات و پرتکرارترین مسائلی که در دیدارهای مردمی بیان می شود آب است نگرش ما در این حوزه سه موضوع مهم را شامل می شود نخست حفاظت از منابع حیاتی تأمین آب شرب شامل ثبت ملی شاهوار و تعطیلی معدن بوکسیت در ارتفاعات آن به منظور جلوگیری از تخریب این قله ارزشمند به عنوان منبع خدادادی تامین کننده آب ۲۵ حلقه چاه آب در بخش بسطام؛ دوم تخصیص اعتبار به طور متوازن برای لایروبی قنوات زنده و اصلاح شبکه های آبرسانی در روستاهای مختلف شاهرود و میامی و سوم اخذ بودجه و اعتبارات ملی جهت تکمیل و توسعه طرح های آب و فاضلاب شهرستان های شاهرود و میامی؛

توسعه شاهرود و میامی در زمینه راه‌سازی و تامین آب | اعتبارات افزایش چشم گیر یافتند

* چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه آب و فاضلاب شهرستان های شاهرود و میامی می توان به ۶۰ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب شهری و روستایی، حفر و تجهیز ۲۵ حلقه چاه، ساخت ۱۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، اجرای ۱۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب، احداث مجتمع آب کالپوش، احداث تصفیه خانه فدک، پروژه تامین آب منطقه سرحدات و ... را نام برد.

پروژه بزرگ مجتمع آب کالپوش که احداث تصفیه خانه، احداث مخازن آب در روستاهای منطقه، اجرای خطوط انتقال، احداث مرکز سپتیک و ... در آن دیده شده به عنوان راهکار دائمی حل این معضل در دستور کار قرار داد تاکنون همچنین احداث مخزن یک هزار و ۵۰۰ مترمکعبی شهرک حسین آباد کالپوش، احداث مخزن ۲۰۰ مترمکعبی روستای باغچه، احداث مخزن ۱۰۰ مترمکعبی روستای حق الخواجه، راه اندازی مخزن ۵۰۰ مترمکعبی روستای نردین نیز انجام شده و احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی شهر رضوان در دست اجرا است

اجرای ۳۰ کیلومتر خط انتقال به سمت روستاهای نام نیک، دشت شاد، کرنگ، کمردار، حسین آباد و باغچه، اجرای پنج کیلومتر خط انتقال شهر رضوان که در انتظار اجرا است، اجرای ۶ کیلومتر و ۴۰۰ متر خط انتقال و شبکه داخلی فاضلاب در روستاهای حسین آباد و حق الخواجه و حفر و جابجایی چاه آب شامل حفر و تجهیز چاه در شهر رضوان و روستاهای نام نیک، حسین آباد، تلوبین در زمره اقدامات در شاهرود و میامی است.

میزان ۳۸ هزار تن قیر رایگان معادل ۵۷۰ میلیارد تومان به شهرستان های شاهرود و میامی برای بهسازی روستاهای منطقه اختصاص یافت

ساخت و نصب سپتیک تانک روستای حسین آباد کالپوش، اجرای پکیج تصفیه فاضلاب شهرک حسین آباد با حجم ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز، اجرای سپتیک فاضلاب دو قلو با حجم ۱۱۵ متر مکعب در شبانه روز، احداث ایستگاه های پمپاژ روستای نام نیک، ps۱ مجتمع کالپوش و ps۲ مجتمع کالپوش (آغاز پروژه) و راه اندازی پمپاژ آبگیر شهرک حسین آباد از دیگر اقدامات است.

* اما درباره تصفیه خانه فاضلاب فدک شاهرود چه اقدامی شده است؟

تصفیه خانه فاضلاب فدک شاهرود با سرمایه گذاری بیش از ۳۰ میلیارد تومان و دبی ۲۶۵۰ مترمکعب در روز، جهت تامین آب شرب سالم ۱۸ هزار نفر از مردم شاهرود در هفته دولت امسال به بهره برداری رسید.

* به موضوع عمران روستاهای شاهرود و میامی بپردازیم که مطالبه مردم نیز است.

با پیگیری های مستمر و رایزنی های گسترده با دستگاه های فوق، میزان ۳۸ هزار تن قیر رایگان معادل ۵۷۰ میلیارد تومان به شهرستان های شاهرود و میامی برای بهسازی روستاهای منطقه، بهبود شبکه حمل و نقل جاده ای، پروژه‌های عمرانی شهرداری‌های شاهرود و میامی، نوسازی مدارس و مجتمع های آموزشی، آسفالت شهرک های صنعتی و آسفالت محوطه یادمان های شهدا تخصیص یافت.

در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مبلغ دو هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح هادی روستاهای کشور اختصاص یافت. این مصوبه که با رأی اکثریت اعضای کمیسیون و بدون رأی مخالف به تصویب رسید، به‌عنوان بند الحاقی به تبصره ۵ قانون بودجه کشور اضافه شد.

توسعه شاهرود و میامی در زمینه راه‌سازی و تامین آب | اعتبارات افزایش چشم گیر یافتند

* مجموع اعتبارات شاهرود و میامی چقدر است؟

بله؛ علاوه در نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ به استان سمنان نیز برای حفاظت روستاها مقابل خطرات احتمالی سیل ردیف اعتباری در قالب ایمنی سازی ۳۰ درصد روستاها تصویب شد تا این مبلغ برای ایجاد سیل بندها، دیوارهای ساحلی و... در روستاهای هدف از منابع ملی هزینه شود.

مجموع اعتبارات ملی تخصیص یافته در طول سه سال به روستاهای شهرستان میامی در مجموع ۶۲ میلیارد تومان به ۴۹ روستای کوچک و بزرگ شهرستان میامی بی نظیر بوده است. مجموع اعتبارات ملی تخصیص یافته در طول سه سال به روستاهای شهرستان شاهرود حدود ۷۷ میلیارد تومان به ۶۴ روستای کوچک و بزرگ شهرستان شاهرود بوده است. قیر رایگان همچنین سبب شده تا ۶۱۰ هزار مترمربع معابر روستاهای شاهرود و ۳۹۵ هزار متر مربع معابر روستاهای میامی آسفالت شود.

* به موضوع راه بپردازیم مهمترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه چیست؟

محور شاهرود- طرود- معلمان که بخشی از پازل کریدور شمال به جنوب، به دلیل عرض کم جاده از جمله محورهای پرحادثه شرق استان است در سال های گذشته این پروژه ذیل پروژه محور اردکان - نائین - معلمان - دامغان - کیاسر - گلوگاه قرار گرفته بود و از سوی دیگر با توجه به آنکه مجوز کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور را نداشت، امکان تخصیص بودجه مستقل به آن امکان پذیر نبود. با پیگیری زیاد مجوز کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شد همچنین کمیسیون عمران مجلس و مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور نیز به شاهرود آماده و مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مصوب و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ مصوب شد که عملیات اجرایی تعریض قطعه اول به طول ۱۵ کیلومتر و قطعه دوم به طول ۵ کیلومتر آغاز شده است.

اجرای آسفالت بیندر بلوار جیلان - مزج با اعتبار ۴۱.۵ میلیارد تومان در خرداد ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات است

تعریض جاده شاهرود - توسکستان و احداث تقاطع سه راهی مجن دیگر اقدام ویژه است در این زمینه آغاز احداث تقاطع غیر همسطح در سه راهی شاهرود - مجن با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی از محل سفر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اتمام عملیات تعریض و ابنیه فنی این مسیر حدفاصل روستای نگارمن تا سه راهی مجن برای ارتقاء محور از راه فرعی به راه اصلی عریض، آسفالت حدفاصل سه راهی مجن تا روستای تاش به طول ۱۰ کیلومتر و عملیات روکش آسفالت پروژه ساماندهی سه راهی مجن - تاش در تیرماه سال ۱۴۰۰ انجام شده است. عباس‌آباد - کاهک دیگر طرحی بود که پس از ۱۰ سال به نتیجه رسید فقط پنج کیلومتر از این طرح از ۹۱ تا ۱۴۰۱ اجرایی شده بود ما با پیگیری های صورت گرفته این محور ترانزیتی بین المللی با اعتباری بالغ بر ۱۵۵ میلیارد تومان در شهریورماه ۱۴۰۱ بهره برداری شد.

* درباره راه جیلان و همچنین میامی به جاجرم توضیح دهید

تحقق ۸۰ درصدی احداث جاده میامی - جیلان - کلاته خیج از دیگر اقدامات صورت گرفته است با پیگیری های انجام شده در بهمن ماه سال ۹۹ در سفر وزیر راه و شهرسازی ۲.۵ کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسید و دستور احداث قطعه دوم به طول ۱۴ کیلومتر صادر شد این طرح تا مهرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی قطعه سوم این مسیر به طول ۱۴ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۰ آغاز و تاکنون ۳۵ کیلومتر از این محور آسفالت شده است.

پروژه ترانزیتی شاهرود - آزادشهر نیز به خوبی در دست اجرا است و مراحل پاینی خود را طی می کند همچنین عملیات اجرایی روکش آسفالت این محور حدفاصل روستای ابرسج تا پلیس راه بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر در تیرماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید. بهسازی جاده کالپوش و رفع مشکل ۳۰ ساله پل کالشور از دیگر اقدامات صورت گرفته بود همچنین محور میامی- جاجرم (کالپوش) به طول ۹۲ کیلومتر از محورهای شریانی با تردد بالای استان است که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن از محل اعتبارات ملی به بهره برداری رسیده است.

در سفر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان میامی مجوز برگزاری مناقصه با مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از محل بودجه ملی و ۷۰ میلیارد ریال از محل بودجه استانی برای تکمیل پل نیمه تمام کالشور اختصاص یافت پروژه ارتقاء محور بیارجمند- بردسکن به راه اصلی در قطعه اول به طول ۷.۵ کیلومتر در هفته دولت سال ۹۹ کلنگ زنی و در تیرماه ۱۴۰۰ عملیات آسفالت این پروژه با اعتبار ۱۱.۵ میلیارد تومان به پایان رسید در قطعه دوم این محور، عملیات اجرایی آسفالت حفاظتی چیپ سیل حد فاصله روستای صالح آباد به سمت انتهای حوزه استحفاظی به طول ۱۱ کیلومتر و با اعتبار پنج میلیارد تومانی انجام شده است

تکمیل پازل کریدور کویری ایران با احداث جاده بیارجمند - چاه جام از طرح های مهم دیگر است که قطعه اول آن دهه فجر ۱۴۰۰ افتتاح و قطعه دوم به طول ۲۵ کیلومتر و با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و اجرای لایه آسفالت قطعه سوم به طول ۳۶ کیلومتر با مبلغ قرارداد ۷۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

عملیات تکمیلی محور دشت شاد به لوه طول چهار کیلومتر با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان، مرمت و دو هزار و ۷۰۰ متر روکش آسفالت گرم محور روستایی سه راهی باغچه با اعتبار هفت میلیارد تومان و مسیر دسترسی حسین آباد کالپوش حدفاصل شهرک جدید حسین آباد و روستای حسین آباد به طول یک کیلومتر و ۵۱۰ متر به مبلغ قرارداد ۲۸۱ میلیارد در حال تکمیل مراحل نهایی خود است. همچنین قطعه دوم محور روستایی و توریستی رضا آباد به طول پنج کیلومتر در آبان۹۹ آسفالت و قطعه آخر به طول ۷.۵ کیلومتر با آسفالت سرد در سال ۱۴۰۲ روکش و افتتاح شده است.

توسعه شاهرود و میامی در زمینه راه‌سازی و تامین آب | اعتبارات افزایش چشم گیر یافتند

* یکی از طرح هایی که خیلی هم روی آن بحث می شد کاهک در میامی بود

بهسازی مسیر تردد زائران امام رضا (ع) حدفاصل کاهک - میامی، یک پروژه ۸۰ میلیارد تومانی (تخصیص ۴۱ میلیارد تومان) مصوب سفر کمیسیون عمران مجلس است که طی آن ۱۷ کیلومتر ترمیم و روکش آسفالت گردید و طی ایام دهه مبارک فجر ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

از سوی دیگر عملیات اجرایی آسفالت محور ارمیان به طول هشت کیلومتر شامل عملیات خاکی و تکمیل ابنیه فنی، روسازی و آسفالت و اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال آغاز و میزان پیشرفت فیزیکی آن تا مرداد ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد در دست اتمام است. احداث جاده پل ابریشم؛ محروم ترین روستای شهرستان میامی نیز در دست اجرا است که فاز اول آن با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان در هفته دولت ۱۴۰۲ افتتاح و سه کیلومتر دیگر آن در دست اجرا است.

آسفالت مسیر خاکی روستای ۲۰ خانواری کلات مطهری در خارتوران از اسفند ۹۹ آغاز و سال گذشته به اتمام رسید بهسازی جاده خاکی روستایی سرتخت در قطعه اول به طول دو کیلومتر در اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز و در آذرماه ۱۴۰۱ آسفالت و بهره برداری شد قطعه دوم و پایانی آن به طول ۳.۵ کیلومتر هم اکنون در حال بهسازی و در مرحله زیرسازی است.

بهسازی و روکش آسفالت محور روستایی فرومد - شفیع آباد در دو قطعه انجام شده است

اجرای آسفالت بیندر بلوار جیلان - مزج با اعتبار ۴۱.۵ میلیارد تومان، پایان پروژه ترمیم، تراش و اجرای روکش آسفالت گرم محور شاهرود - دامغان و بلعکس به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان، آسفالت محور روستای ابرسج به طول هشت کیلومتر، زیرسازی و آسفالت محور ابر به طول ۷.۸ کیلومتر بهسازی و آسفالت محور خانخودی - احمد آباد به طول ۶.۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۰، بهسازی و آسفالت راه روستایی زیور به طول پنج کیلومتر در سال ۱۴۰۰، بهسازی و آسفالت راه روستایی فرینو بطول ۵ کیلومتر، بهسازی و آسفالت جاده خاکی رویان، یونس آباد، قلعه نو خالصه به طول ۴.۸ کیلومتر از دیگر اقدامات انجام شده است.

* خیلی از روستاها هم مطالبه بهسازی راه داشتند به چند پروژه در این زمینه هم اشاره کنید.

بله؛ بهسازی و آسفالت محورهای زمان آباد، جعفرآباد، تغمر بخش بیارجمند به طول ۴ کیلومتر، روکش آسفالت محور روستای میغان به طول ۳.۵ کیلومتر، اصلاح و روکش آسفالت ورودی کمربندی شاهرود، عملیات تکمیلی محور قلعه عضدی. قلعه شوکت به طول ۲.۳ کیلومتر، بهسازی و آسفالت راه روستایی نهر به جرجیس به طول یک کیلومتر، افتتاح فاز اول جاده جنگل ابر به طول دو کیلومتر در دهه فجر ۱۳۹۹، آغاز عملیات تعریض و ارتقاء محور مجن عملیات بهسازی ورودی روستای درخانیاب از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه راه است.

بهسازی و روکش آسفالت محور روستایی فرومد - شفیع آباد در دو قطعه؛ که عملیات آسفالت قطعه اول به طول ۳ کیلومتر در آبان ۱۴۰۱ پایان یافت و قطعه دوم به طول ۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال تکمیل است و آغاز عملیات اجرایی احداث محور فیروزآباد- مسیح آباد به طول پنج کیلومتر و با اعتبار ۱۴.۵ میلیارد تومان در کنار روکش آسفالت کمربندی شهر رضوان به طول یک کیلومتر در سال ۱۴۰۰ از جمله دیگر طرح هایی است که باید به آن تاکید کرد.

* درباره راهدارخانه‌ها نیز بگویید

احیا و بازسازی راهدارخانه های شهرستان های شاهرود و میامی، بهسازی و تکمیل راهدارخانه اولنگ با اعتباری بالغ بر ۱.۲ میلیارد تومان، بهسازی و تکمیل راهدارخانه های رضوان و چشمه نی با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱، عملیات در حال انجام بهسازی راهدارخانه محور شاهرود - طرود - معلمان با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیون تومان و بازسازی و تعمیر دورترین راهدارخانه منطقه شرق استان در زمان آباد بیارجمند با اعتباری به میزان ۳۵۰ میلیون تومان نیز در شاهرود و میامی صورت گرفته است.

بخش دوم گفتگو درباره تحولات صنعتی شهرستان های شاهرود و میامی را متعاقباً مطالعه خواهید کرد.

کد خبر: ۲۷۵٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha