۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
در انتظار تحقق «وعده‌ وفور» آقای وزیر؛ مرغ‌های پرکشیده بازمی‌گردند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

در انتظار تحقق «وعده‌ وفور» آقای وزیر؛ مرغ‌های پرکشیده بازمی‌گردند؟

اردبیل- در روزهایی که مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند تحقق وعده آقای وزیر برای تولید و وفور اقلام مورد نیازشان از جمله مرغ وتخم‌مرغ، حداقل انتظاری است که تحقق آن نیازمند تدبیر و برنامه ریزی منظم است.

مسلم محمدی؛ بازار: در روزهایی که کشور حال اقتصادی خوبی نداشت شیوع کرونا ویروس، شرایط را به‌مراتب سخت‌تر از قبل از کرد. پدیده‌ای که کشور را در شوک فروبرد و در آنی همه رشته‌های فعالان اقتصادی را پنبه کرد.

تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و اقتصادی، تعطیلی بازار، بسته شدن هتل‌ها، تعطیلی واحدهای گردشگری و بسیاری از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده دیگر، همه و همه باعث شد تا شرایط اقتصادی مردم به طرز عجیبی با بحران روبرو شود؛ بحرانی که نتیجه آن در سفره‌های مردم نیز نمود عینی پیدا کرد.

در این‌بین گرانی کالاهای اساسی و موردنیاز مردم شرایط را به‌مراتب سخت‌تر کرد؛ یکی از همین اقلام، مرغ و تخم‌مرغی بودند که حالا در میدان گرانی یکه‌تازی می‌کنند و گوی سبقت را از دیگر کالاها ربوده‌اند.

مرغی که در ایام قبل از شیوع کرونا، در حالت نیمه تعادل بود و از کیلویی ۱۲ هزار تومان الی ۱۵ هزار تومان متغیر بود، در روزهایی کرونایی با توجه به کاهش تقاضا برای خرید و تعطیلی رستوران‌ها و مراکز عرضه‌کننده مواد غذایی، روند نزولی در پیش گرفت؛ به طوریکه در این ایام قیمت هر کیلو مرغ در مرغ فروشی‌های اردبیل به کانال تک‌رقمی برگشت و به کمتر از ۱۰ هزار تومان نیز رسید.

در همین ایام بود که پخش ویدئوها و تصاویری از زنده به گور کردن جوجه‌های یک‌روزه در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

اقدامی که تحلیل و تفسیرهای متفاوتی را نیز به دنبال داشت؛ بسیاری بر این باور بودند که کاهش قیمت جوجه یک‌روزه و نبود تعادل عرضه و تقاضا دلیل اصلی زنده‌به‌گور کردن جوجه‌ها است. برخی دیگر البته گرانی نهاده‌های دامی را عاملی برای از بین بردن جوجه‌ها عنوان می‌کردند.

معدوم سازی جوجه ها در استان اردبیل نیز اتفاق افتاد به طوری که قدرت حاج نوری سرمایه‌گذار و مدیرعامل آرتا پروتئین در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی به اردبیل اظهار کرد: به خاطر کرونا در چهار ماه گذشته بیش از ۶ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه را معدوم کردیم و چاره‌ای جز این امر نداشتیم.

سرمایه‌گذار و مدیرعامل آرتا پروتئین گفت: بیشترین ضرر و زیان در این ایام متوجه ما بوده اما جای تعجب اینجاست که در این مدت بیشترین انگشت اتهام نیز به سمت ما بوده است.

البته حاج نوری به انتقاد از سیاست یک بام و دوهوای دولت در حمایت از سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بخش دام طیور پرداخت و اظهار کرد: اجرای سیاست‌های ناگهانی و خلق‌الساعه زمینه نارضایتی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را به وجود آورده درحالی‌که انتظار می‌رود با یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درست در این زمینه، حمایت و همراهی فعالان این بخش به‌درستی انجام شود.

سرمایه‌گذار و مدیرعامل آرتا پروتئین با انتقاد از تخصیص ارز دولتی در سطح کشور اظهار کرد: به‌جای ارز دولتی بهتر است فضای رقابتی را با تولیدکنندگان کشورهای همسایه به وجود آورند تا ما تنه به تنه با تولیدکنندگان کشورهای منطقه و حتی اروپائی بتوانیم رقابت واقعی را در بازار داشته باشیم.

حاج نوری خاطرنشان کرد: ما ارز دولتی نمی‌خواهیم ولی انتظار داریم در کنار باز کردن فضای صادراتی، امکان رقابت در تولید باکیفیت باعرضه نهاده‌های مناسب را فراهم کنند تا از این شرایط تحریم نیز به‌سلامت عبور کنیم.

درهرحال قصه مرغ همچنان ادامه داشت تا درنهایت در روزهای گذشته گرانی بی‌سابقه آن در بازار همه را شوکه کرد.

قیمت مرغ همپای دلار روند صعودی در پیش گرفت و به قیمت ۲۰ هزار تومان نیز به فروش رفت. این گرانی باعث شد که اذهان عمومی دلیل گرانی را در همان روزهایی جست‌وجو کنند که جوجه‌های یک‌روزه بدون تدبیر و کار کارشناسی معدوم شدند.

این گرانی باعث شد که اذهان عمومی دلیل گرانی را در همان روزهایی جست‌وجو کنند که جوجه‌های یک‌روزه بدون تدبیر و کار کارشناسی معدوم شدند

البته نوبخت اژدری معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل دلیل اصلی گرانی مرغ را به خاطر تخصیص نیافتن به‌موقع ارز دولتی برای تأمین نهاده‌های دامی عنوان کرد.

اژدری در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تنها اقلامی که در این دو سال افزایش قیمتی نداشته مرغ و تخم‌مرغ است که ستاد تنظیم بازار بدون توجه به این امر، قیمت‌گذاری جدید را مسکوت گذاشته است.

وی بابیان اینکه اکثر تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ در این دو سال متضرر شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما کمبودی در تولید مرغ و تخم‌مرغ در استان نداریم و افزایش قیمت اخیر به خاطر تخصیص نیافتن به‌موقع ارز دولتی برای تأمین نهاده‌های دامی است.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: هنوز در تأمین ارز دولتی با مشکلاتی روبرو هستیم که امیدواریم به‌سرعت با تأمین ارز دولتی سهمیه استان اردبیل در نهاده‌ها تأمین و به مقصد این استان حمل شود.

اژدری تصریح کرد: از طریق مسئولان استانی موضوع به وزارت جهاد کشاورزی انعکاس یافته تا با تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی تولیدکنندگان نسبت به جوجه‌ریزی اقدام کنند تا از التهاب بازار در ماه‌های آینده کاسته شود.

وی ادامه داد: در سه‌ماهه اول امسال وضعیت جوجه‌ریزی و تولید ما مطلوب بوده و در تیرماه نیز در صورت تأمین شدن نهاده‌های دامی جلوی کاهش جوجه‌ریزی گرفته‌ می شود؛ که در این صورت تب افزایش قیمت نیز تا حدی فروکش خواهد کرد.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: افزایش قیمت به‌هیچ‌وجه کار عمدی تولیدکنندگان در امر جوجه‌ریزی نیست و تلفات اخیر در جوجه‌های یک‌روزه هیچ تأثیری در افزایش قیمت مرغ نداشته است.

امیدواریم قیمت مرغ و تخم‌مرغ در استان پائین آمده و بخشی از دغدغه‌های مردم رفع شود

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل جهاد کشاورزی را متولی امر تولید اعلام کرد و گفت: با تأمین نهاده‌های دامی و سیاست‌های کنترلی و نظارتی سازمان صمت، امیدواریم قیمت مرغ و تخم‌مرغ در استان پائین آمده و بخشی از دغدغه‌های مردم رفع شود.

اظهارات اژدری در حالی بود که کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دلیل افزایش قیمت مرغ را به‌هیچ‌وجه مرتبط با کمبود نهاده‌های دامی نمی‌داند.

وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر به اردبیل و در گفتگو با خبرنگار بازار در مورد علل افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر به‌هیچ‌وجه موضوع تأمین نهاده‌ها نیست چراکه به‌اندازه کافی نهاده‌های دامی وارد کشور شده و در انبارها موجود است.

وی تصریح کرد: با همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت نهاده‌ها به‌موقع تأمین‌شده و در اختیار تولیدکنندگان قرارگرفته و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: به‌طور متوسط روزانه ۳۰ هزار تن نهاده‌های دامی از طریق بنادر به استان‌های مختلف حمل می‌شود تا یک ساماندهی مناسب را در توزیع این نهاده‌ها و از طریق سامانه جدید شاهد باشیم.

به‌طور متوسط روزانه ۳۰ هزار تن نهاده‌های دامی از طریق بنادر به استان‌های مختلف حمل می‌شود

خاوازی به توزیع هدفمند این نهاده‌ها با نیت تأمین نیاز تولیدکنندگان و تکمیل زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: این توزیع نهاده‌ها از طریق تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و مجامع صنفی به‌صورت خصوصی انجام می‌شود و به‌هیچ‌وجه دولت قصد دخالت در این امر را ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار نیز اظهار کرد: مسئولیت این کار با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در جلسات کنترل بازار در این زمینه تصمیم‌گیری شده و به‌زودی قیمت مرغ و تخم‌مرغ کاهش می‌یابد.

خاوازی همچنین وعده داد؛ وزارت جهاد کشاورزی در تولید و وفور اقلام تلاشی جدی انجام می‌دهد و سعی‌مان بر این است تا با تولید مستمر بتوانیم به‌اندازه نیاز بازار و مردم مرغ، تخم‌مرغ و شیر را تأمین کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

حال در این شرایط و در روزهایی که مردم به لحاظ اقتصادی در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند تحقق وعده ی آقای وزیر برای تولید و وفور اقلام مورد نیاز مردم از جمله مرغ، تخم‌مرغ و گوضت و شیر، حداقل انتظاری است که شاید مرحمی بر زخم ها باشد. وعده هایی که تحقق آن نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است.

کد خبر: ۲۷٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha