۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
عدم تطابق سیاست خارجی امریکا با واقعیتهای نظم جهانی| اتکای اقتصادی ایالات متحده به «جنوب جهانی»
استیمسون گزارش داد؛

عدم تطابق سیاست خارجی امریکا با واقعیتهای نظم جهانی| اتکای اقتصادی ایالات متحده به «جنوب جهانی»

ایالات متحده برای حفظ جایگاه خود در نظام بین‌الملل و تقویت همکاری در مسائل جهانی، باید استراتژی تعامل خود با قدرت‌های کوچک‌تر و در حال ظهور را اصلاح کند.

بازار؛ گروه بین الملل: ایالات متحده نتوانسته است اهمیت استراتژیک جنوب جهانی را درک کند. جنگ روسیه در اوکراین و ناتوانی واشنگتن در تأمین یک کنسرسیوم دیپلماتیک گسترده با اکثریت جهان باید لحظه ای برای محاسبه باشد.

سیاست خارجی ایالات متحده در قبال جنوب جهانی اغلب کوته بینانه بوده است و ایالات متحده دیگر نمی تواند این بازیگران را نادیده بگیرد. کشورهای جنوبی جهانی نقش مهمی در نظم جهانی چندقطبی فزاینده ای دارند؛ در حالی که منابع و مشارکت آنها برای افزایش رفاه برای همه و رسیدگی به چالش های جهانی ضروری است.

اگر ایالات متحده همچنان به ذهنیت تک قطبی منسوخ پس از جنگ سرد بچسبد، احتمالاً جایگاه و نفوذ جهانی خود را بیشتر از دست خواهد داد، در حالی که جهان تکامل می یابد و با پویایی های جدید قدرت سازگار می شود. در حقیقت، امریکا نتوانسته است اهمیت استراتژیک چیزی را که دانشمندان و سیاستمداران «جهان سوم» می‌نامیدند، درک کند_گویی پرجمعیت‌ترین کشورهای کره زمین صرفاً نظم بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، سیاست خارجی ایالات متحده در قبال جنوب جهانی کوته بینانه ثابت شده است.

در بخش های اقتصادی و تجاری، ایالات متحده به مواد معدنی، منسوجات و پوشاک، و واردات سبزیجات و سایر محصولات غذایی از کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، سنگاپور، آفریقای جنوبی، پرو و ویتنام متکی است

واشنگتن بارها فرصت‌ها را برای توسعه همکاری‌های برد_برد طولانی‌مدت و پایدار که می‌تواند ریشه‌های درگیری و بی‌ثباتی را برطرف کند و توسعه و رفاه پایدار را تحریک کند، از دست داده است. در واقع، در حالی که کشورهای جهانی جنوب به دنبال توسعه از طریق همکاری با قدرت های بزرگتر مانند ایالات متحده هستند، واشنگتن نیز از شراکت با جنوب جهانی و اغلب از آن سود می برد. در بخش های اقتصادی و تجاری، ایالات متحده به مواد معدنی، منسوجات و پوشاک، و واردات سبزیجات و سایر محصولات غذایی از کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، سنگاپور، آفریقای جنوبی، پرو و ویتنام متکی است. در بخش دیپلماتیک، واشنگتن اغلب به دنبال ایجاد ائتلاف هایی برای پیشبرد منافع خود از جمله از آغاز جنگ در اوکراین است.

ایالات متحده به دنبال جلب حمایت گسترده‌تر از سوی جنوب جهانی برای محکومیت روسیه و رای به حمایت از اوکراین در سازمان ملل است. قدرت‌های نوظهور مانند نیجریه تأثیر قدرتمندی بر فرهنگ جهانی دارند_از جمله در موسیقی، فیلم و مد_ در حالی که سایر کشورهای جنوب جهانی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو سهم قابل توجهی در علم جهانی دارند. به طور خلاصه، ایالات متحده نمی تواند جنوب جهانی را نادیده بگیرد. با این حال، متأسفانه، برخی از واکنش‌های ایالات متحده به جنگ اوکراین_ مانند تحریم‌های اقتصادی و فشار دیپلماتیک_ این خطر را ایجاد می‌کند که شکاف عمیق‌تری بین واشنگتن و بسیاری از کشورهای دیگر جهان ایجاد کند.

اگر ایالات متحده همچنان به ذهنیت تک قطبی منسوخ پس از جنگ سرد ادامه دهد، احتمالاً همچنان جایگاه و نفوذ خود را در نظام بین‌الملل از دست خواهد داد

این سیاست‌ها ممکن است باعث شود که ایالات متحده در حال چرخش به سمت داخل یا عقب‌گرد به سمت دوران قبلی باشد_اما چنین رویکردی در یک سیستم بین‌المللی چندقطبی فزاینده مؤثر نخواهد بود. اگر ایالات متحده همچنان به ذهنیت تک قطبی منسوخ پس از جنگ سرد ادامه دهد، احتمالاً همچنان جایگاه و نفوذ خود را در نظام بین‌الملل از دست خواهد داد. از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین، واشنگتن چندین فرصت را برای جلب حمایت جهانی از تلاش‌های خود برای مجازات روسیه به خاطر تجاوزات این کشور از دست داده است.

این شکست باعث گفتگوی گسترده تر در مورد آینده نظم بین المللی کنونی و نقش استراتژیک کشورهای جهانی جنوب، به ویژه هند و آفریقای جنوبی شده است. مطمئناً، پاسخ ها به جنگ بسیار متفاوت بوده است. احیای احتمالی یک جنبش غیر متعهد و محدودیت های اهرم دیپلماتیک ایالات متحده در بحبوحه جنگ در اوکراین، شواهد روشنی از تغییر تعادل نظم جهانی است. خطوط چشم انداز ژئوپلیتیک سالهاست که در حال تغییر است. به عنوان مثال، در جزایر سلیمان، با تیره شدن روابط ایالات متحده با این کشور در دهه ۲۰۱۰، چین شراکت های اقتصادی خود را در بسیاری از بخش های مختلف افزایش داد و به شریک تجاری اصلی این کشور تبدیل شد. چنین الگویی را می‌توان نزدیک‌تر به قلمرو ایالات متحده، مانند دریای کارائیب، مشاهده کرد.

رهبران، دانشمندان و شهروندان در سراسر جنوب جهانی صدای خود را برای محکوم کردن استانداردهای دوگانه غرب، که توسط یک سیستم بین المللی نامتعادل حمایت می شود، بلند کرده اند

دولت بایدن با وجود منافع متقابلی مانند مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تقویت توسعه اقتصادی، گسترش تجارت و افزایش امنیت انسانی و ملی، استراتژی تعاملی برای استفاده از فرصت‌ها با جنوب جهانی ایجاد نکرده است. در مقابل، به عنوان مثال، چین در دو دهه گذشته به طور گسترده در آفریقا سرمایه گذاری کرده است. رهبران ایالات متحده و متحدان اروپایی آنها نمی توانند انتظار داشته باشند که کشورهای جنوب جهانی از منافع امریکا حمایت کنند؛ در حالی که ایالات متحده متعهد به حمایت از منافع آنها در ازای آن نیست.

بر اساس بیانیه وزیر امور خارجه هند در مجمع انجمن گلوبسک۲۰۲۲، براتیسلاوا پایتخت اسلواکی که به اروپا اختصاص داشت، باید در ایالات متحده منعکس شود: اروپا باید از رهگذر این ذهنیت رشد کند که مشکلات این قاره مشکلات جهان است، اما مشکلات جهان مشکلات اروپا نیست.

اگرچه ایالات متحده در مقایسه با چین از نظر تعامل با جنوب جهانی عقب مانده است، اما این فرصت را دارد که با درک اهمیت استراتژیک این کشورها مسیر خود را تغییر دهد

بر همین اساس، رهبران، دانشمندان و شهروندان در سراسر جنوب جهانی صدای خود را برای محکوم کردن استانداردهای دوگانه غرب، که توسط یک سیستم بین المللی نامتعادل حمایت می شود، بلند کرده اند. آنها به دنبال تنوع بخشیدن به مشارکت های اقتصادی و امنیتی خود، جذب منابع جدید سرمایه گذاری، و تضمین تلاش های چندجانبه برای مقابله با چالش های جهانی هستند_که اثرات آن اغلب در قلمرو آنها بسیار شدیدتر است. اگرچه ایالات متحده در مقایسه با چین از نظر تعامل با جنوب جهانی عقب مانده است، اما این فرصت را دارد که با درک اهمیت استراتژیک این کشورها مسیر خود را تغییر دهد.

جنگ در اوکراین، اگر تشدید نشود، پویایی در حال تغییر نظم جهانی را برجسته کرده است. در حالی که چین و روسیه تلاش می‌کنند تا نفوذ جهانی خود را گسترش دهند، کشورهای جهانی جنوب نیز در تلاش هستند تا با اعمال نمایندگیهای خود به جای پیروی از دیگران، به بحث‌ها شکل دهند و نتایج استراتژیک را تضمین کنند. با ظهور و تقویت روابط استراتژیک جدید، کشورهای جهانی جنوب احتمالاً از جانبداری در جریان درگیری ها اجتناب می کنند و برای پیشبرد منافع خود، تعادل استراتژیک را در روابط خود با قدرت های بزرگتر انتخاب می کنند.

بر همین اساس، ارتباط ایالات متحده و متحدانش در حال آزمایش است. کشورهای جنوب جهانی نیز با ابتکار خودشان، در حال ایجاد مشارکت با چین و روسیه هستند. علاوه بر این، آنها خواستار اصلاح ساختارهای چند جانبه برای بازتاب بهتر نقش خود در نظم بین المللی هستند، همانطور که در بیانیه پکن اجلاس سران بریکس ۲۰۲۲ (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نشان داده شده است.

اگرچه ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از چندجانبه گرایی روی گردان شد، اما دولت بایدن قصد خود را برای تجدید سازمان های بین المللی اعلام کرده است. با این وجود، در مجموع، اجرای این تلاش با ترس همراه بوده است. به عنوان مثال، اگرچه کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، تعهد امریکا به تقویت سازمان تجارت جهانی را در اکتبر ۲۰۲۱ مجدداً تأیید کرد، دولت بایدن اقدامات کمی برای انجام این کار انجام داده است.

در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲، در بحبوحه تلاش‌ها برای افزایش حمایت جهانی از تجاوز روسیه به اوکراین، جو بایدن حمایت خود را از اعطای نمایندگی بیشتر به جنوب جهانی، به طور بالقوه شامل کرسی‌های دائمی شورای امنیت سازمان ملل، تأیید کرد. از طرفی، حمایت ناسازگار ایالات متحده از این تقاضای طولانی مدت از سوی جنوب جهانی نشان دهنده عادت به تعامل با قدرت های کوچکتر تنها زمانی است که با تلاش های واشنگتن برای مقابله با دشمنانش سازگار باشد.

ایالات متحده برای باقی ماندن یک شریک اصلی در عرصه بین‌المللی و ایجاد پایه‌های همکاری در طول بحران، باید سیاست خارجی خود را با واقعیت‌های نظم جهانی در حال تغییر تطبیق دهد و موضع انعطاف‌پذیرتری در قبال سایر دولت‌ها با منافع و ارزش‌های متفاوت اتخاذ کند

به طور خلاصه، ایالات متحده دیگر نمی تواند به عنوان رهبر بلامنازع نظم جهانی عمل کند. سیاست خارجی این کشور اغلب کشورهای جنوب جهانی را به عنوان بازیگران ثانویه یا مهره هایی تنها برای پیشبرد منافع خود، به ویژه در مواقع بحران و افزایش رقابت قدرت، در نظر گرفته است. افزون بر این، استفاده از فشار یا زور در جهت تلاش برای جمع کردن جنوب جهانی پشت سر رهبری ایالات متحده ثابت کرده است که فقط در حد حداقلی موثر بوده است. ایالات متحده برای باقی ماندن یک شریک اصلی در عرصه بین‌المللی و ایجاد پایه‌های همکاری در طول بحران، باید سیاست خارجی خود را با واقعیت‌های نظم جهانی در حال تغییر تطبیق دهد و موضع انعطاف‌پذیرتری در قبال سایر دولت‌ها با منافع و ارزش‌های متفاوت اتخاذ کند.

کد خبر: ۲۷۴٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha