۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
شناسایی پهنه‌های سکونت‌گاهی جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای‌ عمان
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مطرح کرد

شناسایی پهنه‌های سکونت‌گاهی جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای‌ عمان

تلاش بر این است در این پروژه بین استان‌های ساحلی جنوب ایران با سایر استان‌های کشور، هم‌پیوندی‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مدیریتی و هم‌پیوندی‌های اجتماعی و فرهنگی برقرار شود.

به گزارش بازار، سعید غفوری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص برنامه آن شرکت برای احداث شهرک‌ها و شهرهای جدید در منطقه مکران، گفت: شهرهای ساحلی بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی و سکونت‌گاهی تاریخ ایران و منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود که در گام اول دو میلیون نفر جمعیت و حجم بسیاری از زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

شناسایی پهنه‌های دارای قابلیت ساخت سکونتگاه جدید در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر اینکه در اجرا سیاست‌های کلی توسعه دریا محور، ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلّه العالی) بخشی از اقدامات در حال پیگیری است، توضیح داد: در اجرای سیاست های ابلاغی و با هدف مدیریت توزیع جمعیت و فعالیت در شرایط کاهش منابع آبی کشور، مسائل زیست محیطی و تراکم بیش از حد برخی از مادر شهرها از یک سو و لزوم بهره‌گیری از اقتصاد دریامحور در بازار رقابت جهانی از سوی دیگر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، اقدام به شناسایی پهنه های دارای قابلیت ساخت سکونتگاه جدید در سواحل خلیج فارس و دریای عمان کرده است.

به گفته غفوری، این سکونتگاه‌ها مجموعه‌های کاملی متشکل از فضاهایی برای فعالیت‌های متنوع اقتصادی در مقیاس محلی، ملی و بین المللی؛ سکونت اقشار مختلف اقتصادی و اجتماعی؛ فضاهای خدماتی پشتیبان بخش‌های تولید و گردشگری ساحلی و دریایی و کشاورزی و سایر فعالیت هایی است، که یک سکونت گاه کامل را شکل می‌دهد.

وی توضیح داد: این حرکت در این مقیاس بزرگترین پروژه زیرساختی و سکونتگاهی تاریخ کشور و حتی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود که در گام اول بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و حجم بسیاری از زیرساخت ها و خدمات روبنایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، بهره‌گیری از توان بخش خصوصی داخلی و خارجی، جامعه تخصصی، دانشگاهی و توانمندسازی جامعه محلی و بومی و برگشت عواید ناشی از توسعه به تمامی اقشار جامعه از رویکردهای اصلی حاکم بر این حرکت است.

غفوری تصریح کرد: تلاش بر این است در این پروژه بین استان‌های ساحلی جنوب ایران با سایر استان‌های کشور، هم‌پیوندی‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، مدیریتی و هم‌پیوندی‌های اجتماعی و فرهنگی برقرار شود. برای تحقق این هدف نیز، هماهنگی‌ها و جلسات متعددی با استانداران و مدیران استان‌های غیرساحلی (سواحل جنوب کشور) نیز برگزار شده و ساختاری از همکاری در سطح ملی حول این محور در حال شکل‌گیری است.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید برای معرفی دستاوردها و انتظارات این پروژه، برگزاری همایشی در سطح ملی و با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سازوکارهای همکاری مشترک است که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد.

غفوری گفت: در گام اول، ۲۷ پهنه مستعد استقرار این سکونتگاه‌ها در ۴ استان ساحلی جنوب شناسایی و مکان آنها به تصویب استان‌ها و شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید و به گفته وی، در گام دوم، مطالعات برنامه‌ریزی فضایی و طرح جامع این سکونتگاه در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته و با سرعت بسیار خوب، عملیات اجرایی دو سکونتگاه از این تعداد شامل شهر جدید خلیج فارس در شرق شهر بندرعباس و شهر جدید مکران مرکزی در منتهی‌الیه شرقی استان هرمزگان در سفر استانی هیئت دولت و با حضور وزیر راه و شهرسازی هم‌زمان با آغاز دهه مبارک فجر آغاز شد. انتظار این است که عملیات اجرایی ۳ شهر جدید دیگر تا شهریور ماه ۱۴۰۳ آغاز شود، ظرفیت جمعیت‌پذیری این ۵ سکونتگاه بیش از ۵۰۰ هزار نفر است.

کد خبر: ۲۷۴٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha