۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
ساماندهی بازار سیمان بعد از ورود به بورس کالا| معامله ۵۸.۸ میلیون تن سیمان در ۱۱ ماهه امسال
دبیر انجمن سیمان:

ساماندهی بازار سیمان بعد از ورود به بورس کالا| معامله ۵۸.۸ میلیون تن سیمان در ۱۱ ماهه امسال

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه بعد از ورود سیمان به بورس کالا، بازار این محصول ساماندهی شد، گفت: در سال جاری عرضه بالای سیمان در بورس کالا را تجربه کردیم.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص روند عرضه سیمان در بورس کالا گفت:ورود سیمان به بورس کالا در سال ۱۴۰۰ موجب از بین رفتن فضای دلالی و رانت در این بازار شد زیرا قبل از عرضه سیمان در بورس کالا فضای شفافی در این بازار وجود نداشت و بیشترین فرصت ها در دست دلال ها بود و رایزنی های عجیب و غریبی در این بازار شکل می گرفت و همیشه کارخانجات سیمان ازاین نظر تحت فشار بودند.

وی افزود: از سوی دیگر قبل از ورود سیمان به بورس کالا قیمت ها کاملا دستوری بوده و تفاوت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار وجود داشت که این امر باعث شده بود تا فضای سوداگری و امضاهای طلایی شکل بگیرد و دلالان در این فضا جولان دهند؛ ضمن اینکه نقدینگی شرکتها نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده بود.

الوندیان گفت: اما بعد از ورود سیمان به بورس کالا، بازار این محصول ساماندهی شد زیرا مهم ترین مزیت بورس کالا شفافیت بوده و در این بازار کلیه اطلاعات در دست خریدار و فروشنده است به طوری که تولید کننده می داند محصول خود را با چه قیمتی می فروشد و مصرف کننده نیز می داند چه نوع محصولی را با چه قیمتی خریداری می کند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه کارخانجات نیز ارتباط مستقیمی با خریداران ندارند و محصولات شرکت های سیمانی در بستر شفاف بورس کالا به فروش می رسد و در این صورت نقدینگی آنها به موقع تامین می شود؛ لذا کارخانجات سیمان بعد از عرضه در بورس کالا از لحاظ نقدینگی شرایط بهتری پیدا کردند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه بزرگترین مزیت بورس کالا، شفافیت است، اظهار کرد:در بورس کالا عرضه تحت نظارت دقیق بوده و مشخص است چه شرکتی محصول را به چه مقداری عرضه می کند و چه کسی با چه قیمتی خریداری می کند؛ ضمن اینکه ابزارهای خوبی در بورس کالا وجود دارد و تولیدکنندگان می توانند محصولات خود را عرضه کنند و مصرف کنندگان هم می توانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

الوندیان ادامه داد: ضمن اینکه امسال هم سال خوبی را از نظر عرضه بالای سیمان در بورس کالا تجربه کردیم به طوری که همه کارخانجات سیمان از طریق بورس کالا محصولات خود را عرضه کردند و تقریبا تمام محصولات جدیدی که طراحی می شود را از طریق این بازار به فروش می رسد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه بورس کالا سیستم توزیع سیمان را به خوبی ساماندهی کرد، ادامه داد: ازسوی دیگر قیمت سیمان نیز فضای آرامی را تجربه کرد و امسال تنش قیمتی در بازار وجود نداشت ضمن اینکه امسال افزایش ظرفیت چشمگیری نسبت به سال گذشته ایجاد شد به همین دلیل در سال جاری محدودیت کمتری در برق تجربه کردیم و ۱۲ درصد افزایش تولید، منجر به افزایش عرضه در بورس کالا شد.

آمار معاملات سیمان در بورس کالای ایران از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه نشان می دهد که در این مدت ۵۸ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۹۹ تن محصول به ارزش بالغ بر ۵۳ هزار میلیارد تومان در این بازار داد و ستد شد. همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سیمان از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه به ۲۴۱ هزار و ۴۵۴ تن رسید.

کد خبر: ۲۷۴٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha