۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
دست مرغداران کوتاه از نهاده‌ها
افزایش قیمت مرغ و تخم تا چه زمانی ادامه دارد؟

دست مرغداران کوتاه از نهاده‌ها

به گفته نمایندگان مرغداران کشور به دلیل کمبود نهاده در بازار، تولیدکنندگان جوجه ریزی را کاهش داده اند و مرغ ها نیز تولید تخم خود را کاهش داده‌اند.

یاسمن بلوردی؛ بازار: افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ طی هفته ها و روزهای گذشته بسیار چشمگیر بوده است و برای آن دلایلی همچون بالا بودن قیمت نهاده ها به دلیل کمبود نهاده در بازار و کاهش جوجه ریزی به دلیل عدم دسترسی آسان به نهاده ها عنوان می شود. اگرچه وزیر جهاد کشاورزی پیش از این اعلام کرده بود نهاده مورد نیاز به اندازه کافی در بنادر وجود دارد اما به گفته تولیدکنندگان صنعت طیور  صرف  موجود بودن نهاده در بنادر دردی را دوا نمی کند و  نوسان قیمتها ادامه دار خواهد بود.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران در خصوص نوسانات قیمت مرغ در روزهای و هفته های اخیر اظهار داشت: اول باید بدانیم که قیمت تمام شده مرغ بالا است و مواد اولیه با نرخ مصوبه ستاد تنظیم بازار به اندازه کافی در اختیار مرغداران قرار نمی گیرد و مرغداران به ناچار  از بازار آزاد تهیه می کنند.

یوسفی افزود: از سوی دیگر در حالی که چند ماه پیش قیمت مرغ به زیر قیمت مصوب رسید این روزها افزایش یافته است و این روند نوسانات ادامه دارد اما مساله اینجا است که این نوسانات قیمت به ضرر تولیدکننده و در نهایت به ضرر مصرف کننده است.

یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران: صرف موجود بودن نهاده در بنادر دردی را دوا نمی کند و تا ارزی برای ترخیص آنها تخصیص نیابد نوسان قیمتها ادامه دار خواهد بود

وی ادامه داد: در حال حاضر غیر از ذرت و سویا، سایر اقلامی که مورد نیاز است و باید در جیره غذایی منظور شود با ارز آزاد و نیمایی است و این موضوع بر قیمتها بسیار تاثیر می گذارد. این در حالی است که شنیده ها حاکی است معاون وزیر درخواست داده که به دانه های روغنی ارز ۴۲۰۰ تومانی ندهند. معنای آن این است که کنجاله سویا که حداقل ۳۵ درصد جیره غذایی را تشکیل می دهد با ارز نیمایی به تولیدکنندگان ارائه شود و این قطعا باعث می شود قیمتها افزایش داشته باشد.

در صورت ثابت نبودن قیمت نهاده ها نمی توان انتظار داشت قیمت مرغ ثابت بماند
یوسفی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید در مورد بحث نهاده ها تعیین تکلیف کنند، افزود: اگر قرار است قیمت نهاده ها ثابت نباشد قیمت مرغ هم نمی تواند ثابت باشد به همین دلیل امروز ما قیمت مصوب مرغ را قبول نداریم. درواقع  ابتدا باید هرکسی که جوجه می ریزد به اندازه کافی دان با قیمت مصوب در اختیارش قرار بگیرد  بعد برای مرغ قیمت مصوب اعلام کنند.

قیمت تمام شده مرغ بالا است و مواد اولیه با نرخ مصوبه ستاد تنظیم بازار به اندازه کافی در اختیار مرغداران قرار نمی گیرد

این مقام مسئول در خصوص دلایل افزایش قیمت مرغ نیز گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت این است که چون مرغدار دسترسی آسان به نهاده ندارد سعی می کند جوجه ریزی کمتر انجام دهند. به طوری که تولیدکنندگان مرغ مادر با موافقت معاونت امور دام و مدیر کل دفتر طیور تصویب کرده اند که جوجه ریزی در ماه روی ۱۰۵ میلیون برود در حالی که تا پیش از این  بیش از ۱۳۵ میلیون بوده است و این موضوع عرضه مرغ به بازار را کمتر می‌کند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که پیش بینی تان در مورد قیمت مرغ در زوهای آتی چیست، گفت: پیش بینی ما ملاک قیمت گذاری نیست بلکه باید ببینیم نهاده ها به چه قیمتی چه از طریق دولت و چه به صورت آزاد به دست مرغدار می رسد، چون این قیمتها بر قیمت تمام شده تاثیر می گذارد و آن را کاهش یا افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه بازار آزد یک نرخ مصوب ندارد، افزود: وقتی طیور مرغدار در سالن گرسنه هستند مرغدار ناچار است با هر قیمتی دان تهیه کند چون وقتی مرغ گرسنه بماند وزن نمی گیرد و نمی تواند به بازار عرضه کند. بنابراین در هر شرایطی می بینیم که متضرر اصلی تولیدکنندگان ما هستند.

یکی از دلایل افزایش قیمت این است که چون مرغدار دسترسی آسان به نهاده ندارد سعی می کند جوجه ریزی کمتر انجام دهند

افت حداقل ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ
ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر گفت: اگرچه قیمت تخم مرغ در حال کاهش است اما یکی از علل افزایش قیمت این است که وقتی مرغدار نهاده ندارد به طیور خود بدهد در نتیجه مرغ تخم نمی‌دهد. به عبارت دیگر کمبود عرضه نهاده به مرغ  باعث می شود هم وزن کم بگیرد و هم تخم مرغ کمتری تولید کنند.

نبی پور تصریح کرد: الان افت تولید چه از نظر وزنی و چه از نظر تخم گذاری بالای ۲۵ درصد است که به دلیل وضعیت نهاده ها است در نتیجه عرضه کمتر شده و به تبع آن قیمت هم بالا رفته است.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار متاسفانه یک قیمت غیرواقعی ۹۵۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم تخم مرغ اعلام کرده است اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به این قیمت اعتراض کرده است و در روزهای آینده تغییر خواهد کرد اما مساله اینجا است که وقتی قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان الان بالای ۱۲۵۰۰ تومان است پس قیمت مصوب ۹۵۰۰ تومان بر چه اساسی اعلام شده است!

نبی پور اظهار داشت: در حال حاضر مرغداران ۳۰ درصد نهاده ها را به صورت دولتی و بقیه را آزاد تهیه می کنند. به طوری که در این شرایط سویای کیلویی ۲۴۵۰ تومان را بالای ۷۵۰۰ تومان خریداری می کنند و این یعنی ۳ برابر قیمت مصوب! از سوی دیگر ذرت ۱۳۵۰ تومانی را  به قیمت کیلویی ۲۶۰۰ تومان خرید می کنند. به این ترتیب ۱۰۰ درصد قیمت ذرت و ۳۰۰ درصد قیمت سویایی که مرغدار خریداری می کند بالا رفته است.

نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران : الان افت تولید چه از نظر وزنی و چه از نظر تخم گذاری بالای ۲۵ درصد است که به دلیل وضعیت نهاده ها است در نتیجه عرضه کمتر شده و به تبع آن قیمت هم بالا رفته است

قیمت تمام شده بالغ بر ۱۲۵۰۰ تومان است قیمت مصوب ۹۵۰۰ تومان!
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران خاطرنشان کرد: اگر به ما نهاده با قیمت مصوب بدهند ما آمادگی داریم با ۹۵۰۰ تومان تمام تولیدمان را در اختیار دولت قرار بدهیم اما اگر نهاده با قیمت مصوب ندهند در شرایطی که قیمت تمام شده ما بالای ۱۲۵۰۰ تومان است نمی توانند انتظار داشته باشند با این قیمت تحویل شان بدهیم.

نبی پور افزود: گفتنی است اگر همین ۳۰ درصد نهاده را هم به ما عرضه نکنند قیمت تمام شده تخم مرغ بالغ بر ۲۴ هزار تومان می شود.

 از وزیر گرفته تا معاونان و بقیه مسئولان می گویند نهاده در بنادر موجود است اما وقتی انتقال ارز انجام نمی شود تا بار ترخیص شود چه فرقی میکند که انبارها پر از نهاده باشد یا خالی باشد!؟

وی در پایان گفت: ما به هرکجا که مراجعه می کنیم از وزیر گرفته تا معاونان و بقیه مسئولان می گویند نهاده در بنادر موجود است اما وقتی انتقال ارز انجام نمی شود تا بار ترخیص شود چه فرقی می کند که انبارها پر از نهاده باشد یا خالی باشد!؟ بحث عدم تخصیص ارز به گونه ای است که شرکتهای خصوصی هم که دی ماه سفارش گرفته اند هنوز نتوانسته اند نهاده های مورد نیاز سفارش دهندگان را تحویل بدهند.

کد خبر: ۲۷٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha