۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا»

ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا»

ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا» که از سال ٢٠١٧ مفتوح مانده بود سرانجام وارد ایران ایر شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خرید هواپیما، یکی از توافقات در قالب برجام بود که هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ای تی آر در قراردادهای خرید قرار گرفت اما با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، این قرارداد اجرا نشد و از حدود ۳۰۰ هواپیمایی که قرارداد خرید آن امضا شد فقط تعدادی هواپیمای ای تی آر به ایران تحویل شد که در خصوص این هواپیماها هم بحث زیادی جود دارد.

کارشناسان هوایی این هواپیما را برای شرایط هوایی ایران مناسب نمی‌دانند. با اینکه تأمین قطعات هواپیماهای خریداری شده در تعهد شرکت‌های تولیدکننده است اما طرف قرارداد به بهانه تحریم این تعهد را اجرا نکرده و در حال حاضر از ۱۲ هواپیمای ای تی آر که در اختیار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد ۱۰ هواپیما بخاطر تأمین نشدن قطعه زمینگیر شده است.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بهمن ماه سال گذشته گفته بود که در ممیزی اخیر ایکائو از ایران این موضوع را (زمینگیری ۱۰ فروند هواپیمای ای تی آر) به‌عنوان سند رسمی شکایت از امریکا اعلام کردیم. وقتی دیده‌بان حقوق بشر به ایران مراجعه کردند نیز در جلسه مشترک، تحریم آمریکا را اعلام کردیم. اکنون علیه امریکا شکایت رسمی کردیم که ادامه این رفتارها با روح قوانین ایکائو مغایرت دارد و به‌طور مستقیم ایمنی هوانوردی را تهدید می‌کند.

حال با گذشت ماه ها از این شکایت به نظر می رسد که «ایران ایر» نمی تواند وام خرید هواپیماهای ATR برجامی را پس بدهد و به قول فرزادی پور مدیر عامل ایران ایر اساسا این وام قابل پرداخت نیست.

وام خرید هواپیماهای ATR برجامی را نمی‌توانیم پس بدهیم و اساسا قابل پرداخت نیست

فرزادی‌پور درباره تعیین تکلیف وام خرید هواپیمای برجامی از بانک صنعت و معدن اظهار داشت: وام خرید هواپیماهای ATR برجامی را نمی‌توانیم پس بدهیم و اساسا قابل پرداخت نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش این وام به ٢٠ هزار میلیارد تومان است و از این جهت قابل پرداخت نیست که زمانی شرکت هما این وام را با دلار ٣ هزار تومانی دریافت کرده اما الان باید با دلار ۴٢ هزار تومانی پرداخت کند و هرگز امکان پرداخت آن را نداریم.

مدیرعامل هما گفته است که البته در این مدت تمام بدهی‌ها به شرکت فرودگاه‌ها را پرداخت کردیم و امروز به فرودگاه‌ها بدهکار نیستیم.

سالها موضوع ۵ میلیون دلار هما به لوفت‌هانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود که توانستیم در نهایت این تجهیزات را ۴۵ روز پیش وارد هما کنیم

فرزادی‌پور با اشاره به احیای برخی از هزینه‌های این ایرلاین ادامه داد: سالها موضوع ۵ میلیون دلار هما به لوفت‌هانزا برای خرید تعدادی تجهیزات مطرح بود که بلاتکلیف مانده بود که توانستیم در نهایت این تجهیزات را ۴۵ روز پیش وارد هما کنیم. همچنین موتورهایی که سالها در اندونزی مانده بود را توانستیم وارد کنیم. همچنین اخیرا فردی بیش از یک میلیون یورو را از شرکت هما خارج کرده بود که عین آن پول را توانستیم به مجموعه بازگردانیم.

وی تاکید کرد: پرونده خرید تعدادی تجهیزات از لوفت هانزا به سال ٢٠١٧ برمی‌گردد و الان به دلیل شرایط تحریمی خریدهای مستقیم به صورت محدود انجام می‌شود.

برای بازگشت هر هواپیمایی زمینگیر شده ای تی آر به چرخه پروازی نیازمند ۱.۵ میلیون دلار است

وی با بیان اینکه تعدادی موتور هواپیما در کشور اندونزی داشتیم که پرداختی های صورت گرفته موتورهای F۱۰۰ را به داخل ایران منتقل کردیم، اظهار کرد: برای بازگشت هر هواپیمایی زمینگیر شده ای تی آر به چرخه پروازی نیازمند ۱.۵ میلیون دلار است.

فرزادی پور با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای خرید هواپیماهای ATR بدهکار هستیم، افزود: یکی از مشکلات این بدهی آن است که دلاری تسهیلات را دریافت کرده ایم که امروز با نرخ دلار امکان پرداخت وجود ندارد.

مدیر عامل هما در پاسخ به این سوال درباره چک و بررسی سلامت کارکنان هما و آیا خلبانی به دلیل پرونده پزشکی روانی رد شده‌است، اظهار داشت: نیروی انسانی و خلبان‌ها هم اگر مشکل روحی داشته باشند، رد می‌شوند. سخت‌گیرانه ترین شرایط را برای رعایت کردن استاندارها در نظر گرفته‌ایم و اگر احساس خطیر داشته باشیم موضوع را دنبال می‌کنیم.

هنوز هم برای برخی از موارد پرداخت‌ها با جابه‌جایی چمدانی ارز انجام می‌شود اما این آخرین راه ما برای پرداخت هزینه‌ها است

فرزادی‌پور در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا پرداخت‌ها برای خرید قطعات و سایر خدمات به صورت انتقال چمدانی پول انجام می‌شود، گفت: هنوز هم برای برخی از موارد پرداخت‌ها با جابه‌جایی چمدانی ارز انجام می‌شود اما این آخرین راه ما برای پرداخت هزینه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه حمل و نقل ایران ایر بوده است، اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته با خرید خودرو طی سه سال سرمایه گذاری صورت گرفته باز می گردد. بر این اساس در حال خرید ۵۰ دستگاه خودرو تیگو ۸ به قیمت هر کدام حدود ۲.۶ میلیارد تومان از بازار آزاد هستیم. تا پایان سال ۲۵ دستگاه و اوایل سال آینده ۲۵ دستگاه دیگر تحویل ایران ایر می شود.

کد خبر: ۲۷۴٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha