۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
تحریم بانک‌های انگلیسی حامی تل‌آویو از سوی مردم این کشور

تحریم بانک‌های انگلیسی حامی تل‌آویو از سوی مردم این کشور

شهروندان در انگلیس پویشی را در تحریم موسسات مالی این کشور به اتهام تامین مالی شرکت‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی هستند، به راه انداختند.

به گزارش بازار، میلیاردها پوند در قالب سرمایه‌گذاری، وام‌ها و خدمات مالی ارائه شده توسط بانک بارکلیز و سایر مؤسسات مالی انگلیس به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که به اسرائیل برای سرکوب خشونت بار و غیرقانونی ملت فلسطین سلاح یا فناوری نظامی می‌دهند، این را یکی از فعالان بزرگ سازمان خیریه وار آن وانت در انگلیس بیان داشته است.

تظاهرات تازه صدها فعال حامی فلسطین در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در مقابل مقر بانک بارکلیز در کاناری ورف، معروف‌ترین منطقه مالی و تجاری لندن، پایتخت انگلیس، توجهات را به سمت اتهاماتی برده که سازمان‌های بین المللی مبارزه با نژادپرستی و بی عدالتی مدت‌هاست که به بسیاری از موسسات مالی در بریتانیا در خصوص تامین مالی شرکت‌های تسلیحاتی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری رژیم صهیونیستی در شهرک‌های صهیونیست نشین وارد می‌کنند.

در هفتم فوریه فعالان حقوق بشری دفتر مرکزی بانک مشهور بریتانیایی بارکلیز را بستند و از عابران خواستند حساب‌های بانکی خود را در آنجا ببندند و بر لزوم توقف هر گونه ارتباط با رژیم آپارتاید اسرائیل تاکید کردند؛ اما به نظر نمی‌رسد که بارکلیز به تنهایی متهم به مشارکت در تامین مالی کشتارهای وحشیانه‌ای نیست که توسط رژیم اشغالگر علیه نوار غزه و همچنین در حملات مکرر آن به مناطق کرانه باختری اشغالی رخ می‌دهد.

سازمان خیریه «وار آن وانت» که با علل فقر، نابرابری و بی عدالتی در جهان مبارزه می‌کند، در سال ۲۰۱۷ در گزارشی، تحت عنوان «سرمایه‌گذاری‌های مرگبار: همدستی بانک‌های بریتانیا در جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین» گفت: بسیاری از موسسات مالی بزرگ در بریتانیا، از جمله بانک‌های لویدز، رویال بانک آو اسکاتلند، HSBC، استاندارد چارترد و بانک تعاونی با اتهام حمایت مالی از شرکت‌های اسلجه سازی رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری در آن مواجه هستند.

به گفته تحلیلگران، تحریم بانک‌های بریتانیایی بسیار مؤثر است، زیرا بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با تأمین مالی آنها از رژیم صهیونیستی تاثیرگذار خواهد بود.
نیل ساموندز یکی از فعالان بزرگ سازمان وار آن وانت در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: این سازمان و شرکای آن نقش عمده بانک بارکلیز را در حمایت از رژیم آپارتاید رژیم صهیونیستی و خشونت مسلحانه علیه فلسطینیان، از طریق چندین تحقیق فاش کردند که نشان می‌دهد میلیاردها پوند انگلیس در قالب سرمایه‌گذاری، وام‌ها و خدمات مالی ارائه شده توسط این بانک و سایر مؤسسات مالی به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که به رژیم صهیونیستی برای سرکوب خشونت بار و غیرقانونی علیه ملت فلسطین سلاح یا فناوری نظامی می دهند.

ساموندز افزود: حامیان وار آن وانت با همکاری کمپین همبستگی فلسطین و کمپین ضد تجارت اسلحه و هزاران نفر دیگر در مقابل ده‌ها شعبه بارکلیز در خیابان‌های بزرگ در سراسر بریتانیا تظاهرات کرده‌اند، در حالی که بانک همچنان به سکوت کامل ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد این اعتراض‌ها اکنون منظم‌تر و گسترده‌تر شده است و بسیاری از مشتریان به دلیل تداوم تأمین مالی آپارتاید و جنایات جنگی و اقدامات نسل‌کشی که امروز علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، حساب‌های خود را در این بانک ترک می‌کنند.

این فعال انگلیسی همچنین گفت که به زودی تحقیقات به روز شده‌ای را در مورد تداوم خشونت و تبعیض نژادی توسط بارکلیز منتشر خواهد کرد. او تاکید کرد تا زمانی که تأمین مالی این چنین جدی و گسترده از رژیم صهیونیستی و نقض سیستماتیک حقوق بین الملل ادامه داشته باشد، ما کمپین‌های خود را علیه بارکلیز ادامه خواهیم داد.

دفتر شرکت صهیونیستی البیت سیستمز شعبه لندن نیز به تازگی هدف یورش معترضان قرار گرفته است، زیرا این شرکت پهپاد، مهمات و موشک و سلاح‌های دیگر در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد که بیشتر آنها در جنگ علیه غزه مورد استفاده قرار گرفته است.
در چند روز گذشته، معترضان همچنین دفاتر بانک نیویورک ملون در منچستر، در شمال غربی بریتانیا را به دلیل نقش این بانک در حمایت از شرکت الکترونیک دفاعی رژیم صهیونیستی البیت سیستمز هدف قرار دادند. این بانک بیش از ۱۰ میلیون پوند (۱۲.۵ میلیون دلار) در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی حملات هوایی خود را به شهر رفح در جنوب نوار غزه شدت بخشیده است جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی از سراسر غزه در شرایط انسانی دشوار به سر می‌برند.

بانک بارکلیز دارای سهامی به ارزش بیش از ۱.۳ میلیارد پوند (۱.۶۳ میلیارد دلار) در شرکت‌هایی است که سلاح و فناوری نظامی به اسرائیل عرضه می‌کنند. علاوه بر این، این بانک تقریباً ۴ میلیارد پوند وام و پذیره نویسی به این شرکت‌های فعال در داخل سرزمین‌های اشغالی ارائه می‌دهد.
گزارشی که توسط ائتلاف «از رژیم صهیونیستی اشغالگر نخرید» در دسامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان داد که بارکلیز ششمین طلبکار بزرگ در اروپا از شرکت‌هایی است که در شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی فعالیت می‌کنند.

در طول سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، هزاران نفر به بانک بارکلیز نامه نوشتند و خواستار پایان دادن به همدستی آن با اسرائیل شدند، اما این بانک همه درخواست‌ها را نادیده گرفته است.

با تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، سازمان "War on Want" نامه‌ای از طرف سازمان‌های خیریه بریتانیا به دیوید کامرون وزیر امور خارجه ارسال کرد و خواستار توقف انتقال تسلیحات بریتانیا به رژیم صهیونیستی شد، زیرا بریتانیا به تجارت تسلیحات با اسرائیل ادامه می دهد. و این رژیم هم در استفاده از این تسلیحات علیه فلسطینیان مصون از پاسخگویی است.

این گزارش تاکید کرد که اشکال جدید جنگ با فناوری پیشرفته تجارت اسلحه را نه تنها سودآورتر از همیشه کرده است، بلکه به شرکت‌هایی که سلاح تولید نمی‌کنند اجازه می‌دهد تا از نظارت دقیق بر آنها بگریزند و نتیجه این می‌شود که بانک‌های بزرگ انگلیس در سرکوب نظامی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بیش از حد مشارکت دارد.

در پایان گزارش آمده است: با وجود اینکه بانک‌ها اغلب به‌عنوان نهادهای غول‌پیکر و تزلزل‌ناپذیر تلقی می‌شوند، اما می‌توانند تحت تأثیر شکایات عموم مردم قرار گیرند، به‌ویژه زمانی که شهرت آنها به‌عنوان مؤسسه‌های «مسئول اجتماعی» در خطر است و این به مردم بریتانیا بستگی دارد که بانک های بزرگ بریتانیا را مسئول همدستی این کشور در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین دانسته و آن را تحریم کنند.

کد خبر: ۲۷۴٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha