۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
پاکستان از گوادر به مرز ایران خط لوله می‌کشد

پاکستان از گوادر به مرز ایران خط لوله می‌کشد

اسلام‌آباد در راستای پروژه خط لوله گازی ایران- پاکستان، یک خط لوله ۸۱ کیلومتری از گوادر به مرز ایران می‌کشد.

به گزارش بازار، تارنمای نیوز خبر داد که پاکستان تصمیم گرفته است پروژه خط لوله گازی را که با تاخیر زیادی مواجه شده در دو مرحله در خاک خود تکمیل کند. اسلام آباد برنامه‌ای را طراحی کرده که ابتدا قسمت ۸۱ کیلومتری خط لوله را از گوادر، جایی که ایران قبلاً خط لوله خود از میدان گازی را در آن گذاشته است، انجام دهد.

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه پاکستان (SIFC) همچنین طرحی را تصویب کرده است که ابتدا ۸۱ کیلومتر را به عنوان بخشی از کل خط لوله ۷۸۱ کیلومتری که در مراحل بعدی به نوابشاه متصل می‌شود، اجرا می کند. در این راستا، «بخش نفت» به زودی تایید را از کابینه فدرال برای اجرای خط لوله ۸۱ کیلومتری خواهد گرفت و وزارت دارایی نیز بودجه مورد نیاز را از هیئت مدیره توسعه زیرساخت گاز (GIDC) تامین خواهد کرد.

به گفته مقامات، طبق این برنامه خط لوله ۸۱ کیلومتری، گوادر را به پروژه خط گاز ایران- پاکستان متصل می کند و از گاز در گوادر استفاده می شود.

ایران پیش از این مهلت ۱۸۰ روزه‌ای را تا سپتامبر ۲۰۲۴ به پاکستان داده بود. اگر مقامات اسلام آباد پاسخ مثبت ندهند، تهران با استفاده از حکمیت بین المللی مستقر در پاریس به دنبال جریمه ۱۸ میلیارد دلاری خواهد بود. با این حال، ایران همچنین تخصص حقوقی و فنی خود را به پاکستان پیشنهاد داد تا پیش از پایان مهلت ۱۸۰ روزه به طور مشترک یک استراتژی برد-برد را تدوین کنند تا از این مساله جلوگیری شود.

کد خبر: ۲۷۴٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha