۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
پاییز و زمستان مناسبی را از نظر بارشی شاهد نبودیم
رئیس سازمان هواشناسی:

پاییز و زمستان مناسبی را از نظر بارشی شاهد نبودیم

رئیس سازمان هواشناسی گفت: با وجود انتظارات، اما پاییز و زمستان خوبی را از نظر بارشی به دلایل مختلف از جمله افزایش قابل ملاحظه دمای هوا شاهد نبودیم.

به گزارش بازار، سحر تاجبخش مسلمان امروز (سه‌شنبه) در جریان بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران اظهار داشت: در پاییز امسال بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها زیر نرمال بود و گرم‌ترین آذر ماه ۳۳ سال گذشته را تجربه کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: تجربه مشابهی را در سطح جهان از نظر گرمایش و کاهش بارش‌ها شاهدیم، به طوری که اعلام شده سال ۲۰۲۴ گرمتر از امسال نیز خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بر این اساس شرایط مساعدی را در جهان و منطقه شاهد نخواهیم بود که بر تعادل جو و اقیانوس، همچنین بر روند متداول و روتین بارش‌ها اثرگذار می‌شود.
تاجبخش مسلمان اضافه کرد: در سال‌های اخیر و متاثر از مساله تغییر اقلیم، شاهد افزایش بروز حوادثی همچون سیلاب، خشکسالی، گرد و خاک و بارش‌های ناگهانی هستیم و بر این اساس مدیریت منابع آب ضرورت می‌یابد.

وی اظهار داشت: ایران در منطقه گرم و خشک زمین واقع شده و میانگین بارش‌های آن ۳۷ درصد زیر نرمال است، به طوری که تاکنون فقط در سه استان کشور بارش‌های بالای نرمال به ثبت رسید و تا پایان سال نیز اتفاق قابل ملاحظه‌ای را در موضوع بارش‌ها شاهد نخواهیم بود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: هرچند ممکن است بارش‌هایی را هم تا پایان سال تجربه کنیم، اما کمبودها را جبران نخواهد کرد و بیش از سه سال است که با خشکسالی شدید مواجه هستیم. در این شرایط در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست باید مدیریت داشته باشیم.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه‌کرد: در دی ماه بارش‌های خوبی را شاهد نبودیم، بهمن ماه بارش برف خوب، اما ناکافی بود و در مجموع پوشش برف در کشور چندان قابل ملاحظه نیست که همین مساله تامین آب در تابستان را به دغدغه اساسی تبدیل می‌کند.

وی در خصوص مطرح شدن مقایسه بارش‌ها در ترکیه با ایران، گفت: اساساً اقلیم ترکیه با ایران متفاوت است و این کشور هم عرض با ما نیست. پهنای ترکیه در طول جغرافیایی کمتر از ایران و مساحت آن تقریباً نصف کشورمان است، اما ایران در عرض جغرافیایی گسترده‌تری قرار گرفته است.

وی افزود: ترکیه از دو طرف شمال و جنوب توسط دو دریای سیاه و مدیترانه محصور شده که دو منبع اصلی تامین رطوبت این کشور هستند که در کنار رشته کوه‌های آناتولی به تولید بارش در این کشور کمک می‌کند.

تاج بخش گفت: میانگین بارش‌ها در ترکیه سالیانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر اما در کشورمان ۲۰۰ میلی‌متر است، بر این اساس از نظر اقلیمی قابل قیاس با ترکیه نیستیم.

وی یادآور شد: مطالعات نشان داده در ۳۰ سال اخیر در همه کشورهای همسایه و اطرافمان با روند افزایش دما و کاهش بارش‌ها مواجه بوده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر این اساس بیشترین کاهش بارش در افغانستان و جمهوری آذربایجان و بیشترین افزایش دما در ایران و عراق اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: با این حال و با وجود شرایط یاد شده، کشورهای نظیر عربستان، ترکیه و امارات به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از ظرفیت‌های همچون انرژی‌های تجدید پذیر روی آورده‌اند تا منابع تحت اختیار خود را کنترل کنند.

تاج‌بخش معتقد است: در این شرایط استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف آب را در بین بخش‌های مختلف داراست، می‌تواند به مدیریت تغییر اقلیم و مدیریت منابع آبی به ما کمک کند.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha