آشنایی با نحوه استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری

آشنایی با نحوه استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری

کارگاه آشنایی با نحوه استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری با همت اتاق بازرگانی تهران و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، این کارگاه با توجه به ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و لزوم آشنایی شرکت‌های دانش بنیان به تسهیلات مالیاتی در دسترس این شرکت‌ها، از سوی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، با بیان اینکه زمانی‌که قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد برای فعالان حوزه فناوری و اکوسیستم دانش‌بنیان بسیار امیدوارکننده بود، اظهار کرد: البته در ادامه شرایط آنگونه که فکر می‌کردیم رقم نخورد، محدودیت‌های زیادی در حوزه بین‌الملل، اینترنت و… وجود دارد که همه ما به آن واقفیم و همین موضوع به شدت بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.

افشین کلاهی ادامه داد: اما در هرحال همه آن چیزی که اکنون وجود دارد دستاورد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و ما هم به‌عنوان بخش خصوصی تا جایی که توانستیم تلاش کردیم که این مهم در مجلس تصویب شود. این در حالیست که سازمان امورمالیاتی کشور به شدت مخالف این موضوع بود.

وی افزود: علاوه بر آن، در زمان تصویب آیین‌نامه‌ها از سوی هیات دولت با مخالفت‌های شدیدی روبرو بودیم و پس از چکش‌کاری‌های فراوان در نهایت آیین‌نامه فعلی برای اعتبار مالیاتی اکنون اجرایی شده و به هرحال یک حمایتی است که می‌شود از آن استفاده کرد و در بعضی از موارد آن به‌خصوص در بحث سرمایه‌گذاری موضوع منحصربفردی است و در کمتر کشوری سرمایه‌گذاری در یک شرکت به‌عنوان اعتبار مالیاتی تلقی می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: اما به هرحال آیین نامه مربوط به آن چندان ساده نیست و به‌راحتی نمی‌توان از آن استفاده کرد. از این رو، ما در بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی که شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا را حمایت می‌کنند، تلاشمان بر این است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها تا حد ممکن بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کلاهی خاطرنشان کرد: البته، تا کنون وضعیت خیلی امیدوارکننده نبوده، به‌گونه‌ای که سال گذشته درصد بالایی از درخواست‌ها مبنی بر استفاده از اعتبار مالیاتی برگشت خورده است. به همین دلیل باید تلاش کنیم بتوانیم بیشتر به آیین‌نامه اشراف داشته باشیم تا بتوانیم از این حداقل امکاناتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم.

در ادامه، امیر قدیری مشاور اعتبار مالیاتی شرکت‌ها در این کارگاه به تشریح مباحثی از قبیل آشنایی با قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مواد مربوطه، آشنایی با سرفصل‌های هزینه‌ای مورد قبول ذیل قانون، آشنایی با تعریف تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری و مصادیق قابل قبول آن و تشریح فرایند اجرایی برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری پرداخت و به سوالات شرکت‌کنندگان پیرامون محتوای این کارگاه پاسخ داد.

کد خبر: ۲۷۴٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha