۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱
نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مالی مواجه است| بانک ها به قانون جهش تولید عمل نمی کنند
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار»:

نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مالی مواجه است| بانک ها به قانون جهش تولید عمل نمی کنند

مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مالی روبرو است گفت: بانک‌ها در اعطای تسهیلات به بخش مسکن خودداری می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طرح نهضت ملی مسکن این روزها و در دولت سیزدهم در اعطای زمین نسبت به طرح مسکن مهر تا ۸ برابر رشد داشته است. آنطور که اخیرا سازمان ملی زمین و مسکن اعلام و گزارش داده است در طرح مسکن مهر دولت‌های قبل ۵۹۰ هزار واحد را تحویل دادند که زمینی حدود ۸ هزار هکتار به آن تخصیص یافته بود، اما اکنون دولت سیزدهم ۴۰ هزار هکتار زمین را برای نهضت ملی مسکن تعیین کرده که حدود ۸ برابر آن است.

اما اعطای زمین به تنهایی نمی تواند این طرح بزرگ ملی را به پیش ببرد و باید بانک ها در اعطای تسهیلات نیز همکاری مناسبی داشته باشند.

بیش از ۴۰ هزار هکتار به محدوده شهرها الحاق شده و به نوعی از توسعه افقی شهرها در اراضی دولتی استفاده و زمین‌هایی فراهم شده است تا طرح مسکن ملی با سرعت خوبی در اراضی دولتی شکل بگیرد

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید آیا این روزها حال و روز نهضت ملی مسکن مناسب پیش می رود یا خیر؟ گفت: در خصوص نهضت ملی مسکن و میزان پیشرفت آن باید گفت که تا همین الان بیش از ۴۰ هزار هکتار به محدوده شهرها الحاق شده و به نوعی از توسعه افقی شهرها در اراضی دولتی استفاده و زمین‌هایی فراهم شده است تا این طرح با سرعت خوبی در اراضی دولتی شکل بگیرد.

در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده است که باید تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما در عمل می بینیم که در حال حاضر این قانون توسط بانک‌ها اجرا نمی‌شود

وی تاکید کرد: اما اعطای زمین به تنهایی نمی تواند سرعت پروژه مسکن ملی را افزایش دهد. باید تمام سازمان ها و به خصوص بانک ها نیز به کمک این طرح بزرگ ملی بشتابند. اما سوال و اتفاقا جای تعجب دارد که علیرغم اینکه در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده است که باید تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما در عمل می بینیم که در حال حاضر این قانون توسط بانک‌ها اجرا نمی‌شود. به نوعی نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مالی مواجه شده است.

دستگاه‌های دولتی که دارای زمین هستند باید در این طرح بزرگ نقش پر رنگ تری داشته باشند چرا که قانون‌گذار به خوبی مشخص کرده است که این دستگاه ها اجازه تامین زمین را دارند

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در مسکن مهر دولت‌های قبل در مجموع ۵۹۰ هزار واحد تحویل شده که زمینی حدود ۸ هزار هکتار به آن تخصیص یافته بود، اما اکنون ما عدد ۴۰ هزار هکتار را اعلام می‌کنیم که حدود ۸ برابر آن مقدار است خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دولتی که دارای زمین هستند باید در این طرح بزرگ نقش پر رنگ تری داشته باشند چرا که قانون‌گذار به خوبی مشخص کرده است که این دستگاه ها اجازه تامین زمین را دارند.

مالکی در پاسخ به این پرسش که کدام سازمان دولتی در اعطای زمین همکاری خوبی با نهضت ملی مسکن داشته اند؟ گفت: همانطور که قانونگذار مشخص کرده است سازمان ها می توانند در تامین زمین همکاری داشته باشند. به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی همکاری خوبی با طرح نهضت ملی مسکن داشته اند.

او با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن با سرعت در حال پیشروی است و هر روز توفیقات این طرح بیشتر از گذشته روشن می‌شود ادامه داد: باید تاکید کنم که در تامین زمین قانون داریم و در اعطای تسهیلات نیز قانون داریم. به هر حال بانک ها اگر همکاری خوبی در اعطای تسهیلات داشته باشند می توان سرعت ساخت و ساز نهضت ملی مسکن را بالاتر برد.

بر اساس برنامه هفتم اگر بانکی چه دولتی و یا خصوصی در بخش مسکن و دادن تسهیلات همکاری نکرد از تمامی اعتبارات آنها کاسته و به سرمایه بانک‌هایی که در این زمینه همکاری می‌کنند اضافه شود

بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار است بانک ها به نوعی اگر در بخش مسکن همکاری نکردند جریمه شوند. به این صورت که اگر بانکی چه دولتی و یا خصوصی در بخش مسکن و دادن تسهیلات همکاری نکرد از تمامی اعتبارات آنها کاسته و به سرمایه بانک‌هایی که در این زمینه همکاری می‌کنند اضافه شود. باید تمامی بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

آنطور که مشخص است و مقامات رسمی و بلند پایه وزارت راه و شهرسازی به خصوص هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرده است میزان پرداختی تسهیلات ساخت مسکن تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که این میزان تسهیلات در مقایسه با قانون جهش تولید مسکن بسیار کم بوده است.

کد خبر: ۲۷۴٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha