۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
تحلیل بنیادی؛ آخرین خبرها از نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی
بازار بررسی می کند؛

تحلیل بنیادی؛ آخرین خبرها از نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی

افزایش فروش محصولات فولادی می تواند باعث پرتقاضا شدن نمادهای بورسی فولادی شود.

بازار؛ گروه بورس: با پایان یافتن ماموریت وزارت صمت که از سوی شوای هماهنگی ۳ قوا و در راستای کنترل و نظارت بر نحوه عرضه و صادرات محصولات فولادی ابلاغ شده بود حال نظارت و تامین نیاز بازار به ستاد تنظیم بازار و بورس کالا سپرده شده موضوعی که از آن به عنوان اتمام سیطره وزارت صمت بر قیمت گذاری محصولات فولادی نام برده می شود . اگرچه که بر خلاف این تصور عدم تمدید این ماموریت به معنای حذف کامل این وزارتخانه از وظیفه ذاتی خود نبوده و به اعتقاد مخالفان این تغییر کسری ۲۰ تا ۴۰ درصدی در سال گذشته علی رغم الزام رعایت کف عرضه ۶۰ درصدی از کل تولید ضرورت افزایش بعد نظارتی را اجتناب ناپذیر می کند . بنابراین نتیجه عملکرد بورس کالا برای تنظیم بازار محصولات فولادی که در نخستین اقدام با افزایش کف قیمت عرضه به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس همراه بوده حائز اهمیت خواهد بود.

امیر حسین کاوه دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل به بازار می گوید: باید توجه داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ گاه نسبت به قیمت گذاری دستوری اقدام نکرده بلکه تنها وظیفه نظارتی خود را انجام داده است که در قانون اساسی بر آن تاکید شده و امکان سلب آن نیز امکان پذیر نیست .

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۹۸ اختیارات ویژه ای را به وزارت صمت اعطا کرده بودند تا بر اساس شرایط با نظارت دقیق نسبت به ساماندهی بازار محصولات فولادی اقدام کند.که هم اکنون وظیفه دستگاه ها به روال گذشته برگشته است .

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل به تعیین کف و سقف قیمتی در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین ابلاغیه صورت گرفته تولیدکنندگان محصولات فولادی ملزم به رعایت کف قیمتی معادل ۹۵ درصد نرخ فوب خلیج فارس و با احتساب ارز نیمایی بوده و همچنین سقف قیمت نیز نباید از نرخ فوب بر اساس ارز نیما بالاتر عرضه شود که در صورت رعایت کف عرضه ۶۰ درصدی و یا تامین نیاز ۹۰ درصدی بازار داخلی این فرمول قیمت گذاری می تواند زمینه ساز ساماندهای بازار شود.

وی با عنوان اینکه در سال گذشته میزان عرضه نسبت به تقاضا با کسری ۲۰ تا ۴۰ درصدی همراه بوده است گفت: بر این اساس مقرر شده تا روند عرضه تا چند ماه آینده مورد رصد قرار گیرد و در صورت عدم تامین نیاز بازار قطعا وزارت صمت به نقش حاکمیتی خود باز خواهد گشت.

کاوه به الزام عرضه مناسب و مکفی تاکید کرد و گفت: لازم است تولیدکنندگان نسبت به عرضه مناسب و کافی محصولات فولادی اقدام کرده و از کمبود کاذب عرضه جلوگیری کرده تا شاهد بهبود و ساماندهی قیمتی بازار باشیم .

وی گفت: به نظر می رسد به واسطه شرایط تحریمی و مشکلات صادراتی  رویکرد شرکت های فولادی به سمت بازار داخلی باشد و مشتری مداری داخلی را مورد توجه قرار دهند چراکه چاره ای جز بازار داخلی ندارند بنابراین باید منتظر شد تا نتیجه عملکرد بورس کالا برای تنظیم بازار محصولات فولادی مشخص شود.

به گزارش بازار، با بهبود یافتن فروش محصولات فولادی نمادهای ویژه فولادی در بورس همچون فولاد و فخوز سودسازی بیشتری را انجام داده و می توان انتظار داشت این نوع محصولات پرتقاضا شوند.

کد خبر: ۲۷٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha