۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
بانک مرکزی آلمان نسبت به وقوع رکود اقتصادی هشدار داد
به دلیل وقوع اعتصابات گسترده؛

بانک مرکزی آلمان نسبت به وقوع رکود اقتصادی هشدار داد

بوندس بانک آلمان نسبت به دومین ۳ ماهه متوالی رشد منفی در ابتدای سال ۲۰۲۴ هشدار داده و اعتصابات مکرر را به‌عنوان یکی از عوامل این رشد منفی نام برده است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی آلمان، Bundesbank، روز دوشنبه هشدار داد که وقوع رکود فنی، به‌ویژه با توجه به اعتصابات اخیر و تأثیر آن‌ها بر زیرساخت‌هایی مانند حمل‌ونقل عمومی و فرودگاه‌ها، تا پایان ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر است. بوندس‌بانک اعلام کرد که نمی‌توان احتمال کاهش بهره‌وری به دلیل وقوع اعتصاب‌های پیاپی در حوزه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل ریلی و هوایی را رد کرد.

دور بعدی چنین اعتصاباتی که برای سه‌شنبه این هفته برنامه‌ریزی‌شده است، فرودگاه‌های آلمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد و کارکنان زمینی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا از اتحادیه کارگری «وردی» کار خود را متوقف خواهند کرد.

تولید ناخالص داخلی آلمان علاوه بر کاهش سالانه، در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰٫۳ درصد کاهش‌یافته است. بوندس بانک گفت که با دومین کاهش متوالی در عملکرد اقتصادی، اقتصاد آلمان وارد رکود فنی خواهد شد.

بااین‌حال، بانک مرکزی آلمان همچنین به دنبال تأکید بر این موضوع بود که باور دارد رکود بالقوه کم‌عمق و کوتاه‌مدت خواهد بود. به گفته این نهاد، بااین‌همه دوره ضعف اقتصادی که از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین آغازشده ادامه خواهد داشت. اما رکود به معنای انقباض قابل‌توجه، گسترده و پایدار عملکرد اقتصادی هنوز قابل‌مشاهده و قابل‌انتظار نیست.

این بانک به بهبود وضعیت مالی شخصی برای بسیاری از افراد در آلمان و درنتیجه به چشم‌اندازهای مثبت مصرف، ارقام بالای اشتغال، افزایش دستمزدها و نرخ تورم در حال کاهش اشاره کرد که در حال نزدیک شدن به هدف ۲ درصدی آلمان و اروپا است. براساس این گزارش، ادامه کاهش متوسط تورم در آینده نزدیک محتمل است. نرخ تورم آلمان در ژانویه به ۲٫۹ درصد، یعنی پایین‌ترین سطح در حدود دو سال و نیم گذشته رسیده است.

بااین‌حال، بوندس‌بانک هشدار داد که با توجه به فشارهای ناشی از همه‌گیری کرونا و سپس هزینه‌های متعاقب زندگی و فشارهای زنجیره تأمین که با افزایش هزینه سوخت و انرژی پس از آغاز جنگ روسیه تشدید شد، مصرف‌کنندگان ممکن است بااحتیاط بیشتری خرج کنند.

این بانک همچنین درباره فشار احتمالی بر بازار مهم صادرات آلمان هشدار داد و گفت که به نظر می‌رسد تقاضا برای کالاهای ساخت آلمان به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. هفته گذشته، آلمان با پشت سر گذاشتن ژاپنی که با کاهش تولید ناخالص داخلی مواجه شده است، به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.

کد خبر: ۲۷۴٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha